بازار محصولات پروتئینی اولین ماه پاییز را با آرامش نسبی پشت سر گذاشت. در بازار گوشت قرمز رشد قیمت بعد از چندین ماه مهار شد و قیمت مرغ نیز با ثبات همراه بود.

بازار گوشت

به گزارش همشهری، بازار محصولات پروتئینی اولین ماه پاییز را با آرامش نسبی پشت سر گذاشت. در بازار گوشت قرمز رشد قیمت بعد از چندین ماه مهار شد و دولت توانست با واردات گسترده گوشت گرم قیمت این محصول را در مهرماه برای اولین بار طی امسال کاهشی کند، گرچه این کاهش چندان چشمگیر نبود.

کاهش قیمت گوشت در بازار

به گفته قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی واردات گوشت گرم که از شهریورماه برای کنترل قیمت در بازار گوشت آغاز شد در حال حاضر به ۲۵۰ تن در روز رسیده و این گوشت با نرخ مصوب در حال توزیع در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار است.

علیرضا پیمان پاک، نرخ مصوب لاشه گرم را کیلویی ۲۸۰ هزار تومان و گوشت مخلوط بسته بندی را کیلویی ۳۱۶ هزار تومان عنوان و تاکید کرد که معاونت بازرگانی وزارت جهاد در کنار حمایت از تولید داخل، واردات را تا رسیدن قیمت بازار به محدوده ۳۱۰ تا ۳۶۰ هزار تومان ادامه خواهد داد. در عین حال علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی از کاهش ۲۰ هزار تومانی قیمت گوشت در بازار خبر داد.

به گفته این مسئول صنفی، قیمت مصرف‌کننده گوشت گوسفندی داخلی در بازار ۴۳۰ هزار تومان بوده که تا حدود ۴۱۰ هزار تومان کاهش داشته است. با این حال مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در بیشتر قصابی‌های سطح شهر میانگین قیمت گوشت گوسفندی داخلی از رقم عنوان شده بالاتر است. 

رچه قیمت گوشت در قصابی‌های مناطق مختلف متفاوت است اما بر اساس مشاهدات میدانی قیمت هر کیلو شقه گوسفندی در قصابی‌های بیشتر مناطق پایتخت از ۴۵۰ هزار تومان بالاتر است و راسته با استخوان گوساله هم کمتر از ۴۳۰ هزار تومان فروخته نمی‌شود.

ثبات قیمت در بازار مرغ

در بازار مرغ با این‌که قیمت مرغ تازه کامل کماکان از نرخ مصوب بالاتر است اما ثبات نسبی قیمت آرامش را در یکی دو ماه اخیر در بازار حاکم کرده است.

نرخ مصوب رسمی اعلام شده برای هر کیلو مرغ کامل برای مصرف‌کننده اوایل امسال ۷۳ هزار تومان اعلام شد اما اواخر تابستان با درخواست مرغداران، این نرخ با ابلاغ شفاهی به ۷۸ هزار تومان رسید. در حال حاضر میانگین قیمت هر کیلو مرغ تازه کامل در بازار ۸۵ هزار تومان است؛ قیمتی که در یک ماه اخیر ثابت بوده و به نظر می‌رسد با وجود رشد چشمگیر تولید روی این رقم فریز شده است.

کاهش شدید جوجه‌ریزی در اسفندماه، قیمت مرغ را از فروردین امسال در مسیر رشد قرار داد و بازار این کالا را ملتهب کرد. به رغم افزایش جوجه‌ریزی تا بالای ۱۲۰ میلیون قطعه، رشد قیمت تا تیرماه ادامه پیدا کرد و قیمت هر کیلو مرغ تازه به حدود ۱۲۰ هزار تومان رسید. از مرداد با رسیدن جوجه‌ریزی به ۱۳۰ میلیون قطعه و واردات تخم مرغ نطفه‌دار، قیمت در بازار کاهشی شد و امروز تا کانال ۸۰ هزار تومانی پایین آمده است. 

نیاز سالانه کشور به مرغ، ۲ تا ۲.۲ میلیون تن برآورد می‌شود که بنابر آمار وزارت جهاد کشاورزی سالانه ۲.۵ تا ۲.۷ میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید و به بازار داخلی عرضه می‌شود.

افزایش تولید تخم مرغ

در زمینه تخم مرغ نیز شواهد حاکی از آن است که بازار به ثبات نسبی رسیده است. گرچه در هفته‌های ابتدایی مهرماه قیمت هر شانه ۳۰ عددی تخم مرغ با جهشی نسبتا بلند به حوالی ۱۶۰ هزار تومان رسید اما  امروز قیمت برای تخم مرغ دولتی شانه‌ای ۱۱۰ هزار تومان و آزاد حداقل ۱۳۰ هزار تومان است.

به گفته رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن، میزان تولید تخم مرغ کشور به ۳.۵۰۰ تن در روز رسیده و پیش‌بینی می‌شود که تولید این محصول تا پایان سال به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن برسد.
 

کد خبر 799366
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha