شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۵
۰ نفر

گروه سیاسی: در حالی که کمتر از 50 روز به انتخابات ریاست‌جمهوری دهم باقی مانده است، مجلس امروز برای سومین بار در طول فعالیت دولت نهم، دو فوریت لایحه کاهش سن رای دهندگان از 18‌سال به 15 سال را بررسی می‌کند.

به‌نظر می‌رسد این لایحه که چهارشنبه هفته گذشته به تصویب اعضای هیات دولت رسیده است، همچون دفعات گذشته چندان اقبالی برای تصویب نداشته باشد.

با وجود این و با وجود رویکرد منفی مجلس به لایحه کاهش سن رای، دیروز سخنگوی دولت در یک نشست خبری اظهار داشت: اگر مجلس برای بار سوم این لایحه را به تصویب نرساند، دولت دست از کار خود نخواهد کشید و تلاش خواهد کرد تا با قانع کردن مجلس لایحه به تصویب برسد؛ چرا که دولت این امر را حق جوانان جامعه می‌داند.

به گزارش همشهری، غلامحسین الهام لایحه دولت برای کاهش سن رای‌دهندگان از 18 سال به 15 سال را ضامن قوام جامعه خواند و گفت: اگر این کار صورت نگیرد ما در حقیقت بلوغ سیاسی کشور را به عقب انداخته‌ایم. در مقدمه توجیهی لایحه‌ای که دولت به مجلس ارائه داده آمده است: «به‌منظور ساماندهی انتخابات کشور و ایجاد زمینه مشارکت و حضور همه جانبه و مؤثر نسل جوان در انتخابات ریاست‌جمهوری و عادلانه شدن نظام انتخاباتی و ایجاد فرصت‌های عادلانه و برابر برای همه آحاد ملت به‌ویژه قشر جوان، این لایحه برای طی مراحل قانونی با قید دوفوریت تقدیم می‌شود».

شائبه تبلیغاتی

برخی دیگر از نمایندگان از شائبه تبلیغاتی بودن این لایحه صحبت می‌کنند.

امیر طاهرخانی، نماینده مردم تاکستان استدلال می‌کند این حرکت از آنجا که در فاصله 45 روز مانده به انتخابات پیش کشیده شده است، حرکتی سیاسی تلقی می‌شود. وی افزود: ابزار تبلیغات گسترده در دست دولت است و طبیعی است قدرت تاثیر‌گذاری روی جوانان کمتر از 18 سال، بیشتر است.

ثبت سفارش از استان‌ها

علاوه بر توضیحی که در مقدمه لایحه تقدیمی دولت به مجلس آورده شده است، محمد رضا رحیمی، معاون پارلمانی و حقوقی رئیس‌جمهوری دلیل ارائه این لایحه از سوی دولت را خواسته جوانان دانست و گفت: جوانان سراسر کشور در سفرهای استانی رئیس‌جمهوری از احمدی‌نژاد خواسته‌اند تا بتوانند در انتخابات‌های مختلف کشور شرکت کنند و دولت نیز در همین راستا این لایحه را آماده کرده است.

مقایسه گسترده با سایر کشورها

این لایحه، درصورت تایید دوفوریتش در صحن علنی، به کمیسیون امنیت ملی ارجاع خواهد شد. دیروز، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به سوابق بررسی کاهش سن رای از 18 سال به 15 سال تاکید کرد: بعید به‌نظر می‌رسد این لایحه زمینه تصویب در صحن علنی داشته باشد.

حسین سبحانی نیا افزود: مجلس تصمیم گذشته خود را با توجه به تمام ملاحظات موجود و براساس بررسی مقایسه‌ای گسترده‌ای که با سایر کشورهای دنیا انجام داده، اتخاذ کرده است.

یک خبر

این لایحه صبح امروز پیش از مطرح شدن در صحن علنی مجلس در جلسه فراکسیون اصولگرایان مطرح و بررسی می‌شود.پیش از این در 12 دی ماه سال 85 به‌رغم مخالفت دولت، مجلس هفتم سن رای را از 15 سال به 18‌سال تمام افزایش داد.

پس از آن در مهرماه سال 86 و در نخستین روز از آغاز سال تحصیلی جدید، احمدی‌نژاد از ارائه لایحه کاهش سن رای به مجلس خبر داد و از آن به‌عنوان هدیه دولت به جوانان 15‌ساله یاد کرد. اما در اردیبهشت ماه سال 86 مجلس بار دیگر بر نظر خود مبنی بر
18 سال تاکید و لایحه دولت را رد کرد

کد خبر 79873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز