زنده‌یاد استاد عبدالله انوار، از چهره‌های شاخص تهران بود که تا روزهای پایانی عمر همواره با کتاب و پژوهش مانوس بود و تصحیحات بسیاری در کتب تاریخی داشت که یکی از مهم‌ترین آنها جهانگشای نادری بود.

سید مهدی اعرابی

به گزارش همشهری آنلاین، استاد عبدالله انوار بیش از ۲ دهه مدیریت نسخ خطی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران را به‌عهده داشت و یکی از فعالان و پژوهشگرانی بود که با مرکز بزرگ دایرالمعارف اسلامی شمیران همکاری داشت.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

از او مقالات متعدد در موضوع نسخه‌شناسی و فهرست‌نگاری بر جای مانده است. تهران‌شناسی یکی از علائق استاد بود به‌طوری که به‌گفته خودش، برای تحقیق در این زمینه ساعت‌های بسیاری از شب و روز را در خیابان‌ها و محله‌های تهران پیاده‌روی می‌کرد و مشاهداتش را از کوچه‌ها و بافت‌های قدیمی و محله‌های تاریخی تهران یادداشت‌برداری می‌کرد. او به تاریخ شکل‌گیری و وجه تسمیه بسیاری از محله‌ها، خیابان‌ها و سرگذشت باغ‌های ‌تاریخی واقف بود و اطلاعات و دانش خود را سخاوتمندانه در اختیار علاقه‌مندان به هویت محله و تاریخ‌شناسان قرار می‌داد.

در پژوهش‌هایش درباره محله‌ها و خیابان‌ها حتی به افرادی که در آن محله‌ها زندگی می‌کردند می‌پرداخت و معتقد بود هویت محله را باید با یاد بزرگان یک محله شناخت. یکی از ویژگی‌های شخصی استاد این بود که تلفن همراه نداشت، اما چنان فرد منظم و وقت‌شناسی بود که به راحتی می‌توانستیم از طریق تلفن منزل با او در تماس باشیم، برای دیدارش قرار بگذاریم یا از او برای شرکت در جلساتی مرتبط به تاریخ و هویت شمیران دعوت کنیم.

 زنده یاد انوار، از دوستان صمیمی جلال آل‌احمد بود و حتی در مرور خاطراتش از جلال آل‌احمد تصویری از شمیران و گندم‌زارهای این منطقه ارائه می‌دهد و می‌توان علاقه او به شمیران و تاریخ محله را دریافت. سال‌ها سکونت در شمیران و علاقه‌ای که به تحقیق و پژوهش داشت موجب شد تا بتوانیم از حضور و داشته‌های علمی و تاریخی این چهره ادبی بهره‌مند شویم.

استاد عبدالله انوار به حفظ زبان و گویش‌های محلی نیز بسیار اهمیت می‌داد و معتقد بود زبان و گویش‌های محلی میراثی فرهنگی است که از گذشتگان به ما رسیده و باید برای حفظ آن بکوشیم و این میراث را به نسل‌های جدید منتقل کنیم.

زنده‌یاد عبدالله انوار از مترجمان و پیشکسوتان معاصر نسخه‌شناسی در ایران بود و جا دارد که این چهره شاخص فرهنگی و پژوهشگر نامدار در مناسبت‌های مختلف به نسل جوان امروزی معرفی شود.

*سید مهدی اعرابی،تهران‌پژوه

کد خبر 798097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha