جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

گروه بورس: مشتریان تالار شیشه‌ای، خوب به خاطر دارند که سال 87 با بهاری طلایی برای بازار سهام تهران آغاز شد و با زمستانی کساد و بی‌رونق به آخر رسید تا سال موش دو روی یک سکه را به سهامداران نشان دهد.

به تبع همین شرایط، روند خصوصی‌سازی‌ هم در سالی که یک ماه پیش به آخر رسید 2فصل رونق و رکود را پشت سرگذاشت؛

به عبارت دیگر، دولت و متولی خصوصی‌سازی‌ که از حرکت رو به اوج شاخص بر سر ذوق آمده بودند سهام کشتیرانی را روی میز فروش گذاشتند اما در ادامه با بالا گرفتن تب سنگ‌آهنی و سقوط آزاد ارزش سهام فولادی‌ها در بورس تهران و تغییر مسیر شاخص، سازمان خصوصی‌سازی‌ دوباره دست به کار شد و تلاش کرد با حراج ضربتی 5درصد سهام مخابرات، مانع از سقوط بازار شود؛

با این همه حتی ورود صنعت جدید و خوش آتیه‌ای مثل مخابرات هم نتوانست از ادامه بحران جلوگیری کند هر چند که در غیاب بزرگانی نظیر فولادی‌ها و انزوای شرکت‌های معدنی، این شرکت تازه وارد به سهام پیشروی بازار تبدیل شد و توانست به تنهایی جور مابقی اعضای گرفتار بحران را بکشد.

در چنین شرایطی، سازمان خصوصی‌سازی‌ به سهامداران وعده داد در نیمه دوم سال با عرضه سهام شرکت‌های جدید به کمک آنها خواهد آمد اتفاقی که با وجود از راه رسیدن فصل سرد، محقق شد و در ادامه با شدت گرفتن رکود، متولی واگذاری‌ها قید حراج‌های جدید را زد و بعد هم خبر رسید که رئیس‌جمهوری دستور توقف فروش سهام شرکت‌های اصل چهل‌وچهاری را تا پایان سال صادر کرده است.

این خبر به سرعت پس از انتشاراز سوی رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ تکذیب شد و برای رفع هرگونه شبهه‌ای نماد بانک ملت در میان شگفتی مدیرانش که انتظار داشتند واگذاری سهام شرکت متبوعشان به سال 88 موکول شود در آخرین روزهای بهمن روی تابلوی معاملات ثبت شد.

به هر حال در شرایطی که 5درصد سهام بانک ملت در میان حرف و حدیث فراوان و در 2روز کاری به فروش رفته بود پرونده واگذاری شرکت‌های صدر وذیل اصل 44 در سال 87 بسته شد و دولت در بودجه پیشنهادی خود برای سال 88 به نمایندگان مجلس وعده داد نه تنها عقب ماندگی فروش اموالش در سال گذشته را جبران خواهد کرد بلکه رقم درآمدهای خود از این محل را در سال 88 از 3 هزار به 5 هزار میلیارد تومان خواهد رساند.سازمان خصوصی‌سازی‌ هم به واسطه این پیش‌بینی دولت وعده داده در سال جدید مقدمات واگذاری شرکت‌های واجد شرایط را فراهم و در نخستین قدم در 2 ماه باقیمانده بهاری سهام 2بانک و شرکت حفاری شمال را برای فروش راهی بورس تهران کند.

شرایط، مهیا نیست

نکته قابل توجه در این خصوص اینکه شرایط برای ورود متقاضیان آنچنان که سازمان خصوصی‌سازی‌ می‌گوید مهیا نیست به‌عنوان مثال 2بانک صادرات و تجارت که در نوبت واگذاری ایستاده‌اند و قرار است قبل از همه موفق به حضور در حراج شوند کماکان برای ورود به تالار شیشه‌ای باید چند پیش‌شرط بورس را محقق کنند.

به این ترتیب بانک صادرات ایران که تقاضای پذیرش خود را در بیست وپنجمین روز دی ماه سال 86 ارائه کرده و به‌صورت مشروط مورد پذیرش قرار گرفته برای تکمیل پرونده خود و ورود به بورس با توجه به پایان مهلت درج باید نسبت به پذیرش مجدد اقدام و گزارش پیش‌بینی عملکرد حسابرسی شده سال مالی منتهی به آخرین روز سال 88 را ارائه کند.

بانک تجارت هم که نیمه اردیبهشت سال گذشته یعنی تقریبا یک سال پیش تقاضای پذیرش خود را رسما اعلام کرده با شرایط مشابهی روبه‌روست و به‌دلیل پایان مهلت درج باید نسبت به پذیرش مجدد اقدام کند.

شرکت‌های بیمه

به جز آنچه گفته شد شرکت‌های بیمه‌ای که هنوز نتوانسته‌اند روی تابلوی معاملات صاحب نماد شوند در حال جمع‌آوری مدارک هستند بیمه البرز هنوز نسبت به ثبت سهام شرکت نزد سازمان بورس و ثبت اساسنامه نزد مرجع ثبت شرکت‌ها اقدام نکرده است.

اما فهرست شرط و شروطی که در مقابل بیمه دانا قرار گرفته به‌مراتب عریض و طویل‌تر ومفصل‌تر از پیش شرط‌هایی است که البرز موظف به اجرای آنهاست.

در این فهرست مفصل، به جز ثبت اساسنامه وسهام شرکت 12بند دیگر هم گنجانده شده که تمدید قرارداد پذیرش، صورت‌های مالی میان دوره‌ای منتهی به شهریور 87و رفع زیان انباشته بعضی از آنهاست.وضعیت بیمه‌های آسیا و معلم هم چندان مساعد‌تر از 2شرکت قبلی نیست و آنها هم برای ورود به تالار بورس همچنان با هفت‌خوان دشوار مواجه هستند.

به عبارت دیگر به سهامداران توصیه می‌شود اگر منتظر ورود عنقریب نوبرانه سهام بیمه به بازار هستند دست از چشم انتظاری بردارند.

دست آخر اینکه با توجه به آخرین گزارش شرکت بورس و پیش شرط‌های ریز و درشت هیات پذیرش به‌نظر می‌رسد وعده دولت درخصوص واگذاری پرشتاب شرکت‌های اصل چهل وچهاری عملی نخواهد شد.

گزارش شرکت بورس

براساس گزارش شرکت بورس اوراق بهادار درخصوص آخرین وضعیت پرونده پذیرش شرکت‌های متقاضی، شرکت حفاری شمال که در تاریخ 15 اسفند 87 به‌صورت مشروط برای عضویت در بازار سهام تهران پذیرفته شده جهت پذیرش قطعی باید به جز تحقق شروط، امیدنامه نهایی و گزارش پیش‌بینی عملکرد حسابرسی شده سال مالی منتهی به 29 اسفند 88 را هم ارائه کند.

به این ترتیب نمی‌توان آن طور که سازمان خصوصی‌سازی‌ وعده می‌دهد چشم به راه ورود نخستین شرکت نفتی در سال 88 آن هم به این زودی‌ها بود. از سوی دیگر ذوب آهن اصفهان هم که برای ورود به بازار سهام تهران لحظه شماری می‌کند ودولت مدت‌هاست وعده واگذاری‌اش را می‌دهد برای بورسی شدن باید دوباره نسبت به پذیرش اقدام کند و البته نسخه‌ای از قراردادهای بلندمدت تامین مواد اولیه خود را به همراه امید نامه نهایی و گزارش پیش‌بینی عملکرد حسابرسی شده سال مالی منتهی به آخرین روز سال 88 را به هیات پذیرش ارائه دهد.

از گروه بانک‌ها، سرمایه و پست بانک در مرحله تکمیل مدارک قرار دارند و در اسرع وقت باید مدارکی نظیر تاییدیه بانک مرکزی، گزارش پیش‌بینی عملکرد حسابرسی شده سال مالی منتهی به آخر سال 88 و امید نامه خود را به هیات پذیرش ارائه کنند؛

ضمن اینکه پست بانک موظف است زیان انباشته طی 2 سال از تاریخ پذیرش را رفع و تعهد مسئولان شرکت به انجام تمهیدات لازم را برای تحقق افزایش سرمایه در همین مدت اجرایی کند. البته این تنها چند مورد از فهرست بلند بالا از شروطی است که پست بانک باید برای تحقق آنها آستین‌ها را بالا بزند.

در میان زیر مجموعه‌های وزارت نفت هم به جز ملی صنایع پتروشیمی که مشغول تشکیل هلدینگی متشکل از 13 شرکت است وباید همه مدارک خود را به استثنای درخواست پذیرش ارائه کند شرکت نفت پاسارگاد در مرحله تکمیل مدارک به سرمی برد.

کد خبر 79764

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز