شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

گروه بورس: شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی، روز گذشته در یک ناکامی بزرگ پس از گذشت 6 سال سهام شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) را به کنسرسیومی به رهبری قرارگاه خاتم‌الانبیاء فروخت.

به گزارش همشهری، پس از آنکه شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی در سال‌82 برای خرید 35درصد از سهام شرکت صدرا 407‌میلیارد تومان پرداخت کرد، چرخ پروژه‌های صدرا به‌گونه‌ای چرخید که در نهایت سرمایه‌گذاری بانک ملی مجبور شد، پس از گذشت 6 سال 51درصد از سهام این شرکت را به قیمت 76‌میلیارد تومان به فروش برساند.

با این اوصاف فقط با احتساب مبلغ پرداخت شده از سوی شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی بدون محاسبه میزان سهام تحت تملک این بانک و همچنین سرمایه‌گذاری‌های این بانک در این شرکت پیمانکاری، متحمل 331 میلیارد تومان زیان شده است.

بر این اساس روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران، بلوک 18/51درصدی سهام صدرا را عرضه کرد که این بلوک توسط کنسرسیومی به رهبری قرارگاه خاتم الانبیاء خریداری شد.  آخرین اخبار تایید نشده حاکی از آن است که کنسرسیومی مرکب از قرارگاه خاتم‌الانبیا، شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان، شرکت تاسیسات دریایی و شرکت صف سهام شرکت صدرا را خریداری کرده‌اند.

کارشناسان معتقدند به‌دلیل نفوذ گسترده قرارگاه خاتم‌الانبیاء در وزارتخانه‌های نفت و راه و ترابری و همچنین سازمان بنادر و دریانوردی مشکل صدرا که دریافت نکردن پروژه‌های پیمانکاری بود حل خواهد شد و ارزش سهام شرکت صدرا بار دیگر در مدار صعودی قرار خواهد گرفت.

جلیل خبره، مدیرعامل پیشین شرکت صدرا که پس از 15 سال مجبور به استعفا شد، معتقد بود پس از واگذاری سهام شرکت صدرا به بخش خصوصی گروه‌های بانفوذی مانع از واگذاری پروژه‌های پیمانکاری به این شرکت می‌شدند.

خبره پیش از استعفای خود از ائتلافی نام برده بود که درصدد بود سهام صدرا را یک چهارم زیر قیمت بخرد.

وی اعلام کرده بود که عده‌ای درصدد خرید سهام صدرا به مبلغ 300 میلیارد تومان بودند و حتی با من تماس گرفتند و توصیه کردند با سازمان گسترش و نوسازی مذاکره کنیم تا 35درصد سهام صدرا را حدود 100 میلیارد تومان خریداری کنند.

در حقیقت ائتلافی بود که صدرا به قیمت تابلو در بورس خریداری نشود تا به این رقم برسد. ولی در نهایت سهام صدرا را شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی خریداری کرد.

در آن زمان شرکت سرمایه‌گذاری غدیر که متعلق به بانک صادرات است با بانک ملی در این زمینه رقابت داشت. قراین و شواهد متعددی دال بر این است که خرید سهام شرکت صدرا توسط شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی در یک اقدام دستوری توسط دولت به این شرکت تحمیل شده است موضوعی که هیچگاه از طرف دولت وقت و مسئولان بانک ملی تایید نشده است.

در حقیقت پس از فشار شدید ائتلاف بانک صادرات برای کاهش قیمت صدرا برای خرید سهام این شرکت، طهماسب مظاهری، وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی در تماس تلفنی با حسین عبده تبریزی دبیرکل وقت بورس تهران و همچنین مسئولان بانک ملی؛ دستور خرید سهام شرکت صنعتی دریایی ایران را صادر کرد تا قیمت شرکت صدرا به قیمت نازلی فروخته نشود.

فروش سهام صدرا در آن زمان با توجه به آنکه بزرگ‌ترین واگذاری خصوصی‌سازی تاریخ بود از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار شد. علی صحرایی مدیر بازار شرکت بورس در باره فروش سهام صدرا گفت: نماد معامله عمده و بلوک 18/51درصدی سهام صدرا حوالی ساعت 11 و 30 دقیقه بازگشایی شد و این بلوک توسط کنسرسیومی به‌صورت نقد و اقساط خریداری شد.  وی ادامه داد: اسامی خریداران این بلوک بعد از 9 روز کاری و واریز وجه نقد معامله رسما اعلام خواهد شد.

در همین زمینه محمد حسینی بهشتیان، مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن که کارگزار خریدار بلوک صدرا بود به فارس گفت: با اعلام عرضه بلوک مدیریتی صدرا، قرارگاه خاتم الانبیاء با مشارکت چند گروه موفق به خرید 767 میلیون و 662هزارو 862 سهم صدرا به قیمت هر سهم 100 تومان شد. 

به گفته بهشتیان، کنسرسیوم خریدار صدرا باید تا 9 روز کاری آینده نسبت به پرداخت 20درصد وجه نقد معامله اقدام کند

کد خبر 79869

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز