گروه بورس: به‌دنبال بروز اختلال فنی در سامانه معاملات بورس تهران در روز سه‌شنبه، اختلاف‌ها در مورد به‌کارگیری سامانه جدید مبادلات بورس تهران به نام «اتوس» بالا گرفت.

به گزارش همشهری، روز سه‌شنبه پس از آنکه بروز نقص فنی در نرم‌افزار معاملاتی بورس تهران باعث شد معاملات بازار سهام ساعت‌ها بلاتکلیف بماند برخی از کارگزاران خواستار بازگشت به سیستم قبلی معاملات شدند.

سامانه قبلی معاملات بورس تهران که تحت سیستم عامل داس(DOS )فعالیت می‌کرد سال گذشته به‌دلیل ناکارآمدی آن، کنار گذاشته شد و نرم‌افزار جدیدی که براساس سیستم عامل ویندوز فعالیت می‌کند به کار گرفته شد، اما از همان ابتدا اختلاف‌های زیادی در مورد به‌کارگیری این نرم‌افزار در میان فعالان بازار به‌وجود آمد و بسیاری از کارگزاران در مورد روش‌های بومی‌سازی‌ این نرم‌افزار اختلاف نظر داشتند.

گذشته از اختلاف‌های ایجاد شده در مورد به‌کارگیری این سامانه، بررسی‌ها نشان می‌دهد این نرم‌افزار هنوز مشکلاتی دارد که استقرار کامل و بدون نقص آن را در شرایط کنونی ناممکن کرده است.

به همین دلیل این نرم‌افزار تا زمان استقرار کامل، نیاز به زمان بیشتری دارد و بروز برخی مشکلات فنی در روز‌های آینده نیز محتمل است. به همین دلیل هیأت‌مدیره شرکت بورس، روز سه‌شنبه بلافاصله پس از پایان معاملات تشکیل جلسه داد و اخبار تایید نشده‌ای حکایت از آن دارد که در پایان این نشست، 8 مورد نقص فنی در این نرم‌افزار شناسایی شد که باید ظرف روز‌های آتی رفع شود.

اما با ایجاد اختلال در مبادلات روز سه‌شنبه، ریشه اختلاف‌های قدیمی بین کارگزاران در مورد روش‌های انجام معاملات باردیگر قوت گرفت و برخی از کارگزاران به‌صورت غیررسمی خواستار بازگشت به سامانه قبلی مبادلات شدند.

آنگونه که از اخبار دریافتی برمی‌آید به کار‌گیری از مؤلفه کارگزار ناظر در این سامانه هنوز مراحل تکمیلی خود را طی نکرده است و باعث اعتراض برخی از کارگزاران شده است.

براساس دستورالعمل تازه بورس، هر سهامدار باید سهام خود را از طریق همان کارگزاری که سهام را خریداری کرده به فروش برساند، اما دسته‌ای از کارگزاران از همان ابتدا با اجرای این روش در بورس تهران موافق نبودند و اعتقاد داشتند به‌کارگیری این روش در شرایطی که نرم‌افزار کنونی هنوز مراحل تکمیلی خود را طی نکرده است سیستم بازاریابی کارگزاران را محدود کرده و انگیزه‌های درآمدزایی را از بین می‌برد.

در همین زمینه حسین خزلی خرازی، دبیر کل کانون کارگزاران در مورد بروز مشکل فنی در نرم‌افزار مبادلاتی بورس تهران به همشهری گفت: بخش اصلی و هسته اصلی نرم‌افزار مشکلی ندارد و عمده‌ترین مشکل مربوط می‌شود به عملیات پس از معاملات که عموما مربوط به عملیات سپرده‌گذاری است.

او با بیان اینکه این نرم‌افزار هنوز به انجام عملیات یکپارچه دست نیافته است تاکید کرد: یکی از مشکلات، یکپارچه نبودن سامانه در بخش کارگزار ناظر است؛ چون دارایی و سهام مشتریان همچنان با سامانه قدیم نگهداری می‌شود و باعث می‌شود فقط همان کارگزار توانایی فروش سهم را داشته باشد.

به گفته او بروز این مشکل ارتباطی به‌خود نرم‌افزار ندارد و به عملیات پس از معاملات و سیستم سپرده‌گذاری باز می‌گردد.

خزلی خرازی در مورد مشکل به‌وجود آمده بیان داشت: کاری که ما می‌توانستیم بکنیم این بود که با همکاری مهندسان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برنامه‌ای را اجرا کردیم که با کاهش چرخه اداری، انجام عملیات در بخش کارگزار ناظر را راحت‌تر می‌کند.

او ادامه داد: این برنامه از هفته آینده در اختیار تمامی کارگزاران قرار می‌گیرد و براساس آن هر کارگزار با اجازه کتبی می‌تواند وارد سامانه مبادلات شود و خود را به‌عنوان کارگزار ناظر معرفی کند. این کار باعث افزایش سرعت و سهولت کار می‌شود، اما این به معنای استقرار کامل سامانه مبادلات نیست.

توضیح تکمیلی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران

به‌دنبال بروز برخی انتقاد‌ها نسبت به شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در مورد انتخاب و نصب این نرم‌افزار در بورس، مدیرعامل این شرکت به این انتقاد‌ها پاسخ داد. مرتضی خزانه‌داری، درباره نحوه انتخاب این نرم‌افزار گفت: این نرم‌افزار فقط از طرف شرکت مدیریت فناوری بورس تهران انتخاب نشده و 4 گروه اصلی متشکل از 7 نفر در انتخاب و خرید این نرم‌افزار نقش داشتند.

او افزود: گروهی از کارگزاران، نمایندگانی از سازمان کارگزاران سابق(در قانون جدید سازمان بورس)، نمایندگان شرکت خدمات انفورماتیک و همچنین شرکت مدیریت فناوری بورس تهران برای انتخاب این نرم‌افزار تصمیم‌گیری کردند.

خزانه داری درباره اعتراض برخی از کارگزاران مبنی بر اینکه این نرم‌افزار امکان بازاریابی و ایجاد کد‌های سهامداری جدید را برای کارگزاران محدود کرده است اظهار کرد: شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مجری مسائل فنی نرم‌افزار است و اساسا به‌دنبال بومی‌سازی‌ این نرم‌افزار، خود کارگزاران پیشنهاد کردند هر فردی که سهامی را از شرکتی خریداری می‌کند از طریق همان کارگزار به فروش برساند بر همین اساس ما نیز این امکان را در نرم‌افزار بورس به‌وجود آوردیم، اما این موضوع باعث اعتراض و مخالفت برخی از کارگزاران شد و اینها کارگزارانی بودند که کار زیادی برای بازاریابی سهام انجام نمی‌دادند.

او همچنین در پاسخ به انتقاد مطرح شده مبنی بر اینکه شرکت مدیریت فناوری بورس در طول 10 سال گذشته هیچ نرم‌افزاری برای بورس تهران تولید نکرده است گفت: شرکت مدیریت فناوری بورس فقط در طول چندسال گذشته چندین نرم‌افزار مهم برای بازار سرمایه تولید کرده است ؛مانند نرم‌افزار سایت Tsetmc.com، نرم‌افزار Fip Iran.com، نرم‌افزار ستاک که سامانه تبادل اطلاعات میان کارگزاران است و نرم‌افزار آرتیما که نرم‌افزاری قوی در کار گزارشگری سهام است.

خزانه‌داری در ادامه تاکید کرد: شرکت مدیریت فناوری بورس تهران همچنین نرم‌افزار سیستم سهام را تولید کرده که هم‌اکنون 120 شرکت بورس در حال استفاده از این سامانه هستند. مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تصریح کرد: به غیر از این موارد ما همچنین نرم‌افزاری را به نام نرم‌افزار اطلاع‌رسانی BBS تولید کرده‌ایم که هم‌اکنون تمامی 400 شرکت بورسی به‌علاوه 80 کارگزار و 60 شرکت سرمایه‌گذاری از آن استفاده می‌کنند.

کد خبر 79689

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز