سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

گروه بورس: نرم‌افزار معاملاتی بورس تهران به نام اتوس که به‌تازگی از کشور فرانسه خریداری شده، روز گذشته معاملات بورس تهران را قفل کرد.

به گزارش همشهری، سال گذشته پس از گذشت 8 سال از انجام مذاکرات اولیه برای تغییر سامانه معاملات بورس تهران، نرم‌افزاری جایگزین نرم‌افزار قدیمی و عقب مانده بورس تهران شد که راه‌های زیادی را برای رسیدن به بورس تهران طی کرده بود.

اما به‌نظر می‌رسد کار کارشناسی دقیقی برای خرید این نرم‌افزار انجام نشده است چرا که روز گذشته به‌دلیل نقص فنی در این نرم‌افزار، معاملات بورس تهران برای ساعت‌های متمادی قفل شد.

مراحل خرید این نرم‌افزار که با صرف چندین میلیون یورو انجام شده در شرایط بحران‌های سیاسی و تنش‌های سیاسی بین ایران و آمریکا انجام شد و حتی مراحل نصب این نرم‌افزار در بورس تهران به‌دلیل فشار‌های آمریکا ناشی از تحریم‌های سیاسی و اقتصادی ایران در سکوت کامل خبری انجام شد؛

به این ترتیب هر چند مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ناقص بودن اطلاعات پایه‌ای این نرم‌افزار را تکذیب می‌کند اما بیم آن می‌رود شرکت فروشنده نرم‌افزار تمامی مستندات و «سورس‌های» اصلی این برنامه را در اختیار طرف ایرانی قرار نداده باشد. 

اما بورس تهران دیروز بلافاصله پس از قفل شدن معاملات بورس تهران در مورد نرم‌افزاری که هزینه زیادی برای خرید، آموزش و نصبش انجام شده تنها به انتشار چند جمله بسنده کرد و بدون ارائه توضیح کامل اعلام کرد: امروز با توجه به نصب نسخه جدید تکمیلی در سامانه معاملات، نمادهای معاملاتی بازار اول بورس، به هنگام گشایش دچار مشکل فنی شد و امکان انجام معاملات تنها روی نمادهای بازار دوم تداوم یافت.

این مشکل توسط کارشناسان فنی در حال بررسی است تا سامانه برای معاملات فردا بدون اشکال آماده شود.

اما اطلاعات تکمیلی نشان می‌دهد شرکت مدیریت فناوری بورس تهران که کار کارشناسی برای انتخاب فنی این نرم‌افزار را بر عهده داشته، قادر به پشتیبانی این نرم‌افزار نیست.

این شرکت با داشتن 70 نفر پرسنل در طول 10 سال گذشته حتی یک نرم‌افزار برای بازار سرمایه تولید نکرده و به‌نظر می‌رسد عمده کار این شرکت، معطوف به واسطه گری برای خرید نرم‌افزار‌های جدید شده است.  در حالی که شرکت تولید‌کننده نرم‌افزار اتوس عملیات تولید این نرم‌افزار را فقط با حداکثر 20 نفر پرسنل انجام می‌دهد.

هنوز رقم دقیقی در مورد هزینه‌های خرید، نصب و آموزش این نرم‌افزار به کارگزاران بورس از سوی مراجع رسمی بورس اعلام نشده است اما به‌نظر می‌رسد این نرم‌افزار با توجه به هزینه‌های انجام شده تاکنون نتوانسته است انتظارات بازار سرمایه را برآورده کند؛ این در حالی است که بسیاری از کارگزاران پیش از نصب این نرم‌افزار از مشکلات آن سخن گفته بودند.

آخرین اطلاعات دریافتی که هرگز از سوی مسئولان بورس تهران تایید نشده نشان می‌دهد این نرم‌افزار از شرکت «AMS» فرانسه خریداری شده است.

توضیح شرکت مدیریت فناوری بورس تهران

مرتضی خزانه‌داری، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در پاسخ به سؤالات همشهری در مورد علل توقف فعالیت این نرم‌افزار گفت: ما از قبل این موضوع را پیش‌بینی کرده بودیم چون روز دوشنبه بسته تکمیلی جدیدی به این نرم‌افزار اضافه شد و براساس برآورد‌های ما امکان به‌وجود آمدن این مشکلات وجود داشت.

او در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت فروشنده همه سورس‌ها و اطلاعات پایه‌ای برنامه را در اختیار بورس تهران قرار داده است یا خیر گفت: بله، همه سورس‌های اصلی برنامه و مستندات آن در اختیار ماست و ازاین بابت هیچ نگرانی وجود ندارد.

خزانه داری از پاسخ به این پرسش که این نرم‌افزار از کدام کشور و با چه هزینه‌ای خریداری شده است خود داری کرد اما در عین حال اضافه کرد: این اطلاعات باید از بخش اطلاع رسانی بورس ارائه شود و وظیفه من تنها در بخش فنی نرم‌افزار است.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران تایید کرد: کار کارشناسی برای انتخاب فنی این نرم‌افزار از سوی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران انجام شده است. 

او همچنین در پاسخ به این پرسش که این نرم‌افزار در حال حاضر در چه کشور‌هایی فعال است، خاطر نشان کرد: مشابه این نرم‌افزار هم‌اکنون در 15 کشور مانند مالزی، عمان، برزیل، بلژیک، پرتغال و فرانسه به کار گرفته شده است.

او با بیان اینکه این نرم‌افزار از آخرین تکنولوژی روز برخوردار است، تاکید کرد: ما کنترل کاملی روی تمامی اجزای این نرم‌افزار داریم و بر همه بخش‌های این نرم‌افزار اشراف کامل وجود دارد. به گفته او با کنترل نرم‌افزار در روز گذشته تنها بازگشایی نماد‌های بازار اول با مشکل مواجه شد.

کد خبر 79591

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز