طبق گزارش سال ۲۰۲۳ سازمان ملل، ایران از نظر شاخص‌های توسعه پایدار در بین ۱۶۶ کشور جهان رتبه ۸۶ را دارد و در ۴۷درصد شاخص‌های توسعه به اهداف موردنظر دست یافته است.

سلامت در ایران

همشهری آنلاین - مریم سرخوش:‌ دکتر حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی با بیان این مطلب به همشهری آنلاین گفت: تلاش‌های انجام شده در بهبود شاخص‌های سلامت در کشور ستودنی است اما ایران در ۴۷درصد شاخص‌های توسعه به اهداف موردنظر دست یافته، در ۳۳ درصد رشد محدود و در ۲۰ درصد وضعیت رشد نامطلوب‌تری را تجربه کرده است. این میزان در اغلب کشورهای منطقه بیش از ۲۰ درصد و در کشورهایی از جمله عربستان، قطر و عمان حدود ۱۷ درصد بوده است.

سوری با بیان این که میزان مرگ مادران ایرانی به ازای ۱۰۰ هزار تولد زنده با ۲۲٫۰۲ وضعیتی نسبتا راکد یا رو به افزایش داشته است، تاکید کرد: نظام سلامت کشورمان همچنین در شاخص‌هایی از جمله مرگ ناشی از سوانح ترافیکی، با ۲۱٫۴۷ مرگ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و سلامت ذهنی نیز با رسیدن به نمره ۵ از ۱۰ روند افزایشی طی کرده است. 

این مدرس ارشد بین المللی دانشگاه درباره آمارهای رو به بهبود بیان کرد: طبق این گزارش، در سایر شاخص‌های مرتبط با سلامت رسیدن به مرز ۱۰۰ درصد زایمان‌ها از سوی افراد آموزش دیده، کاهش عفونت‌های ناشی از ایدز به ۳ صدم درصد در هزار فرد غیرآلوده، کاهش میزان بارداری و زایمان در زنان ۱۵ تا ۱۹ ساله به ۱۷٫۶ در هزار تولد و کاهش موارد ابتلا به سل به رقم ۱۲ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشورمان وضعیت مطلوب یا رو به بهبودی داشته است.

البته به گفته سوری افزایش چاقی با توده بدنی بیش از ۳۰ نیز به مرز نگران کننده ۲۵٫۸ درصد در افراد بالغ رسیده است و شاخص‌های مربوط به برخی آلاینده‌ها مانند دی‌اکسیدکربن و ذرات معلق کمتر از ۲٫۵ نیز رو به وخامت گذاشته است.

این اپیدمیولوژیست همچنین با اشاره به کاهش هزینه‌کرد دولت در بخش سلامت و آموزش، عنوان کرد: این عدد از ۷٫۴۲ در سال ۲۰۱۸ به ۶٫۴۷ رسیده و میزان بیکاری نیز با رسیدن به مرز ۱۱٫۱ درصد با رشد بیش از ۱۴ درصدی نیازمند توجه ویژه است.

سوری درباره رتبه‌بندی کشورها به لحاظ شاخص‌های توسعه هم گفت: کشورهای فنلاند، سوئد و دانمارک بالاترین امتیاز و کشورهای سودان جنوبی، جمهوری آفریقای مرکزی و چاد بدترین وضعیت را داشته‌اند،  ایران با رتبه ۸۶ رتبه در جهان وضعیت بدتری در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی نسبت به تونس (۵۸)، مراکش (۷۰)، الجزایر (۷۱)، اردن (۷۷) امارات (۷۹)، و مصر (۸۱) دارد.

او تاکید کرد: بهبود شاخص‌های سلامت در کشور قابل تقدیر است اما در ۲۰ درصد شاخص‌های رو به بدتر شدن کل شاخص‌ها، لازم است با اولویت دادن به آنها در برنامه‌های توسعه هفتم در بخش سلامت نسبت به تهیه یک نقشه راه علمی و هدفمند اقدام لازم صورت پذیرد. برخی شاخص‌ها از جمله میزان مرگ ناشی از سوانح ترافیکی دارای برنامه راهبردی علمی تا سال ۲۰۳۰ است ولی داشتن برنامه به تنهایی کافی نیست و لازم است خواست، اراده و منابع لازم برای دستیابی به اهداف موردنظر تحقق یابد. 

البته به گفته سوری، ارقام و میزان‌های ذکر شده برگرفته از گزارش سازمان ملل است و درصورت مغایرت با داده‌های کشوری لازم است متولیان امر با گزارش موارد مغایر و درخواست اصلاح آنها به سازمان مذکور گزارش کنند.

کد خبر 797185
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha