چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

در کنار پل شهرستان و در منتهی‌الیه شرقی شهر اصفهان، تپه‌ای خاکی با 2هزار مترمربع وسعت، درست کنار یک زمین فوتبال قرار دارد که هر روز عصر، جوان‌های اصفهانی از این تپه به‌عنوان پیست موتور‌سواری استفاده می‌کنند

به گفته کارشناسان، اشرف افغان- حاکم اصفهان سال 1139 هجری قمری - در زمان سکونتش در اصفهان در قلعه‌ای در این تپه بوده است.

به گزارش ایسنا، تپه‌ اشرف یکی از مهم‌ترین تپه‌های تاریخی اصفهان به دوره پیش از اسلام متعلق است و به گفته برخی کارشناسان، حدود قرن دوم یا سوم هجری قمری مردم به آثار آن برخورد کردند. این تپه از زمان کشف تاکنون، زخم‌های زیادی را بر پیکر خود دیده است و حفاران غیرمجاز بیشترین تخریب‌ها را در آن ایجاد کرده‌اند.

مدیر اداره‌ باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در این‌باره به ایسنا گفت: امسال درحال برنامه‌ریزی و پیش‌بینی یک طرح جامع برای این تپه تاریخی هستیم.

جاوری با بیان اینکه سال 1365 یک مرحله کاوش باستان‌شناسی در این محوطه انجام شد که متأسفانه هیچ گزارشی از آن در دست نیست، افزود: در بخشی از قسمت فوقانی تپه، آثار یک قلعه از دوره پایانی صفوی وجود دارد. این قلعه، همان قلعه‌ای است که اشرف افغان مدتی در آن سکونت داشته وبه همین دلیل به آن، تپه اشرف می‌گویند.

کد خبر 79678

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز