گروه اجتماعی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی جزئیات لایحه نظارت بر ساخت و فروش اشیای مشابه و بدل آثار فرهنگی - تاریخی را تصویب کرده و براساس آن جزای حبس و نقدی برای سازندگان و قاچاقچیان اشیای مشابه و بدل آثار فرهنگی و تاریخی تعیین کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس در بررسی جزئیات لایحه نظارت بر ساخت و فروش اشیای مشابه و بدل آثار فرهنگی - تاریخی ماده واحده این لایحه را تصویب کردند.

طبق این ماده هر کس نمونه‌ تقلبی آثار فرهنگی - تاریخی اعم از ایرانی و خارجی را به جای اثر اصلی بسازد یا آن را به قصد عرضه، قاچاق یا فروش، معرفی، حمل یا نگهداری کند یا با آگاهی از تقلبی بودن اثر آن  را خریداری کند به حبس از 91 روز تا 6 ماه و جزای نقدی معادل نصف ارزش اثر اصلی با اخذ نظر کارشناس از سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری محکوم می‌شود.

در تبصره یک این ماده عنوان شده است که نمونه تقلبی به اشیایی اطلاق می‌شود که در دوره‌ معاصر ساخته شده و از حیث نقوش، خطوط، شکل، جنس، اندازه، حجم و وزن شبیه آثار فرهنگی - تاریخی اصیل بوده یا بدون آنکه نمونه اصلی وجود داشته باشد به‌عنوان اثر فرهنگی - تاریخی اصیل معرفی شود و علامتی از سوی سازنده یا سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای تشخیص از اصل، روی آن حک نشده باشد.

در این ماده همچنین تاکید شده که چنانچه شیء تقلبی نمونه اصلی نداشته باشد، ارزش آن به فرض وجود توسط کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تعیین می‌شود.

طبق تبصره دیگری از ماده واحده لایحه فوق، اشیای مکشوفه موضوع این ماده به نفع سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ضبط می‌شود. حکم این تبصره شامل اشیایی که قبل از لازم‌الاجرا شدن این قانون ضبط شده نیز می‌شود.

کد خبر 83768

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز