همشهری آنلاین: رئیس سازمان میراث فرهنگی استان یزد گفت: روند سرقت سنگ نوشته‌های قدیمی در دو شهر نسبت به گذشته شدت گرفته است.

عزیزالله سیفی در گفتگو با مهر اظهار داشت: سرقت سنگ نوشته‌ها کم و بیش از گذشته  اتفاق می‌افتاده و هم اکنون نیز در برخی موارد شاهد آن هستیم اما در دو شهر از شهرستانهای استان یزد این روند افزایشی بوده که البته سازمان میراث فرهنگی نیز برای مقابله با آن راهکارهایی به کار بسته است.

وی افزود: برای جلوگیری از خروج این سنگ نوشته ها از کشور با پلیس بین‌الملل هماهنگ شده و تاکنون نیز تعدادی از این آثار با همکاری آنها به استان بازگشته است.

سیفی خاطرنشان کرد: همچنین برای جلوگیری از سرقت آثار تاریخی پرقدمت در این دو شهر و سایر شهرهای استان یزد، اصل آثار به مخازن مخفی منتقل شده و نمونه‌ای بسیار شبیه اصل آن طراحی و در محل اثر نصب شده تا در صورت بروز سرقت توسط افراد سودجو،‌ لطمه‌ای به آثار واقعی وارد نشود.

وی سنگ نوشته سنگ قدمگاه را از نمونه‌هایی اعلام کرد که چندی پیش توسط افراد سودجو و قاچاقچیان عتیقه به سرقت رفته بود اما با همکاری پلیس بین‌الملل دوباره به محل اصلی خود بازگشت.

سیفی تصریح کرد: اقدامات پیشگیرانه بیشتری نیز از سوی سازمان میراث فرهنگی در حال طراحی است و به زودی همه کانالهای سرقت این آثار بسته می‌شود.

کد خبر 76694

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز