تهیه روش آمارگیری از مسافران و تعداد نفر ‌_ سفر‌ها توسط سازمان میراث فرهنگی 2سال است که با مخالفت‌ها‌ی بسیاری مواجه می‌شود.

 کارشناسان گردشگری روش آمارگیری سازمان را قبول ندارند و مسئولان سازمان میراث فرهنگی هم مخالفت‌ها را ناشی از عدم‌آگاهی می‌دانند.

به گزارش میراث‌ خبر، کارشناسان گردشگری اظهار می‌کنند که برنامه جامع و کاملی برای تهیه آمار گردشگر خارجی نداریم؛ چه برسد به گردشگر داخلی که شمارش آن کاری بسیار مشکل است.

موضوع آمارهای سفر در نوروز وقتی با پرسش‌های اساسی کارشناسان مواجه شد که اشتباهاتی در اعلام عدد و رقم‌ها و همین‌طور ترتیب استان‌های کشور مطرح شد. در همین حال وقتی کار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را با روش‌های آمارگیری در برخی مناطق مقایسه کنیم با شبهات بسیاری مواجه می‌شویم. منطقه آزاد ارس یکی از همان مناطقی است که همه ساله برای بررسی وضعیت گردشگری خود اقدام به آمارگیری می‌کند.

کارشناس گردشگری منطقه آزاد ارس دراین‌باره به میراث خبر ‌گفته است: «در منطقه آزاد ارس تنها چند راه ورودی وجود دارد. بنابراین در ایام نوروز چندین نفر در ایستگاه‌ها فقط کار شمارش اتومبیل‌ها را بر عهده داشتند! به‌دست آوردن این روش آمارگیری برای منطقه ارس میسر است چون می‌دانیم از چه راه‌هایی ورود خواهند کرد».

به گزارش میراث خبر، بسیاری از مردم تنها برای ماموریت‌های کاری به استانی سفر می‌کنند. برخی هم برای رفتن به خانه خود و یا اقوام و خویشان.

به‌طور حتم راننده‌های وسایط حمل‌ونقلی هم که دائم در جاده‌ها در حال رفت‌وآمد هستند و مسافر، بین شهر جا به جا می‌کنند تا به حال چندین بار در آمارگیری گردشگران ورودی ثبت شده‌اند!

از سوی دیگر خانواده‌هایی هستند که با اتومبیل شخصی به شهری می‌‌روند و آنجا در چادری اقامت می‌کنند. سؤال اینجاست که آیا عده‌ای بر سر عوارضی‌‌ها ایستاده و خودرو و افراد داخل آن را شمارش می‌‌کنند؟

آیا همه این افراد در زمره گردشگران ورودی به هر استان محسوب شده و در جایگاه یکان و هزارگان عدد صد میلیونی نفر_ سفر ایستاده‌اند؟

نکته قابل تامل آنکه هرگاه مسئولان سازمان درباره آمار و ارقام بودجه‌های خرج شده همایش‌ها صحبت می‌کنند، آمار حدودی و تقریبی می‌دهند اما در اعلام آمار ورودی به هر استان رقم میلیونی سفرها به‌صورت دقیق اعلام می‌شود و می‌گویند که تمامی این آمار مستند است؛ مثل همان عدد 94 میلیون و 423 هزار و 643 نفر- سفر که نفر آخر هم از قلم نیفتاد!

عبدالملکیان، کارشناس گردشگری گفته است: اگر بخواهیم به آمار گردشگری سازمان میراث فرهنگی اعتماد کنیم باید اعلام کنند که میزان گردشگران تهران در سال‌های اخیر نسبت به سال‌های دورتر بسیار افزایش پیدا کرده؛ چرا که مهاجرت‌ها به این شهر زیاد شده است!

او دراین‌باره تاکید کرده است: «تعداد گردشگران خارجی وارد شده به کشور بسیار کمتر از مسافرانی است که در شهرها جا به جا می‌شوند اما متأسفانه هنوز در آمار‌گیری از گردشگران خارجی دچار مشکل هستیم، با اینکه یک گردشگر از طریق گواهینامه و چند مدرک بین‌المللی دیگر قابل شمارش و تفکیک است. بنابراین چگونه می‌توانیم با این روش آمارگیری نامناسب، میزان نه تنها گردشگر داخلی بلکه میزان نفر- سفرهای داخلی را نیز به دست بیاوریم».

محمدرضا رضوانی، مدرس دانشگاه تهران در این زمینه به میراث‌خبر توضیح داده است: «آمار مسافران عبوری که از مبادی ورودی و خروجی شهرها گرفته می‌شود، برای حوزه‌ ترافیک مناسب است و برای گردشگری فایده‌ خاصی ندارد».

به اعتقاد این مدرس دانشگاه، مشکل آمار، مشکل پیچیده‌ای نیست و اگر یک عزم و شناخت دقیق از اهمیت موضوع وجود داشته باشد، مشکل آماری در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قابل حل است.

اعلام روش نادرست آمارگیری در جایی دیگر نیز قابل اثبات است. معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان گفت: «ستاد مرکزی تسهیلات سفرها در اعلام آمار سفرهای نوروزی خوزستان اشتباه کرده بود».

غلام‌رضا شجاعی تاکید کرد: «متأسفانه ستاد مرکزی، آمار ورود گردشگران نوروزی به خوزستان را بدون در نظر گرفتن کاروان‌های راهیان نور اعلام کرد و همین امر موجب شده بود، نام استان خوزستان در فهرست استان‌های پرگردشگر دیده نشود!»

قادری، از مدرسان دانشگاه آزاد اسلامی نیز  در این ‌زمینه تصریح کرد: سازمان‌های میراث فرهنگی و گردشگری در استان‌های مختلف، آمار ورودی گردشگران را بزرگ اعلام می‌کنند تا بتوانند بودجه‌ بیشتری بگیرند، چون هرقدر میزان رشد و جابه‌جایی گردشگر در استان آنها بیشتر باشد، می‌توانند بودجه بیشتری به استان خود اختصاص دهند.

به گزارش میراث خبر در واکنش به این اظهارات، محمد ابراهیم لاریجانی، قائم مقام ستاد تسهیلات سفر می‌گوید: «عده‌ای به‌رغم آشنایی با واژه نفر- سفر، درصدد ایجاد چالشی برای زیر سؤال بردن سرعت آمارگیری و صحت آن هستند!»

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی هم نسبت به اظهارات کارشناسان درباره تصاعدی اعلام کردن آمار مسافرت‌ها می‌گوید:«عده‌ای از افراد قصد تخریب فعالیت‌های گردشگری سازمان را دارند!»

اسفندیار رحیم مشایی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌گوید:« آمار اعلام شده درخصوص تعداد گردشگران نوروزی براساس نفر- سفر بر مبنای ورود هر گردشگر به داخل استان تهیه شده است؛ همچنین سفرهای درون استانی گردشگران در آن لحاظ نشده است.

در اعلام این آمار تردد بین شهری و داخل استانی جزء آمار حساب نشده به رغم اینکه گردشگر در مسیرهای بین شهری به تمامی خدمات مانند امداد، اورژانس، مدیریت ترافیک و حمل‌ونقل هم نیاز دارد».

 عبدالملکیان، کارشناس گردشگری اظهار می‌کند که هر گاه سیستم آمارگیری سازمان توسط کارشناسان گردشگری یا رسانه‌ها زیر سؤال می‌رود آنها اعلام می‌کنند که این اظهارات غیرکارشناسی است.

باید در پاسخ به این موضوع اشاره کرد که اشخاص حقیقی و حقوقی قصد تخریب عملکرد سازمان را ندارند چرا که سازمان برای یک شخص خاص نیست و فعالیت‌های آن سرنوشت گردشگری کشور را رقم می‌زند.

کد خبر 79856

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز