دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

میترا یزدچی: این روزها سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری روزهای پر خبری را می‌گذراند

ثبت ملی خلیج‌فارس و دیدار با اعضای فراکسیون گردشگری مجلس که چندی پیش رئیس این فراکسیون وعده آن را داده بود.

در این دیدار اعضای فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی با معاون رئیس‌جمهوری دیدار و پیشنهادات و انتقادات خود را در بخش گردشگری اعلام کردند و خواهان ارتباط و همکاری بیشتر فراکسیون گردشگری و سازمان میراث فرهنگی شدند. اسفندیار رحیم مشایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز گفت:  از دیدگاه و نظرات نمایندگان مجلس در حوزه گردشگری استقبال می‌کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز و یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس که در کادر هیئت رئیسه فراکسیون گردشگری قرار دارند نیز چندی پیش از برنامه‌های جدیدی برای این فراکسیون در سال 88 خبر داد. از این‌رو با وجود اینکه وی در جلسه دیدار با رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری حضور نداشت گفت‌وگویی با او داشتیم و برنامه‌های این فراکسیون را برای سال 88 جویا شدیم.

  • با توجه به اینکه جنابعالی، هم عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و هم عضو هیئت رئیسه فراکسیون گردشگری هستید، نظرتان راجع به عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چیست و چه ارزیابی‌ای از این سازمان دارید؟ چقدر این سازمان با فراکسیون هماهنگ بوده است؟

سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تا‌کنون همکاری‌های خیلی خوبی با فراکسیون داشته و هیئت رئیسه کاملا با این سازمان مرتبط است و برنامه‌ها را دنبال می‌کند. سال اول مجلس هشتم هم ما چند جلسه سنگین با این سازمان داشتیم و فراکسیون در تمام همایش‌ها حضوری فعال داشت که نشان‌دهنده همکاری و ارتباط مثبت فراکسیون با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است، به‌طوری‌که فراکسیون گردشگری یکی از فراکسیون‌های فعال در همین یک سال اول مجلس هشتم بود.

  • این فراکسیون در رابطه با صنایع‌دستی چه اقداماتی انجام داده است؟

متأسفانه تا‌کنون به‌دلیل توجه بیشتر سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به بخش گردشگری در رابطه با صنایع‌دستی بحث جدی صورت نگرفته و به حاشیه رفته است و ما درصددیم بیشتر به این موضوع بپردازیم.

  • آیا در رابطه با برنامه‌ها و نحوه هزینه‌کرد بودجه این سازمان در سال 87 بررسی‌ای به عمل آمده است؟

این موضوع را فراکسیون بررسی نمی‌کند بلکه کمیسیون فرهنگی و دیوان محاسبات باید بررسی کنند چراکه هدف از تشکیل فراکسیون گردشگری اهمیت‌دادن به این موضوع و استفاده از قابلیت‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی، هنری و... بوده است. متأسفانه سهم کشور ما از گردشگری دنیا بسیار کم است در حالی‌که قابلیت‌های زیادی داریم. ولی فراکسیون قصد ندارد کار کمیسیون فرهنگی و دیوان محاسبات را انجام دهد.

  • بنابر این شما در رابطه با بودجه88 این سازمان هم نظری ندارید؟

نه، ولی در زمان تصویب تا جایی‌که امکان داشت اعضای فراکسیون گردشگری به نفع سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همکاری کردند.

  • به گفته رئیس فراکسیون گردشگری قرار است به‌زودی این فراکسیون با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همایشی داشته باشد، علت برگزاری این همایش و برنامه آن چیست؟

در این همایش فراکسیون می‌خواهد برنامه پنجم توسعه را در گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی بررسی کند تا ما ببینیم جایگاه، موانع، راه‌های توسعه و کاستی‌های این موضوعات در کشور ما و برنامه توسعه پنجم کجاست. به‌نظر ما افراد می‌آیند و می‌روند ولی بحث گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی مربوط به کل کشور است و باید پیام ما به جهان برسد. برای این کار باید جایگاه این مقولات در برنامه‌ها و بودجه خوب دیده شود و مسئولان باید به این موضوعات اهتمام ورزند.

کد خبر 80533

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز