طرح «چشمه نور» که پیش از این با عنوان طرح شتابگر ملی شناخته می‌شد، یکی از ابَر طرح‌های فناورانه کشور محسوب می‌شود.

چشمه نور

به گزارش همشهری آنلاین، درحالی‌که تعداد کمی از کشورها از چنین امکانی برخوردار هستند، با تشخیص سیاستگذاران قرار شد که این طرح در کشور کلید بخورد. حالا پس از چندین سال از آغاز این پروژه، اهالی رسانه برای نخستین بار برای بازدید از فرایند توسعه آن دعوت شدند. شاید مهم‌ترین اتفاقی که با چشمه نور شاهد خواهیم بود، تصویربرداری‌های سلولی است که با ابزارهای موجود، صرفا نمایی محو و محدود را در اختیار دانشمندان می‌گذارد. به‌عنوان مثال، برای تولید واکسن کرونا لازم بود که دانشمندان به اجزای بدنه ویروس نفوذ کنند و ساختار آن را ببینند. این کار فقط با ابزاری که از آن با عنوان چشمه نور یاد می‌شود، ممکن بود. علاوه بر این، صنایع بسیاری می‌توانند از چشمه نور بهره‌مند شوند.

ظهور اقتدار علمی در «چشمه نور» ایران | تعداد کمی از کشورها به این فناوری دسترسی دارند

چیستی و اهمیت چشمه نور

«فاصله بین کشورها اکنون در حوزه فناوری‌های نوین، با روش‌های گذشته تعریف نمی‌شود.»

احمدرضا هامونی حقیقت، مدیر اجرایی طرح چشمه نور در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری با بیان این مطلب درباره اهمیت فناوری چشمه نور گفت: «وقتی ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، مسئله این بود که ویروس را در چه مدت می‌توان کنترل کرد، نه اینکه تا چه حد می‌توان مهار کرد. درواقع، نخستین واکسن تولید شده مهم بود.»

بیشتر بخوانید: 

او با اشاره به اینکه واکسن فایزر در یک «چشمه نور» توسعه پیدا کرد، ادامه داد: «دانشمندان با استفاده از این ابزار توانستند از لایه پروتئینی خارجی ویروس تصویربرداری کنند. سپس با وصل کردن mRNA به آن توانستند ببینند آیا اثر مناسب حاصل شده یا نه.»

حقیقت با تأکید بر اینکه این اثر مناسب باید «دیده می‌شد» گفت: «این اتفاق فقط از طریق چشمه نور ممکن بود و با هیچ ابزار دیگری امکان نداشت.»

ظهور اقتدار علمی در «چشمه نور» ایران | تعداد کمی از کشورها به این فناوری دسترسی دارند
شماتیک شتابدهنده سینکروترون، یکی از پروژه های چشمه نور ایران

نیاز به ابزارهای دقیق برای اداره کشور

مدیر اجرایی طرح چشمه نور در بخشی دیگر از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه مرز بین توانستن و نتوانستن بعضی از کارها را ابزارهای جدید تعریف می‌کند، یادآوری کرد که به‌عنوان مثال این موضوع در پردازنده‌های سریع هم صادق است.

بیشتر بخوانید:

حقیقت گفت: «اگر کسی بخواهد فرار مالیاتی را کشف کند نیاز به گردآوری داده‌های هزینه و درآمد همه مردم دارد تا آن را پردازش کند. این کار با الگوریتم‌هایی انجام می‌شود که مشخص می‌کند در جایی فرار مالیاتی در حال اتفاق است.»

به‌گفته او اگر این ابزارها وجود نداشته باشند، هزینه‌های کشف فرار مالیاتی به حدی زیاد می‌شود که پیگیری آن مقرون به‌صرفه نیست. حقیقت معتقد است که به این ترتیب کشور به پردازنده‌های سریع، انبارهای اطلاعات بزرگ و ابزارهای دقیق برای دیدن دارد و یکی از این ابزارهای بزرگ «چشمه نور» است.

بیشتر بخوانید:

کاربردهای چشمه نور

چشمه نور در صنایع متعددی کاربرد دارد. صنایع پزشکی و داروسازی، نفت، گاز و پتروشیمی، خودروسازی و صنایع دفاعی و هوافضا می‌توانند از فناوری چشمه نور بهره‌مند شوند. همچنین صنایع غذایی، متالوژی، کشاورزی، آب و برق، الکترونیک، سرامیک، پلیمر و معدن و صنایع معدنی بخشی دیگر از صنایع هستند که می‌توانند از چشمه نور بهره‌برداری کنند.

ظهور اقتدار علمی در «چشمه نور» ایران | تعداد کمی از کشورها به این فناوری دسترسی دارند

فرایند توسعه

این طرح که در سال۱۳۸۶ تصویب شد، تاکنون مراحل مختلفی را طی کرده و در اسفند۱۴۱۱ یعنی حدود ۹سال دیگر به پایان می‌رسد. برای مقایسه، طرح موسوم به سزامی در سال۱۹۹۷ میلادی مطرح شد، فاز اول آن در سال۲۰۱۷ یعنی پس از حدود ۲۰سال به بهره‌برداری رسید.

بیشتر بخوانید:

چشمه نور ایران در زمینی به مساحت ۵۰هکتار توسعه می‌یابد که فقط مساحت ساختمان اصلی شتابگر ملی ۴۶هزارو۵۰۰مترمربع و زیربنای کل ساختمان‌ها ۷۱هزار مترمربع است. به‌عبارت دیگر، مقیاس ساختمان اصلی به اندازه یک استادیوم بزرگ فوتبال است و قطر آن چیزی حدود ۲۸۰متر خواهد بود.

کد خبر 796693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 17
  • مهدی IR ۰۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    60 10
    به این میگن کار بزرگو درست حسابی آفرین
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    27 63
    این کارها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند . چون بیشتر مغزها از ایران فرار کرده اند
    • بهرام IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
      19 4
      اینو بهش میگن خودتخقیری برو مغزت کاه توشه خودتو علاج کن
    • مهدی IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
      14 4
      پس کشور داره با مغز معیوب تو پیشرفت میکنه
    • محمد رضا IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
      19 5
      لعنت خدا بر وطن فروشان و دشمنان ایران
    • رضا بهشتی IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
      15 4
      همون ها که ماهواره به فضا پرتاب می کنند. این را هم درست می کنند. قحط الرجال که نیست
    • مهدی IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
      20 3
      همیشه یک عده رفتند و یک عده هم موندن و خدمت کردند،ولی همین الان خیلی از نخبه ها تو خیلی از مراکز هستند که فقط به فکر خدمت هستند ،و وطنشون را با پول عوض نمیکنند.
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
      17 1
      لطفا فقط یکم مثبت باش
    • عشق وطن IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
      14 3
      ای وطن فروش حسود.واسه خاطر ابابات این حرفای بی ارزشو میزنی...ببین...شما وطن فروشا انقد بی غیرتیت..وطن که مثا مادر ادمه وناموس هر شخصیه نمی فروشید....پس شما ها ارزش ندارید با هاتون حرف زد مرگ بر وطن خود فروخته های بی غیرت
  • ایرانی اصیل IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    7 1
    یعنی هر کار تو ایران بشه با این وضعیت تحریم و خیانت داخلی و خارجی ! آخرش یه ... پیدا میشه و بازم یه .ری میزنه. کدوم آدم عاقلی این همه هزینه و وقت و فناوری رو میذاره برای تبلیغ ؟! جالبه تا بهار هم صحبتی نشده بود پس چه تبلیغی ؟. قضیه. من می‌دونم دیگه کارمون تمومه شده آنهایی که رفتند اگر دلسوز باشند و بدونند همچنین تجهیزاتی هست قطعا برمیگردند.
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    11 9
    پیشرفتهای تان تاثیری در زندگی ملت ایران ندارد
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    4 6
    سلام .شهرداری تهران چرا برای افرادی که سرپناه ندارند.کانکس نصب نمیکند.افرادی که خانه ندارند.ممکن است ویروس داشته باشندونبایدگرمخانه بروند.واینکه دولت اگرحقوق کارگروکارگربازنشسته راطبق ماده ۹۶قانون تامین اجتماعی زیادنکند.بایدمنتظرتجمع مردم نزدیک مجلس باشند
  • هادی IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    7 6
    حدقل عکس همین پروژه میذاشتین نه عکسای پروژه های دیگران شرط میبندم مثل پتروشیمی ممسنی زمین خاکی باشه هنوز
  • صابر IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    4 5
    همین آب تمیز به دسترس مردم برسانید کافی تشخیص میکروب و دستگاههای دیگه پیشکش
    • امیر IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
      9 2
      بابا تو دیگه کی هستی خدایی!؟ یعنی ببرن اونجا نشونت هم بدن میگی ماکت هستش!! به این میگن استحمار با نفوذ استعمار البته حق داری چون از نشستن پای ماهواره چیزی جز خودتحقیر و وطن فروشی بار نمیاد جیگر
  • هادی IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    3 2
    اینم اگه مثل هزاران پروژه دیگه ای که نصفه نیمه یا با اولین دستاورد انگار که دیگه کار تمومه و حمایتی لازم نداره و به فراموشی سپرده میشن ، نشه خیلی خوبه
  • ایرانی IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    7 2
    ما اگه همه دنیا رو هم بگیریم وکسی به گرد راهمون هم نرسه یکی مثل این شماره ۹ پیدا میشه و زر زر میکنه . آفرین که خودتو راضی نگه میداری .
  • زهراهاشملو IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    5 1
    یعنی باور کنیم که ان شالله حقیقت داره دیگه ؟ البته در پاراگراف اخر گزارشتون نوشتین حدود ۹ سال دیگه به بهره برداری میرسه کاش هروقت به اون مرحله رسید گزارششو میدادین . با تشکر
  • ناشناس IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    5 2
    این هم مانند نانو تکنولوژی و پروژه سلولهای بنیادی و جدیداً شرکتهای دانش‌بنیان ، این رمز برای رانت خواری و دریافت بودجه های کلان بدون بازگشت می‌باشد که هیچ ثمره‌ای برای کشور و مردم ندارد .
  • rabenhood IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    2 3
    اینوازتوفیلم تندسریع خشن4دراوردن منظورشون چشم خدا هست. بیخیال بابا شماکوتاه بیا
  • عابر IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    6 3
    هرروز توی خبرها میبینیم که دانشمندان ایران کارهایی کرده اند که فقط دو سه تا کشور تابحال انجام داده اند، با این تفاوت که نوع ایرانیش هم ارزانتر هست و هم با کیفیت تر. فقط عجیبش اینه که با اینکه طبق گفته ی میسئولین عزیز، ما جزعی از پیشرفته ترین و با کیفیت ترین کشور جهان هستیم، در سطح مثلا آمریکا و آلمان و حتی پیشرفته تر، پس چرا توی زندگی اصلا چنین حسی نداریم!! احتمالا قدر نشناس هستیم، وگرنه پراید روزبروز داره باکیفیت تر و ارزانتر میشه، و البته هر چیز دیگر. باید قدر مسئولین باوجدان و زحمتکش را بدانیم که میگویند کشورمان تا این حد پیشرفت کرده است. الان آغازاده های آمریکایی همه میان ایران. آمریکا را تحریم کردیم. دلارشان ارزان شده است و نمیتوانند ریال بخرند.
  • ابو مهدی IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    2 3
    انشاءالله که همیشه سالم و تندرست باشید وآینده های روشن همراه با موفقیت های روز افزون بیشتر ،ایران سرافراز و با اقتدار
  • حمید HR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    6 1
    پول گندم من رو بدهید چشمه نور همانند سازه ده ها بیمارستانهای ۹۹ تختخوابی شهرستانهای کوچک میباشدکه باتوجه به بیش از دو دهه فعال بودن به تجهیزات لازمه ودکتر های متخصص مجهز نیستند
  • تبریزلی US ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    1 3
    الان خودتحقیر ها و منفی بافان شروع میکنند به گفتن من میدونم بازهم نمیشه
  • آزاد IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    3 1
    آفرین ودست مریزاد به دلسوزان و دانشمندان وطنم ایران.زنده بادایران
  • سید IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    1 1
    ما پشت ولایت فقیه استاده ایم انشالله تا نابودی اسرائیل
  • تنها IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
    1 0
    آفرین افتخار ایران دورود بر شرفتان
  • فهم ایرانی IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
    0 0
    به نظر توضیحات بیشتر لازم است تا مطلب خوب جا بیافتد...ولیکن آینده خوبی در انتظار است...
  • منوچهر IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    0 0
    با این توضیح و عملکرد حتماً بسیار کلیدی در توسعه کشور خواهد بود ولی از بعد امنیتی هم باید بسیار ویژه به آن نگاه کرد ، مثلاً باید برای حفاظت به عمق زمین برده شود تا از دسترسی‌های توطئه ای حفظ شود چون نه تنها خود چشمه نور بلکه سرمایه اصلی که خود دانشمندان هستند به خطر نیفتد