همشهری آنلاین: رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با اشاره به اجرای طرح شتابگر ملی چشمه نور در قزوین، گفت: در این طرح، تشعشعات مختلف هسته‌ای که دارای کاربردهای علمی فراوان هستند برای انجام طرح‌های تحقیقاتی و علمی و اکتشافات در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گزارش پایگاه رسمی وزارت علوم، دکتر محمدجواد لاریجانی، شتابگر ملی چشمه نور را یکی از بزرگترین طرح‌های علمی کشور و خاورمیانه برشمرد و گفت: راه‌اندازی این شتابگر در قزوین می‌تواند کشور را به قطب دانش و فناوری خاورمیانه تبدیل کند.

وی این طرح را یک آزمایشگاه بزرگ علمی نامید و افزود: این طرح بزرگ یک برکت علمی برای کشور است و پس از تکمیل، می‌تواند زمینه فعالیت شش تا هفت هزار دانشمند را فراهم کند.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از نیروی انسانی عالم، دانشمند و متخصص به عنوان یکی از مهمترین مزیت‌های طرح شتابگر ملی نام برد و گفت: در پی این هستیم تا با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های کشور بویژه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین، نیروی انسانی این طرح بزرگ علمی را تأمین کنیم.

وی در خصوص هزینه‌های اجرای این طرح بزرگ علمی گفت: اجرای این طرح نیازمند صرف 7 تا 8 هزار میلیارد ریال است که ساخت آن در یک بازه زمانی 10 ساله مورد طراحی قرار گرفته و هم اکنون ساخت لوازم آن آغاز شده است.

لاریجانی با اشاره به کاربرد طرح شتابگر ملی در حوزه‌های مختلف علمی از جمله پزشکی، فیزیک، شیمی، الکترونیک، داروسازی و کشاورزی گفت: اهمیت ایجاد این آزمایشگاه بزرگ به منظور توسعه علمی کشور بر کسی پوشیده نیست، امروز دانشمندان ایرانی برای دستیابی به سطوح بالاتری از دانش و توسعه علمی باید با علم واقع آشنا شوند و از حوزه کتابخوانی فراتر بروند.

کد خبر 255599
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز