چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
۰ نفر

نبرد طوفان الاقصی (نزد منابع عربی) و در منابع عبری (عملیات شمشیرهای آهنین) که برخی منابع انگلیسی و فارسی نیز آن را انتفاضه سوم می نامند، یک عملیات نظامی گسترده است که توسط گروه‌های مقاومت فلسطینی در نوار غزه به رهبری حماس آغاز شد.

2023 Israel–Hamas war

به گزارش همشهری آنلاین، عملیات طوفان الاقصی (نزد منابع عربی) و در منابع عبری (عملیات شمشیرهای آهنین) که برخی منابع انگلیسی و فارسی نیز آن را انتفاضه سوم می نامند، یک عملیات نظامی گسترده است که توسط گروه‌های مقاومت فلسطینی در نوار غزه به رهبری حماس آغاز شد. محمد الدیف فرمانده کل گردان‌های شهید عزالدین قسام در ساعات اولیه روز شنبه ۲۲ ربیع الاول ۱۴۴۵ هجری قمری (۷ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی، ۱۵ مهر ۱۴۰۲) اعلام کرد: آغاز این عملیات در پاسخ به «تجاوزات اسرائیل به صحن مسجدالاقصی و حمله شهرک نشینان اسرائیلی به شهروندان فلسطینی در بیت المقدس، کرانه باختری و اراضی اشغالی» بود.  حمله تهاجمی به رژیم اشغالگر قدس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ علیه شهرهای اسرائیلی نزدیک به نوار غزه توسط نیروهای شبه نظامی فلسطینی با استفاده از تک فریبنده آغاز شد. حدود ساعت ۰۶:۳۰ صبح به وقت محلی حماس آغاز عملیات «طوفان الاقصی» را اعلام کرد.

آشنایی با عملیات طوفان الاقصی

عملیات طوفان الاقصی با یک حمله موشکی گسترده توسط جناح‌های مقاومت آغاز شد و هزاران موشک به شهرک‌های رژیم اشغالگر قدس از دیمونا در جنوب تا هود حشارون در شمال و بیت المقدس در شرق شلیک شد. پرتاب این موشک‌ها  با حمله زمینی و دریایی جناح‌های مقاومت همراه بود. قایق‌های بادبانی به دیگر شهرهای همجوار در نوار غزه یورش بردند و کنترل تعدادی از اماکن نظامی به‌ویژه در سدروت و شهر افکیم را به دست گرفتند.  

در ۹ اکتبر، ارتش اشغالگر اسرائیل کنترل خود را بر تمامی شهرک‌های تحت اشغال گروه‌های مقاومت فلسطینی در اطراف نوار غزه اعلام کرد و برخی درگیری‌های متناوب ادامه داشت و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل نیز از آغاز محاصره همه جانبه غزه، از جمله تحریم مواد غذایی و سوخت خبر داد.

اظهارات دو طرف درگیر

در پی ماه‌ها درگیری بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، از جمله درگیری‌هایی در جنین و مسجد الاقصی که تقریباً ۲۵۰ فلسطینی و ۳۲ اسرائیلی را به‌کشتن داد، عملیات طوفان الاقصی آغاز گردید. حماس از این وقایع و حملات شهرک نشینان یهودی در کرانه باختری اشغالی توسط اسرائیل به عنوان پاسخی برای تهاجم یاد کرد. محمد دایف، فرمانده شاخه نظامی  گردان‌های عزالدین قسام، از فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌های عرب خواست تا «اشغالگران را بیرون. رده و دیوارها را خراب کنند».  در یک نشست اضطراری در کرانه باختری، اندکی پس از آغاز حملات، محمود عباس از تشکیلات خودگردان فلسطین حمایت خود را از نفوذ غزه اعلام کرد و گفت که فلسطینی‌ها حق دارند از خود در برابر اشغالگری اسرائیل دفاع کنند.   در اسرائیل، یایر لاپید از حزب  یش آتید از تشکیل یک دولت وحدت ملی برای مبارزه با تهاجم فلسطینی‌ها حمایت کرده‌است. وزارت بهداشت فلسطین که توسط حماس هدایت می‌شود گفت که در پی پاسخ نظامی اسرائیل ۴۰۰ فلسطینی شامل ۷۸ کودک و ۴۱ زن کشته شدند، حال آن که نیروهای دفاعی رژیم اشغالگر قدس اعلام داشت که بیش از ۴۰۰ «تروریست» کشته‌شدند.

واکنش‌های بین‌المللی و حمایت قاطع ایران

حماس اعلام کرد که نظام جمهوری اسلامی در ایران حامی حملات فلسطینیان بوده، جمهوری اسلامی نیز بیان داشت که از این حملات حمایت می‌کند. در پاسخ به این حمله، ایالات متحده ناو هواپیمابر یواس‌اس جرالد آر. فورد به همراه جنگنده‌های سوار بر آن و کشتی‌های جنگی را به شرق مدیترانه اعزام کرد و وعده حمایت تسلیحاتی و تجهیزاتی را به اسرائیل داد. کشورهای جهان غرب و متحدان آن حمایت خود از اسرائیل را اعلام داشته و اعمال خشونت‌آمیز حماس و تاکتیک‌های آن را تروریستی قلمداد کردند. در سوی دیگر برخی کشورهای عرب مسلمان اشغالگری اسرائیل و نفی استقلال فلسطین را ریشه خشونت‌ها دانستند. عربستان سعودی، نیجریه و ترکیه تقاضای خویشتنداری دوطرفه را دادند.

آشنایی با عملیات طوفان الاقصی

تلفات در غزه تا ۱۰ اکتبر

وزارت بهداشت فلسطین آخرین آمار از شهدا و مجروحان حملات رژیم صهیونیستی را منتشر و اعلام کرد که در نوار غزه ۱۰۵۵ تن شهید و ۵۱۸۴ نفر دیگر زخمی شده‌اند. تعداد شهدای کرانه باختری هم به ۲۳ نفر رسیده و ۱۳۰ تن دیگر هم در شمار مجروحان هستند.

یکی از مقامات جنبش حماس صبح امروز چهارشنبه، ۱۱ اکتبر اعلام کرد که تنها در نتیجه صدها حمله هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه از سه‌شنبه شب تا صبح امروز، بیش از ۳۰ نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند.

مقامات دولتی در غزه بمباران پی‌درپی منازل مسکونی فلسطینیان توسط ارتش رژیم اشغالگر را جنایت علیه بشریت خوانده و بر لزوم توقف فوری این جرائم تاکید کرده‌اند.

«سلامه معروف»، رئیس دفتر اطلاع رسانی دولت در غزه در این باره گفت: بمباران شب گذشته غزه توسط ارتش اشغالگران که تا صبح ادامه یافت، ده‌ها ساختمان مسکونی، کارخانه، مسجد و فروشگاه را ویران کرد.  

برآورد تلفات دو طرف درگیر تا ۱۱ اکتبر

  • کشته ها: ۱,۰۸۴  فلسطینی/ ۱,۲۰۰ اسرائیلی
  • مجروح در عملیات: ۵,۳۱۴ فلسطینی/ ۳۴۰۰ اسرائیلی
  • آواره: ۲۶۳,۰۰۰ فلسطینی

آخرین بروزرسانی  Oct ۱۱, ۲۰۲۳ - چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲

کد خبر 796152
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha