هنگامی که دندانی به دلیل آسیب یا بیماری از دست می‌رود فرد می‌تواند عوارضی مانند از دست دادن سریع استخوان، گفتار ناقص یا تغییر در الگوهای جویدن را تجربه کند که منجر به مشکلات زیادی می‌شود. اما جایگزینی دندان از دست رفته توسط ایمپلنت می‌تواند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی و سلامت بیمار را بهبود بخشد.

ساختار اصلی ایمپلنت دندان
پاسخ به سؤالات رایج شما درباره ایمپلنت و حل مشکل بی‌دندانی ؛ از زمان انجام ایمپلنت تا آشنایی با ایمپلنت دیجیتال بدون درد
دکتر حسن روشن‌طلب

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: سلامت کلی شما عامل مهمی است در تعیین اینکه آیا شما کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان هستید، مدت زمان بهبودی آن و مدت زمانی که ایمپلنت ممکن است در جای خود بماند. شما می‌توانید از دندانپزشک خود بپرسید که چه مارک و مدلی از سیستم ایمپلنت دندان استفاده می‌شود. عواملی مانند مصرف سیگار ممکن است روند بهبودی را تحت تأثیر قرار دهد و موفقیت طولانی مدت ایمپلنت را کاهش دهد.

حل مشکل بی‌دندانی

دکتر حسن روشن‌طلب، دندانپزشک و فلوشیپ ایمپلنت از آمریکا درباره ایمپلنت می‌گوید: کاشت ایمپلنت دندان، امروزه به یکی از بهترین روش‌ها برای حل معضل بی‌دندانی تبدیل شده است. استفاده از این روش، علاوه بر جبران دندان ازدست‌رفته به زیبایی لبخند، بهبود جویدن غذا و همچنین به اصلاح تکلم نیز کمک می‌کند.

ساختار اصلی ایمپلنت دندان

دکتر روشن‌طلب با بیان اینکه در کاشت دندان ایمپلنت، پایه‌های فلزی پیچ‌مانند با ریشه دندان جایگزین می‌شوند، ادامه می‌دهد: ایمپلنت دندانی جدید، مانند دندان‌های واقعی به نظر می‌رسد و جایگزین دندان‌های آسیب‌دیده یا ازدست‌رفته می‌شود. اما ساختار اصلی ایمپلنت دندانی نرمال شامل فیکسچر (قطعه پیچ مانند) اباتمنت Abutment (پایه متصل کننده فیکسچر با تاج) و تاج (پروتز ایمپلنت دندان) است. بدنه ایمپلنت دندان با جراحی در استخوان فک به جای ریشه دندان قرار می‌گیرد. و از طریق لثه به داخل دهان امتداد می‌یابد تا از دندان مصنوعی متصل شده حمایت کند.

پاسخ به سؤالات رایج شما درباره ایمپلنت و حل مشکل بی‌دندانی ؛ از زمان انجام ایمپلنت تا آشنایی با ایمپلنت دیجیتال بدون درد

انواع ایمپلنت

فلوشیپ ایمپلنت در توضیح اینکه ایمپلنت چیست می‌گوید: ایمپلنت دندان نوعی پروتز کاشتنی تیتانیومی است که در استخوان فک قرار می‌گیرد و نقش ریشه دندان را ایفا می‌کند. ایمپلنت دندانی حدود ۲ تا ۶ ماه بعد از کاشت به استخوان فک جوش می‌خورد و پس از آن می‌تواند روکش را در جای خود نگه دارد.

امروزه بیش از صد نوع ایمپلنت در بازار وجود دارد که پزشکان متخصص براساس نوع انتخابی و سلیقه مختلف بیماران از آن‌ها استفاده می‌کنند اما معیار خوب بودن و کیفیت ایمپلنت، براساس پاسخی که بافت‌های فک بیمار به آن می‌دهند اندازه‌گیری می‌شود.

ایمپلنت معمولی

در این نوع ایمپلنت، در اصل از دندان طبیعی الگوبرداری می‌شود و برای انجام آن باید یک پروسه زمانی طی شود. ابتدا دندان پوسیده باید کشیده شود. سپس مدت زمانی باید صبر کرد تا جای زخم آن به طور کامل بهبود یابد. سپس با عمل جراحی پایه دندان را در استخوان فک قرار می‌دهند و بعد حدود ۲ تا ۶ ماه باید منتظر ماند تا پایه به صورت کامل با استخوان جوش بخورد و بستر مناسبی برای قرار گرفتن تاج دندان بر پایه مهیا شود. بعد از آن تاجی را که از سرامیک ساخته شده است روی پایه قرار می‌دهند.

ایمپلنت بدون جراحی

ایمپلنت بدون جراحی نوع دیگری از ایمپلنت است که به دو دسته اصلی ایمپلنت فوری و ایمپلنت دیجیتال تقسیم می‌شود. این نوع ایمپلنت حداقل میزان برش و درد و خونریزی را دارد.

ایمپلنت فوری

به گفته این دندانپزشک، ایمپلنت فوری یک نمونه جایگزین برای دندان است که با نوع معمولی تفاوت دارد. در این نوع کاشت ایمپلنت دندان، لازم است تراکم و طول و عرض استخوان فک برای انجام کار آزمایش شود. در این روش از پروتز موقت که از جنس پلاستیک ساخته شده‌ است، استفاده می‌شود و بعد از گذشت ۳ تا ۵ ماه، پروتز نهایی جایگزین پروتز موقت خواهد شد.

مزیت پروتز موقت آن است که کمک می‌کند تا ایمپلنت به طور دقیق و مناسب با استخوان فک جوش بخورد. برای انجام این نوع ایمپلنت دندان، استخوان فک باید تراکم کافی را داشته باشد.

ایمپلنت دیجیتال

با پیشرفت علم و تکنولوژی ایمپلنت دیجیتال یا تک مرحله‌ای جایگزین نوع معمولی و عادی شده است. این نوع کاشت دندان ایمپلنت با استفاده از ابزارهای مدرن و نرم‌افزارهای سه بعدی انجام می‌شود که طی آن، کمترین برش در لثه و استخوان فک فرد ایجاد می‌شود به همین خاطر نسبت به دو نوع قبل درد کمتری دارد.

در این روش، پزشکان متخصص با استفاده از نرم‌افزار شبیه‌سازی، وضعیت استخوان و عصب فک فرد را بررسی می‌کنند و با اطلاعاتی که از آن به دست می‌آورند، تشخیص می‌دهند برش‌های جراحی ایمپلنت دندان باید در کدام قسمت صورت گیرد.

عمر طولانی مینی ایمپلنت‌ها

مینی ایمپلنت نیز نوعی دیگر از ایمپلنت دندان است که شباهت زیادی به ایمپلنت معمولی دارد اما سایز آن کوچک‌تر است و برای انجام آن از تکنیک‌ها و فن‌های جدیدتری استفاده می‌شود. این نوع ایمپلنت دندان، درد کمتری دارد و اگر به خوبی و به طور دقیق و مرتب انجام گیرد، عمر بسیار طولانی دارد.

پاسخ به سؤالات رایج شما درباره ایمپلنت و حل مشکل بی‌دندانی ؛ از زمان انجام ایمپلنت تا آشنایی با ایمپلنت دیجیتال بدون درد

برای انجام ایمپلنت دندان از کجا باید شروع کنیم؟

به‌طور کلی کاشت دندان ایمپلنت برای بیماران مختلف مراحل متفاوتی دارد. در صورتی‌که بیمار دارای شرایط استخوانی مناسب و فاقد بیماری‌های خاص باشد فرایند ایمپلنت دندان، طی ۵ مرحله صورت می‌گیرد. بعضی بیماران طی مراحل ایمپلنت دندان نیاز به جراحی‌های اضافه دارند.

برای کاشت دندان، نیاز به جراحی لثه وجود دارد و شامل این مراحل است:

 ویزیت دندان‌ها و بررسی وضعیت لثه به کمک عکس رادیوگرافی،

ایجاد سوراخ بسیار کوچک در استخوان فک بیمار

 بازسازی استخوان و پیچ کردن پایه ایمپلنت در استخوان

 بخیه زدن لثه و کشیدن بخیه‌ها ۷ الی ۱۰ روز بعد انتظار برای جوش خوردن پایه فلزی ایمپلنت به استخوان،

 هیلینگ گذاری ایمپلنت، قالب گیری آن و ساخت روکش قرار دادن روکش یا پروتز نهایی.

پاسخ به سؤالات رایج شما درباره ایمپلنت و حل مشکل بی‌دندانی ؛ از زمان انجام ایمپلنت تا آشنایی با ایمپلنت دیجیتال بدون درد

چگونگی انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت

دکتر روشن‌طلب می‌گوید یکی از نکاتی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید، انتخاب صحیح و درست جراح است. بنابراین حتماً تحقیق کنید که دندانپزشک مورد نظرتان، دوره‌های تخصصی کاشت دندان را گذرانده باشد. چون داشتن تجربه در این حرفه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بنابراین باید تجربه و مهارت کافی در زمینه کاشت دندان داشته باشد و از مواد باکیفیت و برندهای خوب ایمپلنت استفاده کند.

پاسخ دکتر روشن‌طلب به سؤالات متداول درباره ایمپلنت

چرا هزینه ایمپلنت بالاست؟

به گفته این دندانپزشک با توجه به اینکه کاشت ایمپلنت دندان، نوعی جراحی محسوب می‌شود قطعاً هزینه بالایی دارد و پرداخت هزینه ایمپلنت دندان مشکل است مخصوصاً اگر تعداد ایمپلنت دندان زیاد باشد. اما در صورت امکان بهترین روش پرداخت هزینه در این شرایط از طریق ایمپلنت اقساطی است. چون این فرصت را فراهم می‌کند هزینه ایمپلنت به تدریج پرداخت شود و به این ترتیب فرد نیز بتواند دندان‌های از دست رفته خود را جبران کند.

آیا کاشت ایمپلنت دندان درد دارد؟

اکثر بیماران از ساده بودن جراحی ایمپلنت دندان شگفت‌زده می‌شوند و آن را آسان‌تر از کشیدن دندان می‌دانند.

برای افزایش طول عمر ایمپلنت چه باید کرد؟

طول عمر ایمپلنت به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله رعایت رژیم غذایی مناسب بعد از کاشت دندان ایمپلنت، استفاده از نخ دندان و استفاده کردن از مسواک نرم واترفلاسر (جرمگیر آبی دهان) و...

ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد؟

با توجه به شرایط جراحی بیمار، جراحی کاشت دندان ایمپلنت حدود نیم‌ساعت زمان می‌برد.

جوش خوردن دندان ایمپلنت چقدر طول می‌کشد؟

معمولاً ۲ تا ۶ ماه طول می‌کشد تا دندان ایمپلنت به استخوان فک کاملاً جوش بخورد. البته هرچه به توصیه جراح بهتر عمل شود و از دندان ایمپلنت‌شده بهتر مراقبت کنید، روند جوش خوردن ایمپلنت دندان نیز سریع‌تر انجام خواهد شد.

کد خبر 795712
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha