یک طراح بریتانیایی مدعی شد که اولین بستنی وانیلی جهان را از پلاستیک بازیافتی به عنوان پروژه فارغ التحصیلی خود برای مدرسه «طراحی سنترال سنت مارتینز» ساخته است. یک متخصص تغذیه از دانشگاه ادینبورگ نیز در این پروژه با وی در زمینه تولید «وانیلین مصنوعی» همکاری کرده است.

بستنی پلاستیکی

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: هدف این پروژه استفاده از مقدار کمی پلاستیک برای تولید بستنی طعم‌دار بود. به گزارش اودیتی سنترال، ناامیدی «الئونورا اورتولانی» دانشجوی مدرسه «طراحی سنترال سنت مارتینز» از نحوه بازیافت پلاستیک که معمولا به محصولاتی تبدیل می‌شوند که بیش از یک بار قابل بازیافت نیستند، باعث شد او درصدد برآید از پلاستیک غذا بسازد.

او با توجه به ویژگی گونه‌ای از کرم‌هایی که می‌توانند کیسه‌های پلاستیکی را هضم کنند، به این نتیجه رسید که به احتمال زیاد راهی برای اینکه انسان بتواند برای اولین بار غذایی که از پلاستیک درست شده را بخورد و هضم کند، وجود دارد. به این ترتیب می‌توان امیدوار بود فرضیه غیر قابل بازیافت بودن پلاستیک برای همیشه ابطال شود. در نتیجه این فکر، اورتولانی با کمک جوانا سادلر متخصص تغذیه از دانشگاه ادینبورگ کار روی تولید «وانیلین مصنوعی» از پلاستیک را آغاز کرد.

عجیب‌ترین بستنی جهان که خوردنش دل شیر می‌خواهد!

طعم دهنده‌های غذایی که معمولا فروخته می‌شوند به عنوان جایگزین ارزان‌تری برای بستنی وانیلی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما محصول تولید شده توسط اورتولانی متفاوت است. این یک ماده کاملا جدید است که با وجود داشتن ساختار مولکولی مشترک با بستنی وانیلی، به عنوان محصولی ایمن برای مصرف انسان آزمایش نشده است.

اولین بستنی ساخته شده از پلاستیک وانیلی اورتولانی در حال حاضر در فریزری در مدرسه «طراحی سنترال سنت مارتینز»  به نمایش گذاشته شده است. اولین بستنی پلاستیکی دنیا پس از پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز آزمایش‌ها، توسط مقامات بهداشتی بریتانیا تائید خواهد شد.  اورتولانی امیدوار است که دستاوردش باعث ایجاد بحث در مورد بازیافت و نحوه نگاه ما به محصولات طبیعی و مصنوعی شود. او بر این باور است که وقتی مردم بفهمند که همه چیز اساسا بخشی از یک اکوسیستم است، دیگر از این ایده که این بستنی محصولی از پلاستیک است احساس انزجار نخواهند کرد.

عجیب‌ترین بستنی جهان که خوردنش دل شیر می‌خواهد!

با افزایش زباله‌های پلاستیکی و تداوم تغییرات آب و هوایی، دانشمندان به جستجوی راه حل‌های نوآورانه برای مشکلات زیست محیطی ادامه می‌دهند. این پروژه نیز  یک نمونه کوچک اما منحصر به فرد از نوع آینده‌نگری است که برای پرداختن به مسائل امروز مورد نیاز است.

این آغاز سفری است که می‌تواند پیشرفت‌های بیشتری را برای کمک به کاهش آلودگی پلاستیکی و کمک به جهان برای تبدیل شدن به مکانی پایدارتر به ارمغان بیاورد.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 794891
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha