جادوی کتاب‌ها می‌تواند از شب‌های بلند و احتمالا دلگیر پاییزی، خاطره سفرهای خیالی به دنیای داستان‌ها را بر جا بگذارد. با هم کتاب‌ها و داستان‌هایی را مرور کرده‌ایم که ردپایی از پاییز در آنها هست.

كتاب پاييزي

همشهری- نیلوفر ذوالفقاری: عصرهای طولانی پاییز از راه می‌رسد و چه چیزی لذتبخش‌تر از این که سوز تازه از راه رسیده پاییزی را با غرق شدن در دنیای شیرین داستان‌ها کنار بزنیم و به غروب‌های سرد این فصل، رنگ گرما بزنیم؟ با هم کتاب‌ها و داستان‌هایی را مرور کرده‌ایم که ردپایی از پاییز در آنها هست.

بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم

نادر ابراهیمی

یک عاشقانه آرام تنها نام یکی از کتاب‌های نادر ابراهیمی نیست، چرا که عاشقانگی خط پررنگ آثار اوست و همه آثارش نشانی از عشق دارند. «بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم» از این قاعده استثنا نیست. داستان عاشقانه‌ای که در پاییز شروع می‌شود. کتاب روایتی نامنظم و خط داستانی پیچیده دارد، اما داستان یک عشق ممنوعه را به شیرینی روایت می‌کند. ماجرا در گیلان پاییزی می‌گذرد و از زبان پسر یک کشاورز روایت می‌شود، پسری که ه عشق هلیا، دختر خان دل بسته و مخالفت خانواده‌ها و موانع مختلف، سودای این عشق را از سرش بیرون نمی‌برد. شیرینی داستان شبیه به دلتنگی‌های پاییز، پر است از حس‌های متناقض و خواندن این کتاب می‌تواند به خاطره ماندگار پاییز امسالتان بدل شود. کتاب را نشر روزبهان منتشر کرده است.

پاییز فصل آخر سال است

نسیم مرعشی

دیگر پاییزی‌تر از این نمی‌شود! نسیم مرعشی با انتخاب این نام برای کتابش، حال و هوای پاییز را به داستانش گره زده است. کتاب شامل ۲ بخش است و هر فصل آن در ۳ قسمت، از زبان ۳ شخصیت اصلی روایت می‌شود. روایت زنانه و لحن قصه‌گو، از ویژگی‌های پررنگ این کتاب است. خوانندگان کتاب معتقدند داستان روایتی باورپذیر دارد و شبیه به زندگی واقعی است. برشی کوتاه از زندگی ۳ زن به نام‌های لیلا، روجا و شبانه که می‌تواند انتخابی جذاب برای شب‌های پاییز باشد. دنبال کردن ماجراها و پیدا کردن شباهت‌هایی که احتمالا هر کدام از ما به شخصیت‌های داستان داریم، از جذابیت‌های کتاب است. کتاب را نشر چشمه روانه بازار کرده است.

یک شب پاییزی

نویسندگان روس

یک کتاب دیگر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد که علاقه‌مندان به داستان را وسوسه کند تا این پاییز خواندنش را شروع کنند؟ «یک شب پاییزی» مجموعه‌ای از بهترین داستان‌های کوتاه روسی است. در این مجموعه آثاری از نیکلای گوگول، ماکسیم گورکی، داستایفسکی، تولستوی و آنتوان چخوف جمع‌آوری شده است. ساناز جهان‌بیگلری، مترجمی است که این داستان‌ها را از زبان روسی به فارسی برگردانده است. این کتاب را نشر کوله‌پشتی منتشر کرده است. بیشتر داستان‌های این مجموعه جزو آثار برگزیده ادبیات روسیه هستند، داستان‌های معروف مانند پزشک شهرستان، شنل، درخت کریسمس، عروسی و ... که خواندنشان در حال و هوای شاعرانه پاییز خالی از لطف نیست. خواندن کتاب وقت چندانی از شما نخواهد گرفت اما همراه با قهرمانان هر داستان، به دنیایی متفاوت و رنگارنگ سفر خواهید کرد.

مرگ در پاییز

اکبر رادی

وقتی نویسنده‌ای نمایشنامه‌نویس باشد، یعنی باید انتظار داشته باشیم که روایتش پر از تصاویر ملموس و قاب‌های دیدنی باشد که با قلم توصیف‌گر پیش چشم مخاطبانش می‌سازد. کتاب مرگ در پاییز اکبر رادی همین ویژگی‌ها را دارد. ماجراهای کتاب مثل بسیاری دیگر از آثار رادی در شمال کشور رخ می‌دهد و همین کافی است که به طبیعت هزار رنگ پاییز در جنگل‌های شمالی و ساحل دریای خزر سفر کنیم. کتاب در ۳ پرده نوشته شده و روایتی روان و عمیق دارد. نویسنده قصه خانواده‌ای روستایی را روایت می‌کند که در معرض اتفاقات عجیب پیاپی قرار می‌گیرند و سختی و رنج آنها با اعتقادات عجیب و خرافه گره می‌خورد. راه آنها به مقصد رگ طی می‌شود و در این مسیر پرماجرا خواننده را با خود همراه می‌کنند. این کتاب را نشر قطره منتشر کرده است.

پاییز داغ

آلیس مونرو

راستش را بخواهید همین نام متناقش کتاب می‌تواند خواننده را گیر بیندازد و کنجکاو کند که سراغ کتاب برود تا بداند چرا به جای یک پاییز سرد و سوزناک، با پاییزی داغ طرف است؟ آلیس مونرو یک نویسنده مشهور اهل کاناداست که در کارنامه فعالیت حرفه‌ای خود، موفق شده جایزه نوبل ادبی سال ۲۰۱۳ را به نام خود ثبت کند. در این کتاب هم ویژگی‌های همیشگی نویسندگی او، یعنی پرداختن به موضوعات روانشناسی، روابط انسانی و داستان‌های کوتاه بر پایه زندگی روزمره قابل مشاهده است. کتاب را نشر کوله‌پشتی منتشر کرده و شیرین احدزاده ترجمه آن را برعهده داشته است. در این کتاب داستان‌هایی هم از جک لندن، دوریس لسینگ و فیتس جرالد آورده شده است.

پاییز از پاهایم بالا می‌رود

لیلا صبوحی خامنه

با این که این اثر، اولین کتابی است که از نویسنده‌اش منتشر شده، اما توانسته آنقدر نظر خوانندگان را به خود جلب کند که در مدت کوتاهی بعد از انتشار، به چاپ دوم برسد. کتاب نثری ساده و روان دارد و داستانی عاشقانه را روایت می‌کند. گفت‌وگوی شخصیت‌های داستان به سایه‌هایشان، یکی از ویژگی‌های جالب روایت است. شخصیت اصلی داستان، زنی به نام ناهید است که برای تحصیل و تدریس، روانه روستایی سردسیر در اطراف تبریز می‌شود. وقتی برای ملاقات مادر بیمارش به زادگاه مادری می‌رود، خاطرات سال‌های گذشته و شهد قدیمی‌اش را مرور می‌کند. این کتاب را اولین بار نشر چشمه در سال ۱۳۹۵ منتشر کرده است.

مسابقات برج عقرب

مگی استیو واتر

برای خیلی از نوجوانان، پاییز فرصت مناسبی برای غرق شدن در جادوی داستان‌های تخیلی است. این دسته از نوجوانان حتما کتاب مسابقات برج عقرب را که توسط نشر باژ منتشر شده می‌پسندند. داستان این کتاب در جزیره‌ی خیالی «اینسبی» اتفاق می‌افتد؛ درگذشته‌ای نزدیک یا آینده‌ای ناشناخته و محیطی که در آن اتومبیل‌ و رادیو وجود دارند، اما خبری از تلویزیون یا اینترنت نیست. داستان درباره‌ی دو نوجوان به نام‌های شان و پاک است که در مسابقات خطرناک عقرب که هر پاییز در جزیره‌ی اینسبی برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.   هرچند داستان با موضوعات تخیلی روایت می‌شود، اما نثری ساده و شاعرانه دارد که با حال و هوای روزهای پاییزی به خوبی هماهنگ است.

باغ بی‌برگی

مرتضی کاخی

کدام شاعر بیشتر از مهدی اخوان ثالث، نامش با فصل پاییز گره خورده است؟ چه کسی جز او توانسته با جادوی خیالش، پاییز را پادشاه فصل‌ها کند؟ باغ بی‌برگی نه فقط عنوان شعری از این شاعر ماندگار، بلکه نام یادنامه‌ای است که به قلم مرتضی کاخی توسط انتشارات زمستان منتشر شده است. در این یادنامه، دوستان شاعر و فعالان ادبی درباره او نوشته‌اند و اشعاری درباره‌اش سروده‌اند. کتاب از بخش‌های متنوعی تشکیل شده و یکی از جالب‌ترین بخش‌های آن، عکس‌هایی است که از دوره‌های مختلف زندگی شاعر جمع‌آوری شده است. نام‌هایی چون احمد شاملو، امیرهوشنگ ابتهاج، سیمین بهبهانی، منوچهر آتشی، حسین منزوی و نادر ابراهیمی در این کتاب از اخوان‌ثالث گفته‌اند.

کد خبر 794510

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha