یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: هر چند آمار انتشار کتاب در فصل پاییز از بیشتر بودن تعداد کتاب‌های تالیفی نسبت به ترجمه‌ها خبر می‌دهد اما علاقه‌مندان کتاب به‌ویژه آثار داستانی بیشتر از کتاب‌های خارجی استقبال کرده‌اند تا این آثار در صدر جدول فروش سه ماهه سوم سال ۹۵ قرار بگیرند.

کتاب
  • يك آمار پاييزي

در ماه‌هاي مهر، آبان و آذر در مجموع 11هزار و 869 عنوان كتاب تاليف شده كه از اين ميان حدود 7 هزار عنوان چاپ اول بوده و 4 هزار و 820 عنوان هم مربوط به چاپ‌هاي دوم و سوم است. ضمن اينكه سهم كتاب‌هاي تاليفي كودك و نوجوان در فصل رو به پايان پاييز هزار و 324 عنوان است. طي 3 ماه گذشته 3 هزار و 353 كتاب ترجمه روانه بازار شد كه هزار و 644 عنوان چاپ اول، هزار و 709 عنوان تجديد چاپ و سهم كتاب‌هاي ترجمه كودك و نوجوان 757 عنوان بود.

  • استقبال از رمان‌هاي خارجي

رمان‌هاي خارجي جزو پرفروش‌ترين كتاب‌ها در 3 ماه اخير بودند؛ «گتسبي بزرگ» اسكات فيتس‌جرالد با ترجمه رضا رضايي، «دوستش داشتم» آنا گاوالدا با ترجمه ناهيد فروغان و «آس و ‌پاس در پاريس و لندن» جورج اورول با ترجمه بهمن دارالشفايي همچنان از پرفروش‌هاي نشر ماهي هستند. نشر هيرمند هم «بازگشت استاد رقص» ترجمه جواد ذوالفقاري، «سمت آبي آتش» اميرحسن كامكار و «بخت پريشان» جان‌گرين با ترجمه مريم فرادي را در قفسه پرفروش‌ها دارد.

«پسراني از جنس روي» نوشته سوتلانا الكسيه‌ويچ (برنده نوبل ادبيات2015) با ترجمه ابوالفضل‌الله‌دادي و «شب مينا» گابريل گارسيا ماركز با ترجمه صفدر تقي‌زاده از پرفروش‌هاي نشر نگاه هستند و انتشارات اطلاعات هم با آثاري از ادبيات كهن در اين فهرست حضور دارد؛ كتاب‌هايي چون «شرح جامع مثنوي معنوي» كريم زماني، «شعاع شمس» و «حافظ معنوي» كريم فيضي. علاوه بر «ملت عشق» اليف شافاك، كتاب‌هاي «من پيش از تو»، «دختري كه رهايش كردي»، «جنگل نروژي» و «مردي به نام اوه» هم با استقبال علاقه‌مندان كتاب در هفته‌هاي پاياني آذر مواجه شده‌اند.

  • نگاهي به تازه‌هاي نشر

«تاريخ عشق»، «سينماي ديويد لينچ»، «مادر»، «خداوندگار مگس‌ها»، «عصيان»، «بمباران»، «باقيمانده از...»، «در بهشت پنج نفر منتظر شما هستند»، «غول بزرگ مهربان»، «داستان‌هاي الفي اتكينز» و «12 گام به سوي زندگاني با مهرباني» از آثاري هستند كه براي نخستين‌بار به فهرست پرفروش‌هاي بازار كتاب تهران راه يافته‌اند. «اعترافات يك جوان سرخورده امروزي» دانيل مارياني با ترجمه ويدا عامري، «يك روز ناظر انتخاباتي» ايتالو كالوينو با ترجمه مژگان مهرگان و «بيابان تاتارها» ترجمه سروش حبيبي هم از آثار تازه و پرفروش هستند.

  • كتاب پرفروش بازيگر شهرزاد

ترانه عليدوستي كه در يك سال اخير با «شهرزاد» و «فروشنده» بسيار خوش درخشيده، دستي هم در ترجمه دارد. او به تازگي كتاب «تاريخ عشق» نيكول كراوس را ترجمه كرده و از سوي نشر مركز به بازار فرستاده است. اين كتاب كه خيلي زود به فهرست پرفروش‌هاي پاييز راه يافت، دومين رمان كراوس آمريكايي پس از «مردي به داخل اتاق مي‌آيد»

است و سال 2006 نامزد جايزه ادبي اورنج بود. تاريخ عشق داستان نويسنده‌اي ناكام به نام آلما را روايت مي‌كند كه آواره جنگ جهاني دوم است و سرپرستي مادر عزادار خود را برعهده دارد. عليدوستي در صفحه اينستاگرام خود درباره كتاب تازه‌اش چنين نوشته است: آخر سر فقط وسايلت از تو مي‌مانند. شايد براي همين هرگز نتوانسته‌ام چيزي را دور بريزم. شايد به اين خاطر جهان را تلنبار مي‌كردم؛ به اين اميد كه وقتي مُردم، جمع تمام چيزهايم نشانه زندگي بزرگ‌تري از آنچه داشتم باشد.

کد خبر 355879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha