مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱
۰ نفر

در میان همه گردشگری‌های مرسوم بی‌شک غارنوردی، یکی از مرموزترین و در عین حال به یادماندنی‌ترین تجربه‌های گردشگری به حساب می‌آید. شاید بسیاری از ما برای تجربه این تفریح جذاب به شهرهای دور نزدیک برویم، در حالیکه در اطراف تهران تعداد این غارها کم نیست. نمونه‌اش غار شگفت‌انگیز و دست‌کن بادامستان است.

غار

همشهری - سعیده مرادی: غار بادامستان هزاران سال پیش توسط مردم غار نشین ساخته شده و اکنون فضای بکری برای گردشگری و گذران یک روز به یادماندنی برای گردشگران است.

سیر تاریخی و فرهنگی

اگرچه‌ کسی به‌طور دقیق نمی‌داند غار بادامستان چه زمانی شکل گرفته، ‌ اما باستان‌شناسان قدمت این غارهای دست‌کند را دوران تاریخی پیش از اسلام ذکر کرده‌اند. مردمان غارنشین، با ابتدایی‌ترین تجهیزات و حتی با دست خالی، داخل کوه‌هایی با دیواره‌های رسی را به‌صورت بسیار تو در تو می‌کندند و گمان می‌رود از آن به ‌عنوان مسکن و مأوای خود استفاده می‌کردند. افراد معمولا برای فرار از دست دشمنانشان یا حیوانات وحشی به این غار پناه می‌بردند. با تودرتو ساختن غار، سعی می‌کردند به بهترین شکل ممکن مخفی شوند و درنهایت از جانشان محافظت کنند. همین قدمت چندهزارساله غار بادامستان باعث شده ۱۲ بهمن‌ماه سال ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۰۸۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت برسد.

صعب‌العبور اما زیبا

مسیرهای ورودی به این غار شگفت‌انگیز که مقصد جالبی برای علاقه‌مندان به غارهای تاریخی است، کمی صعب‌العبور است و حدود ۱۰ تا ۲۰ متر بالاتر از کف دشت قرار دارد. به همین‌خاطر اینجا مکان مناسبی برای غارنوردان حرفه‌ای است. دهانه‌ تعدادی از این غارها رو به غرب و مشرف به دره‌ طالقان است. شاید برایتان جالب باشد بدانید تپه‌ای که غارهای بادامستان در آن کنده شده، یالی بسیار طولانی دارد که در حد فاصل دره‌ وشته، دره‌ رودخانه گوران و گلیرد قرار گرفته و از کوهستان گزآنا یورد تا این نقطه کشیده شده است.

کد خبر 794232
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha