مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گیلان از شناسایی غاری با آثار عصر مفرغ در منطقه پلنگدره شهرستان رودبار خبر داد.

غاردربند رشی - گیلان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ولی جهانی اظهار کرد: برابر بررسی و بازدیدهای کارشناسان این اداره‌کل از منطقه یادشده، طول این غار دستکم چهار هزار ساله حدود 7 متر و عرض دهانه آن حدود یک متر است.

وی تاکید کرد: با توجه موقعیت غار ورود به آن بدون تجهیزات تخصصی غیرممکن است. مسیر غار نیز صعب‌العبور است و با توجه به بازدید و بررسی‌های باستان‌شناسی آثاری از عصر مفرغ در آن شناسایی شده است.

وی گفت: امیدواریم به زودی با تشکیل پرونده شاهد اضافه شدن این اثر ارزشمند به جمع فهرست دیگر غارهای ثبت‌شده در فهرست آثار ملی کشور باشیم.

 نزدیک به ۱۱۵ غار در گیلان شناسایی شده است که ۱۵ غار مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی واقع شده است و رشی، آویشو، دربند، دیار جان دیلمان از معروف‌ترین این غارها هستند.

 غار دربند رشی در اطراف سایت سیاهرود رودبار قدیمی‌ترین سکونتگاه انسان در ایران با بیش از ۲۳۰ هزار سال شناسایی شده که خود نشانگر حضور طولانی مدت انسان در این منطقه از جنگل‌هاست.

 نتیجه مطالعات پارینه سنگی در غار دربند رشی رودبار در مجلات بین المللی دانشگاه هاروارد آمریکا، دانشگاه‌های فرانسه، مجلات تخصصی باستانشناسی و زمین شناسی ایران چاپ و همچنین این دستاوردها به لحاظ اهمیت آن در همایش های تخصصی ایران منتشر شده است.

کد خبر 668781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha