یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: یک گروه زیست محیطی پرنده‌نگری در حال انجام تحقیقات و مطالعه برای مستند‌سازی رفتار پرنده‌هایی نظیر کوکوی معمولی است که این روزها در تهران دیده می‌شوند.

به گزارش مهر، عضو گروه پرنده‌نگری طرلان با اعلام این خبر گفت: کوکوی معمولی به تهران آمده تا برای مهاجرت به مناطق جنوبی ایران و همینطور مناطق جنوبی تر مثل عربستان و قاره آفریقا آماده شود، در این فاصله تلاش داریم با پیدا کردن میزبان که لانه‌اش توسط کوکو برای تخم‌گذاری اشغال می‌شود این اتفاق را با گرفتن عکس، مستندسازی کنیم.

کوکو هیچ وقت لانه نمی سازد و لانه میزبان را برای تخم گذازی اشغال می‌کند

پرویز بختیاری با تایید مشاهده پرنده کوکوی معمولی در یکی از مناطق تهران افزود: این پرنده توسط پرنده نگرهای گروه طرلان در شهر تهران مشاهده شده است، کوکو پرنده مهاجر بهار و تابستان شهر تهران است و به واسطه رفتار بسیار جالب آن مورد توجه است، این پرنده 33 سانتی متر طول دارد. نرها طوسی رنگ با سینه راه راه و ماده ها قهوه‌ای کمرنگ هستند.

به گفته این مدرس پرنده‌نگری و عضو هیات علمی گروه طرلان، کوکو هیچ وقت لانه نمی‌سازد، این پرنده تخم خود را در لانه سایر پرندگان می‌گذارد و پدر و مادر جوجه خود را هیچ وقت نمی‌بینند.

کوکو پس از تخم گذاری در لانه پرنده دیگر، تخمهای گونه میزبان را بیرون می‌اندازد تا فقط جوجه کوکو باشد که تمامی غذای آورده شده توسط میزبان را دریافت کند. 

کوکوها تا مرداد ماه در تهران حضور دارند و بعد از آن به مناطق جنوبی می‌روند 

جوجه های کوکو دراواخر تابستان مهاجرت می‌کنند و در برگشت خود در بهار سال آینده بدون اینکه پدر و مادر خود را دیده باشند از روی غریزه همان رفتار یعنی استفاده از سایر پرندگان برای پرورش جوجه‌های خود را بکار می‌گیرند.

کوکوها تا مرداد ماه در تهران حضور دارند و بعد از آن به مناطق جنوبی (جنوب ایران، عربستان و آفریقا) مهاجرت می‌کنند.

به نظر می‌رسد حضور گونه‌های مختلف پرنده در تهران، نشان دهنده تغییرات جدی در تخریب زیستگاههای این گونه‌های جانوری توسط عوامل انسانی و طبیعی است، اگر چه تهران به عنوان یک فرودگاه ترانزیتی برای مهاجرت اینگونه پرنده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کد خبر 79404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز