دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵
۰ نفر

5روز از هفته وحدت می‌گذرد. جشن‌های هفته وحدت که از 6مهر آغاز شده تا روز سه‌شنبه (11مهر) همزمان با میلاد پیامبر(ص) ادامه دارد. جشن‌های هفته وحدت در استان‌هایی که بخش قابل‌توجهی از آنها را اهل تسنن تشکیل می‌دهند با همدلی شیعه و سنی برگزار می‌شود.

دف نوازي

به گزارش همشهری آنلاین، هر چند این جشن‌ها از دیرباز به‌صورت داوطلبانه از سوی مردم با برپایی مولودی‌خوانی، دف‌نوازی و پخش شیرینی و شربت برگزار می‌شده، اما این روزها با همیاری نهادها شکل و شمایل منسجمی گرفته است. 

دف‌نوازی‌ کردستانی‌ها در جشن میلاد
یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های کردستان در هفته وحدت و همزمان با ولادت پیامبر(ص)، جشن‌های مردمی است که شیعه و سنی در آن حضور دارند. معاون مدیرکل امور اجتماعی استاندار کردستان به همشهری می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این جشن، راهپیمایی کیلومتری امت‌احمد است که امسال هم روز جمعه (7مهر) در پیاده‌راه فردوسی شهر سنندج با حضور مردم و برپایی100موکب برگزار شد.»  سامان عرفانی با اشاره به اینکه جشن‌های مردمی در همه شهرهای استان برگزار می‌شود، ادامه می‌دهد: «در سابقه برگزاری جشن وحدت در کردستان می‌بینیم که این جشن از ابتدای ‌ماه ربیع‌الاول که به ‌ماه میلاد پیامبر(ص) بین مردم شهرت دارد، آغاز می‌شود. معمولا جشن‌ها در فضای عمومی شهر برگزار می‌شوند. در این‌ماه مبارک از هر کوی و برزنی در این استان نوای عرفانی دف به گوش می‌رسد و مردم مراسم‌ بزرگ و کوچک مولودی‌خوانی و دف‌نوازی را در ستایش پیامبر گرامی اسلام(ص) در منازل یا مساجد و تکایا برگزار می‌کنند.»  اجتماع ذاکران نبوی در نخستین روز از هفته وحدت و نخستین جشنواره موسیقی اقوام نیز که با حضور هنرمندان سراسر کشور تا 11مهر در سنندج در حال برگزاری است، از دیگر برنامه‌های این استان طی این روزهاست. 81درصد مردم کردستان اهل سنت هستند و 2500مسجد دارند. اهالی شیعه هم 500مسجد دارند.‌

منادیان وحدت در گلستان
آمارها می‌گویند 40درصد جمعیت گلستان اهل تسنن هستند؛ برای همین هم این استان به سرزمین برادری معروف است. جشن‌های روز میلاد پیامبر(ص) و هفته وحدت نیز در شهرستان‌های استان از دیرباز با شور و هیجان برگزار می‌شده‌است. خاندوزی، یکی از اهالی گرگان به همشهری می‌گوید: «همیشه با شروع‌ ماه ربیع‌الاول شاهد جشن‌های مختلف در شهرستان‌ها به‌ویژه گنبدکاووس هستیم. مردم شیرینی پخش می‌کنند و جشن مولودی‌خوانی می‌گیرند.» نورعلی دیلم، رئیس مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور نیز می‌گوید: «۲هزار روحانی اهل سنت در 1700مسجد در گلستان نماز جماعت اقامه می‌‍‌کنند و از خدمات بیمه‌ای و حمایتی برخوردار هستند. ۹۸مدرسه اهل سنت با ۲هزار طلبه، مدرس، رابط و مدیر در گلستان مشغول فعالیت هستند و این یعنی گلستان به نماد وحدت تبدیل شده‌است.» گلستان همچنین 600شهید، ایثارگر و جانباز اهل سنت دارد. کاروان قرآنی منادیان وحدت در نگین‌شهر، قورچای و سیمین‌شهر، محفل انس با قرآن کریم در گالیکش، ضیافت جشن نور میلاد رسول اکرم(ص) در گمیشان، تکریم از خانواده‌های معظم شهدا، اعزام علما و روحانیون اهل سنت با موضوع تقریب مذاهب، وحدت و همبستگی، اجرای گروه تواشیح ویژه ولادت پیام‌آور مهربانی و همچنین نشست نخبگان با حضور علمای اهل سنت و تشیع از برنامه‌های این استان طی هفته وحدت است.

جشن‌های مردمی در کرمانشاه
جشن‌های مردمی هفته وحدت در کرمانشاه نیز با آغاز هفته وحدت شروع شده و تا روز میلاد پیامبر(ص) ادامه دارد. مدیر روابط‌عمومی استانداری کرمانشاه به همشهری می‌گوید: «30درصد جمعیت استان، اهل تسنن و 15درصد اهل‌حق هستند. جشن هفته وحدت همیشه با حضور همه مردم کرمانشاه به‌صورت مردمی و خودجوش برگزار می‌شده و امسال هم شاهد برگزاری جشن‌های هفته وحدت هستیم.» عبدالله الماسی ادامه می‌دهد: «جشن مردمی در اورامانات و پاوه امسال به میزبانی امام جمعه پاوه و حضور بزرگان و علما برگزار شد. جشن مردمی دیگری هم در کرمانشاه با حضور مردم و فعالان اهل سنت و تشیع برگزار و بر الگوی همدلی تأکید شد. شیعه و سنی در این استان زندگی مسالمت‌آمیزی دارند که زبانزد است.» به‌گفته الماسی، جشن هفته وحدت همواره با آیین‌های سنتی مثل دف‌نوازی، تواشیح و مولودی‌خوانی در فرهنگسراها و پارک‌ها دایر است.‌

* گزارش کامل را می‌توانید در صفحه ایرانشهر (16) روزنامه همشهری (دوشنبه، 10 مهر) بخوانید.

کد خبر 793349

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    0 0
    میلاد با سعادت