شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۸
۰ نفر

ریحانه غلامی: پرداختن به مبانی اصولگرایی و ارائه تعریفی از این اندیشه تا حدود زیادی می‌تواند فاصله جریانات و گروه‌های درون این اندیشه را با این مبانی روشن کند با سید جلال یحیی‌زاده در این‌باره به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

وی بر این نکته تاکید دارد که اصولگرایان باید در عرصه‌ها هم فاصله خود را با مبانی نظری کم و کمتر کنند و به همگرایی بیشتر بیندیشند.نماینده اصولگرای مجلس در بیانی کلی از تعریف اصولگرایی گفت: اصولگرا یعنی کسی که کارها را با تفکر اصولی اسلام مدیریت کند.

معتقد به مبانی و احکام و ارزش‌های اسلامی باشد، پایبند به اصول و هویت اسلامی و انقلابی باشد و بتواند هویت اسلامی را در خودش پرورش دهد تا معیاری در جلوی چشم افراد دیگر باشد و جامعه را به سوی رشد هدایت کند.

 در مسیر امام(ره) و رهبری باشد. از طرفی هم فرد اصولگرا باید عدالت را محور همه برنامه‌ریزی‌های خویش قرار داده. به اقامه قسط، اجرای عدالت و به نجات ملت از محرومیت فکر کند و در بیان آنچه که حق است شجاعت و قاطعیت داشته باشد. این‌ها کلیاتی است که در مبانی اصولگرایی به آن پرداخته می‌شود.

اصولگرایان معتقد به ارزش‌ها

به اعتقاد سید جلال یحیی‌زاده، اصول‏گرایان به طور خلاصه افرادی هستند که به مبانی و ارزش‌های «انقلاب اسلامی» اعتقاد دارند. انقلابی که  نه فقط در عرصه‌های سیاسی و تغییر رژیم حکومتی صورت گرفته، بلکه یک حرکت بزرگ فکری و ارزشی را در قرن بیستم پایه‏گذاری کرده است.

وی می‌گوید: اصول‏گرایان به قدرت، توانایی، قابلیت مبانی و آموزه‌های دینی برای اداره‏ جامعه و حکومت اعتقاد دارند. جامعه‏ مورد نظر اصول‏گرایان یک محیط «اخلاقی» و یا «اخلاق مذهبی» صرف نیست. بلکه آنان اعتقاد دارند که می‏توان با ظرفیت‏سازی، بسیاری از فضائل دینی و خواسته‌های شارع مقدس را در عرصه‌های گوناگون اجتماعی اجرا نمود.

وی درباره این که چقدر این مسائل در عرصه اجرا عملیاتی شده است، گفت: بدون شک تلاش‌هایی انجام گرفته است، اما آن طور که باید و شاید این اتفاق نیفتاده است.

فقدان همگرایی

در همین راستا این نماینده مجلس، با اشاره به مبانی اصولگرایی، از فقدان هم‌افزایی لازم در بین این جریان انتقاد کرد.وی با بیان این که علی‌رغم تعاریف موجود در مبانی اصولگرایی، همگرایی و هم افزایی لازم در بین اعضای این جریان هیچ‌گاه وجود نداشته و ندارد، تاکید کرد: در این مسئله همه ما مقصریم.

در اکثر موارد به جای این که به این همگرایی توجه کنیم و به هم افزایی بیندیشیم، درگیر مسائل دیگری شده‌ایم که نه تنها  هیچ نفعی برای ما نداشته است، بلکه باعث شده است تا در اکثر موارد آسیب‌هایی را نیز از این بابت ببینیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: در چند سال اخیر تعاریف متعددی از مبانی اصولگرایی انجام گرفت و همگان در این مبانی به این نقطه مشترک می‌رسیدند که اصولگراها باید با این همه اشتراکات بتوانند در زیر یک چتر جمع شوند و بهترین نتیجه ممکن را از اتحاد خود بدست بیاورند. سال‌ها گذشت و به نظر می‌رسد که ما در همان مرحله حرف مانده‌ایم.

وی افزود: در این سال‌ها اتفاقات بسیار مبارکی به لحاظ همگرایی نیروهای اصولگرا می‌توانست انجام شود که علی رغم تاکیدات برخی دلسوزان این گونه نشد.وی ادامه داد: در مبانی اصولگرایی، وقتی همگان روی مبانی مشترکی اعتقاد راسخ دارند، لذا خیلی راحت و به خودی خود اتفاق همگرایی باید رخ می‌داد. اما آنگونه که باید و شاید این مسئله رخ نداد و جای بحث زیادی در این باره وجود دارد.

حرکت برمبنای ارزش‌های دینی

یحیی‌زاده همچنین در بخش دیگری از سخنانش، حرکت در راستای مبانی دینی را یکی دیگر از محورهای نظری مورد نظر تفکر اصولگرایی دانست و گفت: هر اصولگرایی روی این موضوع تاکید دارد که با حضور در یک عرصه به دنبال انجام وظیفه است و بر اساس احساس مسئولیتی که داشته، وارد این عرصه شده است. این مسئله، از جمله مسائلی است که در مبانی اصولگرایی وجود دارد و البته باید هم همین گونه باشد.

این نماینده مجلس با بیان این که داشتن چنین اندیشه‌ای در اصولگرایی، یک اندیشه برتر است، گفت: اصولگرایانی که با این اندیشه وارد عرصه می‌شوند، باید بیش از هر سیاستمدار دیگری موقعیت‌سنجی کنند و در پی این باشند که واقعاَ در چه شرایطی نیاز به حضور آنها در صحنه است و در چه زمان‌هایی بهتر است با افرادی غیر از خودشان، صحنه را مدیریت کنند. اما این که چقدر این واقعیت روی داده است، نیاز به تامل بیشتری دارد.

وی ادامه داد: چنان که از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی برمی‌آید، اصولگرایی با حرف و شعار شناخته نمی‌شود، بلکه در عمل پدیدار می‌گردد؛ یعنی زمانی می‌توانیم بگوییم که اصولگرایی در جامعه حکم می‌راند که مسئولان، کارگزاران و دولتمردان نظام مقدس جمهوری اسلامی در عمل به اصول اصولگرایی پایبند باشند و آن اصول را در جامعه پیاده کنند.

 لذا همه باید به این مسئله توجه کنیم . مسئولان هم با جدیت بیشتری در این باره حرکت کنند.وی تاکید کرد: اصولگرایان باید در اخلاق، جوانمرد باشند و بدانند که اصولگرایی بدون رعایت اخلاق، معنا ندارد.

اصولگرایی و اخلاق

وی درباره رابطه قدرت و اخلاق در جریان اصولگرایی هم می‌گوید: اصولگرایی که بر مبنای اسلام حرکت می‌کند، در واقع حتما هم باید اخلاق را در سرلوحه همه کارهایش قرار دهد. بدون رعایت اخلاق، اصولگرایی اصلاَ معنایی نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این که آیا اصولگرایان واقعی توانسته‌اند اخلاق را در مراودات سیاسی خود رعایت کنند، می‌گوید: در اکثر موارد سعی افراد بر همین منوال بوده است. اما گاهی نیز مسائلی پیش می‌آید که این مقوله مهم را زیر سؤال می‌برد. لذا وظیفه اصولگرایان این است که در هر موضوعی بیشتر دقت کنند و سعی‌شان بر رعایت اخلاق اسلامی باشد.

یحیی‌زاده همچنین با اشاره به چگونگی رفتار اصولگرایان در حرکت‌های جمعی، می‌گوید: اصولگرایان اگر چه تعدادشان محدود است اما شاهدیم که تشکیلات زیادی دارند. لذا درست است که روی مسائل مختلف، تعهداتی را دارند اما شاهدیم که متاسفانه روی این تعهدات، بی‌تفاوت هستند.

مراتب و درجات اصولگرایی

وی همچنین با اشاره به برخی رفتارها در درون جریان اصولگرایی، گفت: اصولگرایی صاحب مراتب و درجات است. گروهی در رفتارها و عملکرد خود خیلی به این اندیشه نزدیکند و گروهی دیگر فاصله زیادی دارند. در واقع هر کسی به اندازه‌ای، دارای هویت اصولگرایی است.

وی در پایان هم با اشاره به رابطه اصولگرایی و کارآمدی، گفت: یک اصولگرا باید به کارآمدی هم بیندیشد. حال ممکن است روش‌ها در تحقق کارآمدی متفاوت باشد. اما در نهایت افراد باید این اجازه را به دیگران بدهند که آنها را نقد کنند و بر این اساس میزان کارآمدی آنها سنجیده شود. مسئله‌ای که متاسفانه امروز خیلی کم اتفاق می‌افتد. یعنی هم اجازه نقد منطقی، کم داده می‌شود و هم نقدها اکثراَ جنبه دلسوزانه ندارند و بیشتر به انتقاد می‌مانند.

همشهری جمعه

کد خبر 79276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز