«هولا...هولا» مجموعه داستانی است که به‌عنوان نخستین کار ناتاشا امیری به‌سال 1380 منتشر شد و توانست نامزدی جایزه گلشیری را برای او به ارمغان آورد. اما برای اینکه این مجموعه به چاپ دوم برسد، ظاهراً 8 سال زمان لازم بود.

 این کتاب دربرگیرنده 9داستان کوتاه است که حاصل اولین سال‌های تجربه جدی امیری در عرصه داستان‌نویسی است؛ یکی دیگر از داستان‌نویسان زن که در این سال‌ها به جامعه ادبی معرفی شده و ظاهراً کارش را با جدیت دنبال می‌کند.

از امیری پس از این مجموعه داستان، رمان «با من به جهنم بیا» و «عشق در چاکرای دوم» منتشر شده است که همگی با اقبالی نسبی از سوی علاقه‌مندان ادبیات داستانی روبه‌رو شده‌اند؛ علاقه‌مندانی که البته تعداد آنها چندان زیاد نیست اما همین‌قدر که مجموعه داستانی پس از 8سال لااقل به‌چاپ دوم می‌رسد، با توجه به اوضاع و احوال حاکم بر بازار نشر کتاب در ایران و کم‌بودن تعداد کتاب‌خوان‌ها می‌تواند امیدوارکننده باشد؛ امیدوارکننده تا
این حد که در این کشور 80-70میلیونی پس از 8سال ضرورت انتشار مجدد یک مجموعه داستان از یک نویسنده جوان در یک تیراژ 2هزارتایی دیگر نیز احساس می‌شود.

ما سکوت، ویشتاسب روشنفکر، مادربزرگ گفت: می‌ارزید؟، بعداز 100سال مردی، هولا...هولا، موش کور و دیگر بین ما نیستی، هفت کلام آخر اردشیر و سنبل‌الطیب نام داستان‌هایی است که در کتاب هولا...هولا در کنار هم قرار گرفته‌اند.

این مجموعه داستان ازجمله ستایش‌شده‌ترین آثار امیری است، چرا که عمده جوایزی که او در این‌زمینه کسب کرده است مربوط به داستان‌هایی است که در این مجموعه قرار گرفته‌اند.

 داستان هولا...هولا که نام کتاب هم برگرفته از عنوان آن است، برنده جایزه داستان اولی‌های خانه داستان و همچنین برنده جایزه ادبی یلدا و نامزد جایزه بنیاد گلشیری بوده است. داستان ما سکوت از همین کتاب هم برنده جایزه اول سراسری مجله عصر پنج‌شنبه‌شده است.داستان هولا...هولا به‌عنوان مهمترین داستان این مجموعه، از زبان یک اسب روایت می‌شود. هرچند روایت داستان از زبان حیوانات تجربه چندان تازه‌ای به‌شمار نمی‌آید، اما امیری در این داستان کوشیده است با استفاده از این شیوه طرحی نو دراندازد که تا اندازه‌ای نیز موفق شده است.

به‌نظر می‌رسد شیوه روایت، یکی از دغدغه‌های امیری در این مجموعه داستانی به‌حساب می‌آید. در این مجموعه از یک منظر می‌توان به‌گونه‌ای راوی را شناسایی کرد. نویسنده در برخی از داستان‌ها نقش راوی را صرفاً به روایتگری محدود می‌کند اما در برخی داستان‌های دیگر این راوی خود به قضاوت درباره موقعیت‌های داستانی دست می‌زند و از این جنبه لطمه‌هایی را به داستان وارد می‌سازد؛ چرا که سنگینی حضور چنین مسئله‌ای در داستان تا اندازه ای از صمیمیت داستان و همراهی خواننده کم می‌کند.

امیری همچنین در داستان‌های خود به فرم اهمیت بسیاری داده است و با رویکردهایی کم‌وبیش پست‌مدرنیستی کوشیده است که به آشنایی‌زدایی از برخی کلیشه‌ها بپردازد. داستان‌های او در مجموع از فضایی سرد برخوردارند و همین مسئله باعث می‌شود که کار ارتباط حسی با آنها قدری دشوار باشد، اما با این حال اغلب داستان‌های این مجموعه از فضاسازی‌های زنده و خوبی برخوردارند که در کنار دیگر ویژگی‌های کتاب نشانگر قریحه و استعداد نسبی امیری در داستان‌نویسی است؛ چهره‌ای که احتمالاً در سال‌های آینده آثار بهتری را از او شاهد خواهیم بود.هولا...هولا که در چاپ نخست توسط انتشارات نیم‌نگاه منتشر شده بود، در چاپ جدید، توسط انتشارات ققنوس در  191 صفحه و به قیمت  2800 تومان به بازار آمده است.

کد خبر 79229

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز