گروه اقتصادی: صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت اقتصاد جهان اعلام کرد که رکود اقتصادی ناشی از بحران مالی جهان، طولانی‌تر و شدیدتر از آن خواهد بود که تاکنون انتظار می‌رفت.

براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول که روز پنجشنبه منتشر شد، پیوند اقتصاد دنیا با بازارهای مالی، سرعت و شدت رکود اقتصادی فعلی را در سراسر جهان تشدید کرده است.

صندوق بین‌المللی پول با بررسی رکودهای اقتصادی رخ‌داده پس از جنگ جهانی دوم، اعلام کرده که تاکنون رکودهای اقتصادی یک سال به طول انجامیده و دوره بازگشت رونق 5سال بوده است.

اما براساس ساختار فعلی اقتصاد دنیا و وضعیت بحران کنونی، رکود فعلی اقتصاد جهانی طولانی‌تر از تجارب گذشته خواهد بود؛  چرا که در حال حاضر اکثر کشورهای جهان به‌طور همزمان دچار رکود اقتصادی شده‌اند که چنین رخدادی، بی‌سابقه‌ است.

صندوق بین‌المللی پول یکی از علل حادتر بودن رکود فعلی اقتصاد جهان نسبت به رکودهای گذشته را جهانی‌سازی خوانده و اعلام کرده که جهانی‌سازی موجب شده ساز و کارهای انتقال و سرایت بحران از کشوری به کشورهای دیگر، سرعت پیدا کند و این مسئله بر شدت بحران افزوده است.

جهانی‌سازی موجب اتصال بازارهای مالی کشورهای جهان به یکدیگر شده و به همین دلیل بود که بحران مالی در آمریکا و انگلیس به سرعت به سایر کشورهای جهان، سرایت کرد و تمام دنیا را دچار رکود اقتصادی ساخت.

در این گزارش، روند بازگشت رونق به اقتصاد بحران‌زده دنیا، بسیار کند و آهسته پیش‌بینی شده است. صندوق بین‌المللی پول در گزارش ماه گذشته‌اش نیز پیش‌بینی کرده بود که جهان برای نخستین بار در 60سال اخیر دچار رکود اقتصادی شود.

جهانی‌سازی موجب اتصال بازارهای مالی کشورهای جهان به یکدیگر شده و به همین دلیل بود که بحران مالی در آمریکا و انگلیس به سرعت به سایر کشورهای جهان، سرایت کرد و تمام دنیا را دچار رکود اقتصادی ساخت.

در این گزارش، روند بازگشت رونق به اقتصاد بحران‌زده دنیا، بسیار کند و آهسته پیش‌بینی شده است. صندوق بین‌المللی پول در گزارش ماه گذشته‌اش نیز پیش‌بینی کرده بود که جهان برای نخستین بار در 60سال اخیر دچار رکود اقتصادی شود.

همچنین دومینیک استروس کان، مدیرکل صندوق بین‌المللی پول نیز در توصیف گزارش جدید این نهاد بین‌المللی تصریح کرد که اقدامات جبرانی بسیار بیشتری باید صورت گیرد تا اقتصاد دنیا دوباره به دوره رونق بازگردد.

وی 3برنامه محوری برای نجات اقتصاد جهان را پاکسازی دارایی‌های بانک‌ها، تداوم برنامه‌های محرک بازار تا سال آینده میلادی و ارائه کمک‌های مالی به کشورهای تحت فشار اعلام کرد. وی همچنین تغییر ساختار نظام مالی بین‌المللی و افزایش قوانین و قواعد نظارتی و کنترلی را مورد تاکید قرار داد.

وی پیش‌بینی کرد که درصورت اتخاذ سیاست‌های صحیح، روند سقوط اقتصاد جهانی کند خواهد شد و بهبود وضعیت اقتصاد دنیا به‌تدریج و با سرعت آهسته از سال 2010 دیده خواهد شد.

نشست بهاره مشترک صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی شنبه و یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد و وزرای اقتصادی کشورهای جهان در این نشست آخرین وضعیت اقتصاد دنیا را بررسی خواهند کرد. گزارش آماری و پیش‌بینی‌های جدید صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی جهان و وضعیت اقتصادی کشورها این هفته منتشر خواهد شد.

کد خبر 79223

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز