گروه دانش: در پی انتشار متن گفت‌وگوی همشهری با دکتر سیدمحمد حسینی، قائم‌مقام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در روزنامه مورخ 62/1/88 مبنی بر حذف پایان نامه در شیوه آموزش محور کارشناسی ارشد ( که نوار صوتی آن موجود است )

وی طی نامه‌ای در این باره توضیحاتی ارائه کرده است که عینا منتشر می‌شود:

برادر گرامی جناب آقای دکتر محکی، مدیر مسئول محترم روزنامه وزین همشهری، با سلام و احترام، با توجه به درج مطلبی در آن روزنامه تحت عنوان «پایان نامه دوره کارشناسی ارشد حذف می‌شود»

که این تیتر علاوه بر نادرست بودن با مطالب مطرح شده هم سازگاری ندارد و سبب شبهاتی در اذهان شده است و البته پاره‌ای گزارش‌ها و تحلیل‌ها در بعضی سایت‌ها با اهداف خاص نیز به این قضیه دامن زده است، لذا خواهشمند است برای روشن شدن موضوع توضیحات ذیل در آن جریده محترم منتشر گردد:

1 - در شیوه فعلی که هزاران دانشجو مشغول گذراندن دوره کارشناسی‌ارشد هستند قطعا گذراندن پایان نامه الزامی است و این روش که ترکیبی از آموزش و پژوهش است در آینده نیز استمرار خواهد داشت و اکثریت غالب دانشجویان را در بر خواهد گرفت.

از مهر ماه سال‌جاری دو شیوه جدید به‌منظور تقویت و توسعه دوره‌های تحصیلات تکمیلی، تنوع بخشی به شیوه‌های نوین ارائه آموزش، ارتقای کیفیت، پاسخگویی مناسب به افزایش تقاضای ورود به تحصیلات تکمیلی با شرایط و ضوابط خاص اضافه می‌شود. در باره این دو شیوه که از آنها به‌عنوان روش دوم و سوم یاد می‌کنیم شرح مختصری لازم است.

2 - شیوه دوم پژوهش محور است که دانشجو از 28 تا 32 واحد درسی که برای هر سه روش وجود دارد بین 6 تا 10 واحد می‌گذراند و بقیه واحد‌ها پژوهشی هستند که پایان نامه نقش برجسته‌تری خواهد داشت و از ابتدا تحت‌نظر استاد راهنما موضوع مشخص و در پایان هر نیمسال توسط دانشجو بخشی از آن ارائه می‌شود.

دستاورد این شیوه ارائه فناوری جدید، ارائه نظریه و ایده جدید، تولید دانش فنی، ثبت اختراع و مانند آن پیش‌بینی شده است. این روش عمدتا در مراکز پژوهشی اجرا خواهد شد و با توضیحات مختصر ارائه شده نه تنها پایان‌نامه حذف نمی‌شود بلکه اساس کار بر پژوهش است. این شیوه در حال حاضر در کشورهایی چون انگلستان و استرالیا مرسوم است.

3 - شیوه سوم آموزشی است که با دو شیوه دیگر ارزش یکسانی دارد و همچون دو روش قبلی در 4 نیمسال تحصیلی با محوریت آموزش ارائه می‌شود. به دانشگاه‌های برتر کشور که از امکانات و بنیه علمی بالاتری برخوردار هستند تحت شرایطی خاص که افزایش کیفیت و سطح علمی مبنای آن است به اجرا در می‌آید.

بر این اساس تنها 14 دانشگاه مجوز دارند که از سال تحصیلی آینده تعدادی دانشجو پذیرش نمایند. در این شیوه علاوه بر گذراندن واحدهای درسی، دانشجو با کارهای پژوهشی و روش تحقیق آشنا می‌شود و در پایان دوره گذراندن 4 واحد سمینار الزامی است که در آن تحقیق و تتبع نظری محور اصلی است.

این شیوه آموزشی نیز در کشورهای دیگر از جمله آمریکا و کانادا مورد توجه است. امیدوارم با توضیحات ارائه شده باب برداشت‌ها و تفسیرهایی که منطبق با واقع نیست بسته شود و به آرامش خاطر دانشجویان و اساتید ارجمند لطمه وارد نشود.

با عنایتی که به توسعه علمی کشور و ارتقای کیفی دانشگاه‌ها وجود دارد امید است به فضل الهی روز به روز شاهد نتایج و دستاوردهای ارزشمندتری در عرصه آموزش، پژوهش و فناوری باشیم

کد خبر 79203

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز