چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

یکی از اقدامات خوبی که اخیرا در مورد عابربانک‌ها انجام شده است، استفاده از چک‌پول برای پرداخت وجه درخواستی مشتری است.

هر چند در برخی موارد که وجوه کمتری درخواست می‌شود، ارائه یک برگ چک‌پول به مشتری او را در خرد کردن این مبلغ دچار مشکل می‌کند اما به طور کلی در صورت درخواست وجوه بیشتر، پرداخت چک‌پول به مشتری موجب می‌شود که حمل پول برای وی راحت‌تر باشد.

هرچند در حال حاضر در اغلب عابربانک‌های وابسته به بانک‌های خصوصی از چک‌پول استفاده می‌شود، همچنان برخی بانک‌های دولتی از اسکناس آن هم اسکناس‌های هزار یا حتی 500 تومانی استفاده می‌کنند.

با توجه به دشواری حمل حجم زیاد اسکناس، پیشنهاد می‌شود عابربانک‌ها دست‌کم بخشی از وجه درخواستی مشتری را با چک‌پول پرداخت کنند. اجرای این پیشنهاد با توجه به امکان مرحله‌ای کردن پرداخت وجه به مشتری امکان‌پذیر به نظر می‌رسد.

سزای گرانفروشی

به جز فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مغازه‌های  معتبر، در سایر واحدهای فروش کمتر اتفاق می‌افتد قیمت جنسی که به مشتری فروخته می‌شود با قیمت  چاپ شده روی آن همخوانی داشته باشد.

این در حالی است که تولیدکنندگان هنگام فروش عمده محصولات به مغازه‌داران، قیمت پایین‌تری نسبت به قیمت فروش را برای آنها در نظر می‌گیرند که سود حاصل از فروش اجناس را برای مغاز‌دار تامین می‌کند.

اما برخی مغازه‌دار‌ها به این میزان سود اکتفا نمی‌کنند و با گرانفروشی قصد دارند سود بیشتری به دست آورند. این در حالی است که در این بین تنها حق مشتری ضایع می‌شود. به هر حال تمام واحدهای صنفی موظف هستند که محصولات خود را با قیمت درج شده روی کالا به فروش برسانند و به قول قدیمی‌ها بهترین تنبیه برای گرانفروش، نخریدن است.

کوری چشم الکترونیک

اگر خیابان‌های ‌شهر را طلا بگیرند و از آسمانش مروارید ببارد، بدون سرویس‌های بهداشتی جای مناسبی برای زندگی نیست. این را همه دنیا می‌دانند و البته سال‌هاست که با ساخت سرویس‌های بهداشتی عمومی فکری به حال آن کرده‌اند.

در تهران هم شهرداری  سرویس‌های بهداشتی مکانیزه و بسیار مناسبی را احداث کرد که واقعا در شأن پایتخت بود. این روند چند ماهی ادامه داشت تا اینکه سرویس‌های مدرن که درهایش با کف دست باز می‌شد و شیر دستشویی‌اش را چشم الکترونیک باز و بسته می‌کرد به مکان‌های بعضا نامناسب فعلی بدل شده‌اند.

بسیاری از مشکلاتی که در این سرویس‌ها وجود دارد به خاطر استفاده نامناسب شهروندان از آنهاست که البته ازهمان ابتدا برای این مشکل راهکاری وجود داشت و آن نصب نوشته‌هایی بود که شیوه صحیح استفاده از توالت‌ها را بیان می‌کرد.

با وجود این، نظافت نشدن‌توالت‌ها، افت سرویس‌دهی آنها که گاهی به خاطر از کار افتادن
 دستگاه های الکترونیک موجود در توالت‌هاست و زمان محدود سرویس‌دهی آنها هم مشکلاتی را برای شهروندان به‌وجود آورده است.

نقش خیال بر دیوار شهر

دیوارهای رنگ‌پریده و دودگرفته شهر را سال‌هاست که شهرداری به دست نقاشان سپرده و به جای دیوار‌های دود گرفته، نقاشی‌های رئال و سوررئال هر روز از جلوی چشم ما رژه می‌روند. این نقاشی‌ها که دیگر بخشی از مبلمان شهری تهران به حساب می‌آیند در شاداب‌ کردن محیط شهر نقش خوبی داشته‌اند. اما  برخی از آنها واقعا چیزی نیست که شهروندان انتظار آن‌ را دارند.

برخی از آنها به خاطر استفاده از مواد نامرغوب به زودی خراب می‌شوند و تصویری را که روی دیوار است ناموزون و حتی غم‌انگیز می‌کنند. در بعضی از آنها هم که مواداولیه، نقشی در خراب شدن نقاشی دیوار ندارند، خود نقش روی دیوار است که‌چنگی به دل نمی‌زند.

شاید یک راهکار برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، نظرخواهی از شهروندان و مشارکت دادن آنها در طراحی‌ها باشد که البته عملی کردن این موضوع خود نیاز به ساز و کارهای دقیقی دارد.

کد خبر 79139

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز