جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

هرچند همه رانندگان به چراغ سبز علاقه‌مندند اما برای کنترل ترافیک، چراغ قرمز و زرد هم در فرهنگ رانندگی تعریف شده است.

با وجود اینکه رانندگان برای دریافت گواهینامه، آیین‌نامه رانندگی را مرور می‌کنند اما به نظر می‌رسد برخی از آنها پس از مدت کوتاهی قوانین آموزش داده شده در این آیین‌نامه را از یاد می‌برند.

به عنوان مثال، نحوه عکس‌العمل رانندگان در مورد چراغ زرد یکی از مباحث مهم آیین‌نامه است. هرچند در آیین‌نامه تنها به رانندگانی که هنگام زرد شدن چراغ در وسط چها‌رراه قرار دارند، مجوز عبور با احتیاط داده شده است اما تعدادی از رانندگان چراغ زرد را مانند چراغ سبز تلقی می‌کنند و با وجود زرد بودن چراغ وارد چهارراه می‌شوند.

به این ترتیب هم حجم خودرو‌هایی که باید هرچه سریع‌تر چهارراه را برای عبور سایر خودرو‌ها خالی کنند، افزایش می‌دهند و هم احتمال تصادفات رانندگی را بالا می‌برند. این در حالی است که با پیروی از قوانین راهنمایی و رانندگی می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

هله‌هوله‌های آلوده

با وجود اینکه هله‌هوله‌هایی مانند لواشک و آلوچه خیلی خوشمزه هستند و باب ذائقه اغلب دانش آموزان، اما متخصصان با توجه به نحوه غیر بهداشتی تهیه این هله‌هوله‌ها به روش دستی، در مورد مصرف این مواد غذایی هشدار داده و آنها را آلوده توصیف می‌کنند.

این در حالی است که علاوه بر نحوه تهیه، نوع نگهداری و به فروش رساندن آنها هم میزان آلودگی این هله‌هوله‌ها را دوچندان می‌کند. به بیان بهتر، این هله‌هوله‌ها که اغلب روی چرخ دستی به فروش می‌رسند برای ساعت‌ها بدون محافظ در معرض هوای آزاد قرار دارند و این امر موجب انتقال آلودگی‌های موجود در هوای آزاد به آنها می‌شود.

به همین منظور توصیه می‌شود از لواشک‌ها و آلوچه‌هایی که به‌روش دستی تهیه می‌شوند و به ویژه فاقد روکش محافظ هستند، جلوگیری شود تا یکی از عوامل مؤثر در ایجاد بیماری‌ها و مسمومیت‌ها از بین برود.

خواب عقربه‌ای

زمان درشهری همچون تهران گاهی حتی از طلا هم گران‌ قیمت‌تر است و به همین خاطر دانستن زمان کمتر از دانستن نقشه گنج نیست. در همین راستا پیش از تعطیلات سال نو تعدادی ساعت در معابر شهر نصب شدند که با توجه به طراحی زیبای آنها اقدامی پسندیده در آستانه سال نو بود.

این ساعت‌ها البته درکنار طراحی زیبا و  چشم‌نواز بسیار کاربردی بودند و شهروندان دیگر عادت کرده بودند در چهارراه‌ها و دیگر معابر شهر با نگاه کردن به آنها حساب زمان را به دست بیاورند. اما تعدادی از این ساعت‌ها چند وقتی است که از کار افتاده‌اند و همیشه یک ساعت را به شهروندان مشتاقی که به آنها نگاه می‌کنند نشان می‌دهند.

در واقع همین موضوع باعث شده که در چند روز اخیر تعداد قابل توجهی از شهروندان با ستون در شهر چه خبر تماس بگیرند و خواستار راه‌اندازی مجدد عقربه‌های این ساعت‌ها شوند.

جمعه‌ها، خطی‌ها تعطیل‌می‌شوند

جمعه‌ها برای استراحت است و بودن در خانه و در کنار خانواده. اما انسان باید بداقبال باشد که به ناچار در یکی از جمعه‌ها قدم از خانه به شهر بگذارد چون انگار همه به جز او در خانه و کنار خانواده هستند و او تنها کسی است که در شهر قدم گذاشته است.

جمعه‌ها برخی از خدمات عمومی شهر تقریبا تعطیل است و شهروندان سردرگم باید به این سو و آن سو بروند اما معمولا با پای پیاده، چون در آدینه‌ها به سختی تاکسی‌  در خیابان دیده  می‌شود و تاکسی‌ها و خودروهای مسافربر شخصی هم وقتی که به داخل آنها سرک می‌کشی که ببینی به کجای این شهر می‌روند، می‌گویند حاضرند هرجا که می‌روی بروند اما دربستی. البته این معضل بیشتر در مورد تاکسی‌های خطی به چشم می‌خورد.

اگر شما در طی روز جمعه گذرتان به ایستگاه‌های تاکسی‌های خطی افتاده باشد، متوجه خواهید شد که در این روز عملا خدمت رسانی به مردم تعطیل می‌شود و شهروندان باید ساعت‌ها در خیابان سرگردان باشند تا اینکه به مقصد برسند.

کد خبر 79211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز