همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در واکنش به گزارش برخی رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی درباره حذف پیش شرط گروه 1+5 برای مذاکره با ایران اعلام کرد

این گروه همچنان معتقد است ایران باید غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

بری مارستن به ایرنا گفت: گزارش‌های نادرستی از تغییر دیدگاه آمریکا و اروپا درقبال از میان برداشتن پیش شرط توقف غنی سازی اورانیوم پیش از شروع مذاکره با ایران منتشر شده است.

وی افزود: تمام اعضای گروه 1+5 در دیدار اخیر خود در لندن توافق کردند که هیچ تغییری در اهداف اساسی مشترکشان در توقف غنی سازی در ازای تعلیق تحریم‌ها علیه ایران به وجود نیامده است.

مارستن افزود: بزرگترین تحول مثبت در دیدار لندن تغییر دیدگاه آمریکا در قبال تعامل با ایران بود که بر اساس آن مشخص شد که آمریکا در تمامی مذاکرات گروه 1+5 با ایران شرکت خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس افزود: هدف مذاکرات اولیه آینده بین ایران و گروه 1+5 دستیابی به یک دوره موقت به عنوان دوره "توقف در ازای توقف" است به این معنی که ایران توسعه برنامه هسته‌ای خود را تعلیق کند و گروه 1+5 نیز در مقابل، هرگونه جلسه برای پیگیری اعمال تحریم‌های بیشتر را تعلیق می‌کند.

مارستن افزود: گروه 1+5 مشخص کرده است که اگر ایران با تعلیق کامل ظرفیت غنی سازی و فراوری دوباره هسته‌ای خود موافقت کند، در ازای آن تمام اقداماتی که تا این تاریخ علیه ایران انجام شده است به حالت تعلیق کامل در خواهند آمد.

وی همچنین گفت: در این وهله، می‌توان مذاکرات را درباره پیشنهادات ارایه شده توسط دو طرف از جمله پیشنهاد برای کمک به ایران برای توسعه به روز تجهیزات هسته‌ای صلح آمیزش و بهبود روابط این کشور با آمریکا و اروپا در قبال اعتماد سازی درباره طبیعت کاملا صلح آمیز برنامه هسته‌ای‌اش آغاز کرد.

کد خبر 79116

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز