همشهری آنلاین: منابع دفاعى هند اعلام کردند این کشور یک موشک بالستیک کوتاه برد را که قابلیت حمل کلاهک هسته‌اى دارد، از پایگاهى در ایالت اوریسا در شرق هند با موفقیت آزمایش کرده است.

واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد: آزمایش نمونه بهبود یافته موشک پریتوی-دو (زمین) از پایگاه چاندیپور در 200 کیلومترى شمال شرقى شهر بهوبانسوار مرکز ایالت اوریسا صورت گرفته است.

یک کارشناس دفاعى که مایل نبود نامش فاش شود، اعلام کرد: هند مدل نظامى موشک پریتوى را با برد 150 تا 350 کیلومتر آزمایش کرده است.

این موشک سطح به سطح هشت متر و نیمى ( بیست و هشت فوتی) که نخستین بار در فوریه سال 1998 آزمایش شد و مى‌تواند یک کلاهک هسته‌اى متعارف یا هسته‌اى نیم تنى را حمل کند.

مدل اولیه این موشک بالستیک کوتاه برد پیش از این براى استفاده گروه ویژه فرماندهى نیروهاى راهبردى نخبه وارد نیروهاى مسلح هند شده بود.

هند در سال 1983 برنامه ساخت موشک‌هاى هدایت شونده را به منظور دستیابى به خودکفایى در زمینه ساخت و تولید موشک‌هاى بالستیک، موشک‌هاى سطح به هوا و دیگر موشک‌ها آغاز کرد.

موشک پریتوى نخستین موشکى است که براساس این طرح ساخته شده است.

هند و پاکستان، دو کشور رقیب در جنوب آسیا، که تاکنون سه بار با یکدیگر جنگیده اند، به طور مرتب آزمایش‌هاى موشکى انجام مى‌دهند ولى براساس توافق با یکدیگر معمولا پیش از این آزمایش‌هاى موشکى یکدیگر را مطلع مى‌کنند.

کد خبر 79085

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز