پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مردم هند روز پنجشنبه 16 آوریل خود را برای رفتن به پای صندوق‌های رای و انتخاب حزبی که هدایت بزرگترین دمکراسی دنیا را عهده دار خواهد شد، آماده کردند.

به گزارش الجزیره، انتخابات روز پنجشنبه اولین گام از انتخابات عمومی 5 مرحله‌ای خواهد بود که یک ماه به طول می‌انجامد.

انتخابات مرحله اول در روز پنجشنبه در 124 حوزه انتخابیه، مرحله دوم هفته آتی در 141 حوزه انتخابیه، مرحله سوم نیز در 30 آوریل سال جاری در 107 حوزه انتخابیه و مراحل چهارم و پنجم این انتخابات به ترتیب در 7 و 13 مه در 85 و 86 حوزه انتخابیه برگزار می‌شود.

 این انتخابات به منظور انتخاب نمایندگان مجلس سفلای هند برگزار خواهد شد و نخست وزیر جدید هند نیز از حزبی انتخاب خواهد شد که بیشترین کرسی‌ها را در پارلمان 513 نفره هند از آن خود کند.

714 میلیون نفر از مردم هند واجد شرایط شرکت در این انتخابات پارلمانی هستند. در این انتخابات بیش از 1.3 میلیون دستگاه الکترونیکی شمارش آرا در 828.804 مرکز اخذ رای به کار گرفته خواهد شد.

رقابت اصلی در این انتخابات میان  ائتلاف حاکم به رهبری حزب کنگره و ائتلاف احزاب مخالف به رهبری حزب بهاریتا جاناتا (BJP) در خواهد گرفت. این دو جریان اصلی سیاسی هند همچنین با جبهه سومی متشکل از کمونیست‌ها و احزاب محلی به رقابت خواهند پرداخت.

اولین مرحله این انتخابات در شمال و شرق هند و مناطقی که در آن درگیری‌ها میان گروه‌های قبیله‌ای مائوئیست‌ها و مسلمانان هند جریان دارد برگزار خواهد شد.

یک روز مانده به انتخابات روز پنجشنبه دست کم 20 نفر بر اثر بروز درگیری‌های جداگانه میان نیرو‌های پلیس و مائوئیست‌ها کشته شدند.

در ایالت شرقی جرخند، 5 مائوئیست و 2 نیروی امنیتی بر اثر تبادل آتش کشته شدند. در ایالت بیهار نیز که در همسایگی جرخند قرار دارد تعداد زیادی از مائوئیست‌ها کشته و  تعداد زیادی از نیرو های پلیس هم مجروح شدند.

مائوئیست‌ها که ادعا دارند در راه دفاع از حقوق کشاورزان فقیر و کارگران بدون زمین به مبارزه برخاسته‌‌اند خواستار تحریم انتخابات شده و به برپایی موانع در جاده‌ها برای جلوگیری از دسترسی مقامات به صندوق‌های رای اقدام کرده‌اند.

مانموهان سینگ نخست وزیر هند، اقدامات خشونت بار مائوئیست‌ها در این کشور را  بزرگترین تهدید برای امنیت داخلی هند توصیف کرده است.

از همین رو بیش از دو میلیون سرباز به منظور تامین امنیت انتخابات هند که در13 مه سال جاری به پایان می‌رسد، در نقاط مختلف این کشور استقرار یافته‌اند.

نتیجه این انتخابات که 714 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در آن هستند، در روز 16 مه سال جاری اعلام خواهد شد.

کد خبر 79145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز