سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: حمله مسلحانه به تیم ملی کریکت سریلانکا در لاهور پاکستان تنش دوباره‌ای را میان هند و پاکستان موجب شد تا هر یک از این کشورها دیگری را عامل حمله به ورزشکاران معرفی کنند.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، افراد ناشناس ساعت ‪ ۹‬صبح به وقت محلی مقادیری مواد آتش‌زا به سمت محل تمرین اعضای تیم ملی کریکت سریلانکا در لاهور پرتاب کردند که در پی آن نیروهای امنیتی با مهاجمان درگیر شدند.

در این حادثه، 7 نفر از نیروهای پلیس پاکستان کشته و 4 نفر از بازیکنان تیم ملی کریکت سریلانکا نیز زخمی شدند. مهاجمان بعد از این حمله با خودرو متواری شدند و هیچ ردی از آنان وجود ندارد. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

مقامات پاکستانی گفته‌اندکه در این حمله، 10 تا 12 مرد نقابدار شرکت داشتند
حبیب الرحمن، رئیس پلیس شهر لاهور گفت: افراد مسلح به‌خودروی حامل تیم کریکت سریلانکا در استادیوم قذافی با راکت، نارنجک‌های دستی و سلاح‌های اتوماتیک حمله کردند که باعث بروز 25 دقیقه درگیری با نیروهای امنیتی شد.

متهم اول: هند

ساعتی از حمله به ورزشکاران سریلانکایی در پاکستان نگذشته بود که مقامات اسلام‌آباد انگشت اتهام را به سوی دهلی نو نشانه رفتند تا تنش به‌وجود آمده میان هند و پاکستان بر سر حملات بمبئی رنگ و بوی تازه‌ای به‌خود گیرد.

نبیل گبول، وزیر فدرال پاکستان در این باره گفت: شکی نیست که هند در حمله تروریستی به تیم کریکت سریلانکا دست دارد.

نبیل گبول همچنین حمله به تیم کریکت سریلانکا را حمله به این کشور دانست و اضافه کرد: شکی نیست که هند در این حمله تروریستی به تیم کریکت سریلانکا دست دارد. وی تصریح کرد: سلاحی که از تروریست‌ها کشف شد، ساخت هند است.

وزیر فدرال پاکستان خاطر نشان کرد: این عملیات تروریستی تلاشی برای سوءاستفاده از بحران سیاسی در ایالت پنجاب است.

واکنش هند: مشکل در خود پاکستان است

هند نیز ماجرای دیروز پاکستان را به مشکلات درونی این کشور نسبت داد و بار دیگر از مقامات پاکستان خواست ریشه تروریسم را در خاک کشورشان بخشکانند.

هند در پی عملیات تروریستی بمبی در اواخر سال 2008 نیز از این کشور خواسته بود ریشه تروریسم را در پاکستان بخشکاند.پراناب موخرجی وزیر امور خارجه هند در این‌باره اعلام کرد: تروریسم بعد از جنگ سرد بزرگ‌ترین تهدید است و باید خشکانده شود.

وی افزود: تا زمانی که زیر ساخت‌ها و تاسیساتی که در اختیار گروه‌های شورشی است در داخل خود پاکستان متلاشی نشود، اینگونه حوادث تروریستی همچنان ادامه خواهد یافت.

هند مسئولیت عملیات تروریستی بمبی را به یک گروه مسلح در پاکستان نسبت داد و دستگاه‌های امنیتی اسلام‌آباد را به دست داشتن در این عملیات تروریستی متهم کرد.

پاکستان نیز بعدا یعنی در ماه فوریه امسال اذعان کرد که بخشی از عملیات بمبی در خاک پاکستان برنامه‌ریزی شده است.

موج محکومیت‌ها

حملات دیروز بلافاصله با واکنش مقامات اسلام‌آباد مواجه شد. رئیس‌جمهوری پاکستان در بیانیه‌ای از مقام‌های مسئول این کشور خواست درخصوص این حمله، خیلی فوری تحقیق و عوامل این حادثه شناسایی و مجازات شوند.

یوسف رضا گیلانی نخست‌وزیر پاکستان نیز با تروریستی خواندن این حمله، اعلام کرد هدف از چنین اقداماتی بدنام کردن کشورش بوده است.

وزارت امور خارجه پاکستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت پاکستان به‌شدت این حمله تروریستی به تیم کریکت سریلانکا در لاهور را محکوم می‌کند. دشمنان روابط دوستانه پاکستان و سریلانکا این حمله را به انجام رساندند. در این بیانیه آمده است، تحقیقات کاملی درباره این حمله آغاز شده است و عاملان این جنایت شنیع مجازات خواهند شد.

در این بیانیه همچنین آمده است: تیم تحقیق ویژه‌ای برای این منظور تشکیل شده است و دولت پاکستان همه اقدامات لازم را برای بازگشت امن تیم کریکت به سریلانکا صورت می‌دهد. این بیانیه می‌افزاید: پاکستان برای روابط خود با سریلانکا ارزش زیادی قائل است.

2 کشور روابط دوجانبه، مهم و نزدیکی دارند که مبتنی بر اعتماد و منافع دو جانبه است.
وقوع این حمله باعث شد روهیتا بوگولگاما وزیر امور خارجه سریلانکا عازم پاکستان شود.
ماهیندا راجاپاکسه رئیس‌جمهوری سریلانکا نیز ساعاتی بعد از وقوع این حمله مسلحانه در بیانیه‌ای حمله به تیم ملی کریکت کشورش را اقدامی تروریستی و بزدلانه توصیف کرد.

وی در این بیانیه تصریح کرده است: اعضای تیم ملی کریکت سریلانکا به‌عنوان سفرای حسن نیت به پاکستان سفر کرده بودند.

حیثیت برباد رفته

بازی کریکت از ورزش‌های بسیار پر طرفدار در هر دو کشور پاکستان و سریلانکاست و تیم ملی پاکستان پس از اعلام تصمیم هند و استرالیا برای خودداری از شرکت در مسابقات ورزشی در این کشور از تیم سریلانکا دعوت کرد در مسابقاتی که در این کشور برگزار می‌شود شرکت کند.

با وجود تضمین‌های امنیتی اسلام‌آباد، هند و استرالیا از اعزام تیم‌های خود به پاکستان به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی ناشی از حضور اسلامگرایان تندرو وابسته به شبکه القاعده از حضور در پاکستان عذرخواهی کردند و اکنون حمله به بازیکنان سریلانکایی در لاهور ضربه‌ای سنگین به حیثیت دستگاه امنیتی پاکستان وارد کرده است که جبران آن لااقل برای افکار عمومی پاکستان شاید سال‌ها طول بکشد.

کد خبر 76441

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز