هرسال حدود ۲۰۰ هزار نفر در ایالات‌متحده به خاطر اشتباهات پزشکی که قابل‌پیشگیری بودند، جانشان را از دست می‌دهند. فکرش را بکنید پزشکانی هستند که قبل از عمل، وضعیت بیمار را دوباره چک نمی‌کنند و با تصوری که از معاینه‌های قبلی توی ذهنشان دارند، وارد اتاق عمل می‌شوند.

پزشكی

همشهری آنلاین: بی‌دقتی‌هایی از این قبیل و اتفاقات مشابه می‌تواند به‌راحتی جان آدم‌ها را بگیرد و نه‌تنها خانواده، بلکه افرادجامعه را غصه‌دار و حتی هراسان کند. نمونه‌هایی از معروف‌ترین اشتباهات پزشکی را در ادامه می‌خوانید.

جراحی اشتباهی مغز

جراحان مغز و اعصاب بیمارستان «رود آیلند» (Rhode Island Hospital) نه یک‌بار، که سه‌بار اشتباهات بزرگی را انجام داده‌اند. در هر سه مورد، برای مثال، اگر قرار بوده سمت چپ مغز جراحی شود، سمت راست آن باز شده است! البته در دو مورد پزشکان خیلی زود متوجه اشتباهشان شده‌اند و جلوی ادامه دادنش را گرفته‌اند اما مورد سوم سه هفته بعد از عمل، به مرگ یک پیرمرد ۸۶ ساله منجر شد. می‌پرسید با پزشک چه‌ کار کردند؟ مجوز پزشکی‌اش به مدت دو ماه معلق شد و بعد دوباره به سر کارش برگشت!

پیوند اشتباهی قلب و ریه!

یکی از وحشتناک‌ترین اشتباهات پزشکی، ۱۳ سال پیش یعنی در سال ۲۰۰۳ اتفاق افتاد. «جسیکا سنتیلان» (Jesica Santillan) یک دختر مهاجر مکزیکی بود که فقط ۱۷ سال سن داشت و برای درمان مشکل قلبی‌اش به آمریکا سفر کرده بود. توی اتاق عمل، زمانی که قرار بود عمل پیوند او انجام شود، قلب و ریه‌ای با گروه خونی اشتباه به این دخترک پیوند زده شد.

بعد از پیوند، علائم حیاتی جسیکا شروع به از دست رفتن کرد و مغزش آسیب بسیار شدیدی دید. دکتر «جیمز جگرز» (James Jaggers)، جراح جسیکا سعی کرد با عمل دوم و گروه خونی درست اشتباهش را جبران کند اما متأسفانه دیر شده بود و جسیکا جانش را از دست داد. دکتر جگرز مسئولیت اشتباهش را بر عهده گرفت و بیمارستان «دوک» (Duke) که این عمل در آن انجام شده بود سیستمی را تعیین کرد که حتماً اطلاعات پزشکی قبل از پیوند دو بار چک شوند.

تزریق مرگبار به دوقلوهای هالیوودی

وقتی دوقلوهای «دنیس کواید» (Dennis Quaid)، بازیگر هالیوودی به دنیا آمدند، خبر تولدشان در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت. البته نه به این دلیل که فرزندان یک بازیگر معروف بودند، بلکه چون یک اشتباه فجیع پزشکی در موردشان اتفاق افتاده بود. این بچه‌ها نوعی عفونت داشتند و باید داروی هپارین (Heparin) برای جلوگیری از لخته شدن خون به آن‌ها تزریق شود؛ اما پرستاران به‌جای تزریق ۱۰ واحد هپارین که برای بچه‌ها مناسب است از ۱۰ هزار واحد (!) که برای بزرگ‌سالان تجویز می‌شود، استفاده کردند.

این مقدار مرگبار، بچه‌ها را تا پای مرگ کشاند، منجر به خونریزی داخلی‌شان شد و خونشان را بسیار رقیق کرد. ۴۱ ساعت بعد، پر از استرس گذشت و بالاخره بچه‌ها توانستند به وضعیت عادی برگردند. یکی از دلایل این اشتباه این بود که بخش دارویی، قفسه‌ی داروها را اشتباهی با دوز بالاتر پر کرده بود.

درآوردن بیضه‌ی سالم

«بنجامین هوتون» (Benjamin Houghton) یکی از اعضای نیروی هوایی آمریکا بود که برای انجام عمل جراحی بیضه به «مرکز پزشکی لس‌آنجلس غربی»  (West Los Angeles VA Medical Center) مراجعه کرد.

بیضه‌ی سمت چپ او در حال تحلیل رفتن بود و احتمال داشت سلول‌های سرطانی داشته باشد؛ اما با کمال تعجب پزشکان بیضه‌ی راست او را از بدنش خارج کردند! دلیلش هم این بود که اطلاعات پزشکی هوتون در فرم رضایت او پر نشده بود. این مرد و همسرش از بیمارستان شکایت و درخواست غرامت ۲۰۰ هزار دلاری کردند.

پایی که بی‌خودی قطع شد!

یکی از پر سر و صداترین پرونده‌های اشتباهات پزشکی مربوط به قرن بیستم و سال ۱۹۹۵ می‌شود. «ویلی کینگ» (Willie King) برای جراحی قطع عضو به دکتر «رولاندو. آر. سانچز» (Rolando R. Sanchez) مراجعه می‌کند و قرار می‌شود پای بیمار او قطع شود؛ اما دکتر سانچز در اتاق عمل پای سالم او را قطع می‌کند! بیمارستان دلیل این اتفاق را مجموعه‌ای از عوامل اعلام می‌کند.

برای مثال، روی تخته‌ی نصب شده در اتاق عمل، سیستم کامپیوتر بیمارستان و حتی تقویم مربوط به عمل‌های جراحی، پای سالم به‌عنوان عضوی که قرار است قطع شود، به‌اشتباه معرفی شده بوده! دکتر سانچز منتها ساکت نمی‌ماند و می‌گوید پای دیگر آقای کینگ هم بیمار بوده و بالاخره باید قطع می‌شده، اما درنهایت این حرف او را نجات نمی‌دهد. او ۱۰ هزار دلار جریمه می‌پردازد، ۲۵۰ هزار دلار به کینگ غرامت می‌دهد و شش ماه هم معلق از کار می‌شود!

آن زن سرطان نداشت

ماستکتومی عمل جراحی‌ای است که در آن سینه‌های فرد به خاطر سرطان برداشته می‌شود. حالا فکرش را بکنید زن ۳۵ ساله‌ای با تشخیص اشتباه سرطان سینه، هر دو سینه‌اش را از دست می‌دهد.  

جالب این‌جاست که این زن که خودش انگار به دلش افتاده بوده، مشکلی ندارد به پزشکش می‌گوید دوباره آزمایش را انجام بدهد اما پزشک که روی نظرش تأکید داشته او را مجبور به عمل جراحی می‌کند.

غافل از این‌که مسئول آزمایشگاه برچسب اشتباهی را روی نمونه‌ی بافت این زن زده بوده است. پرونده‌ی این زن هنوز باز است و به‌جایی نرسیده.

کلیه به ‌جای کیسه‌ی صفرا

پیرزن ۸۶ ساله‌ای که باید کیسه‌ی صفرایش جراحی می‌شد به بیمارستانی در ماساچوست (Massachusetts) مراجعه می‌کند و دکتر «مک اِنانی»، (McEnaney) مسئولیت جراحی او را می‌پذیرد. این عمل قرار بوده به‌صورت لاپاراسکوپیک انجام شود اما چون کیسه‌ی صفرا دچار خونریزی می‌شود مک اِنانی ترجیح می‌دهد بیمارش را با روش عمل باز، جراحی کند.

به دنبال این قضیه او نتیجه‌ی آزمایش پزشکی بیمار را اشتباه می‌خواند و شروع می‌کند به درآوردن کلیه‌ی سمت راست او. نکته‌ی جالب این‌جاست که کیسه‌ی صفرای این پیرزن بعداً خوب می‌شود و دیگر نیازی به جراحی پیدا نمی‌کند؛ اما این پزشک به‌طور مشروط و برای مدت پنج سال عفو می‌خورد، از تنهایی جراحی کردن منع می‌شود و باید تحت آموزش جراح دیگری قرار بگیرد.

جا ماندن وسیله در شکم بیمار

سریال «در حاشیه» را اگر به خاطر داشته باشید، می‌دانید که یکی از شوخی‌هایش مربوط به‌جا گذاشتن ابزار جراحی در شکم بیمار بود. جالب است بدانید این اتفاق واقعاً در سیاتل (Seattle) آمریکا افتاده. بیماری به نام «دونالدچِرچ» (Donald Church) برای برداشتن توموری که در شکمش بوده، به این مرکز مراجعه می‌کند و پزشکان طی عمل وسیله‌ای به نام رتراکتور (retractor) به طول ۳۳ سانتی‌متر را در شکم او جا می‌گذارند. البته بعد از عمل متوجه می‌شوند و خوشبختانه بدون این‌که دردسر تازه‌ای به وجود بیاید وسیله را از بدن دونالد خارج می‌کنند.  

بااین‌حال این مرد ۹۷ هزار دلار غرامت گرفت و دانشگاه واشنگتن که این جراحی در مرکز پزشکی‌اش انجام شده بود، مسئولیت کامل این غفلت را بر عهده گرفت.

کاملاً به هوش وسط عمل جراحی!

چند سال پیش فیلمی به نام «Awake» ساخته شد که در آن پسری در طول عمل جراحی‌اش نمی‌توانست از جایش تکان بخورد یا حرفی بزند اما تمام مدت درد را احساس می‌کرد چون خوب بی‌هوش نشده بود. «شرمن سایزمور» (Sherman Sizemore) هم دچار مشکل مشابهی با عواقب وحشتناک شد. او که از درد شکم رنج می‌برد و هیچ‌کس هم دلیلش را نمی‌فهمید، تحت عمل جراحی قرار گرفت تا بلکه پزشکان دلیل مشکلش را بفهمند. این مرد اما به‌درستی بی‌هوش نمی‌شود و در تمام طول عمل جراحی، درد را کاملاً احساس می‌کرده بدون این‌که بتواند به پزشکانش چیزی بگوید. این تجربه‌ی وحشتناک و عذاب‌آور کار این پدر خانواده را به‌جایی کشاند که دو هفته بعد خودکشی کرد! این مشکل متأسفانه سالانه برای ۲۰ تا ۴۰ هزار نفر درجهان  اتفاق می‌افتد.

بابای من کیه؟

فکرش را بکنید زوجی با کلی ذوق و شوق برای باردار شدن به کلینیک پزشکی نیویورک می‌روند. قرار می‌شود اسپرم شوهر در محیط آزمایشگاهی با تخمک مادر ترکیب شود و آن‌ها بچه‌دار شوند. این اتفاق هم می‌افتد اما بعد از این‌که دختر این زوج جوان، جسیکا، در سال ۲۰۰۴ به دنیا می‌آید، آن‌ها متوجه می‌شوند که رنگ پوست این بچه به‌شدت با هر دوی‌شان فرق دارد! بعد از دادن سه آزمایش DNA مشخص می‌شود که «توماس اندروز»، (Thomas Andrews)، کسی که قرار بود پدر بیولوژیکی جسیکا باشد، واقعاً پدر او نیست. این زوج به دادگاه شکایت می‌کنند، هم از مدیر کلینیک و هم از کسی که اسپرم اشتباه را به این خانواده داده بود. اشاره نکرده که در جهان یا امریکا، ولی از محتوا به نظر می رسد در جهان صحیح است.

کد خبر 790828
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 1
    فرق اسپانیا و المان؟