میسیونرها یا مبلغان مسیحی که در دوران قاجار به ایران راه پیدا کردند، علاوه بر فعالیت‌های تبلیغی، برای نفوذ بیشتر در فرهنگ ایرانی چند مدرسه نیز در ارومیه، تهران و دیگر شهرهای کشور ساختند. در گفت‌وگو با «اردشیر آل عوض»، پژوهشگر فرهنگ عامه، به ماجرای ساخت نخستین مدرسه میسیونری در تهران پرداختیم.

مدرسه 1

همشهری آنلاین حسن حسن‌زاده: از دوران محمدشاه قاجار بود که میسیونرها یا همان مبلغان مسیحی با ورود به ایران اجازه تبلیغ پیدا کردند. یکی از اقدامات نخست میسیونرها برای افزایش نفوذ در فرهنگ ایرانی، ساخت مدرسه بود.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید 

 اگرچه شمار این مدارس پیش از هر نقطه دیگری در ایران از حدود سال ۱۸۶۰ میلادی در مناطق روستایی آذربایجان و شهر تبریز افزایش یافت، اما با شروع فعالیت آمریکایی‌ها نخستین مدرسه میسیونری در تهران نیز ساخته شد.

«اردشیر آل عوض» محقق فرهنگ عامه، در این‌باره می‌گوید: «در اوایل قرن نوزدهم در تهران یازده مدرسه توسط میسیونرها ساخته شده بود. این مبلغان مذهبی که از اواخر قرن هجدهم ابتدا به بهانه آموزش اقلیت‌های مذهبی وارد ایران و ارومیه شده بودند و در این شهر چند مدرسه راه‌اندازی کردند، در سال‌های نخست قرن نوزدهم به تهران آمدند. در سفرنامه‌ها آمده است که هدف آنها این بود تا به ایرانیان بفهمانند فرهنگ غربی بر فرهنگ شرقی استیلا دارد.»

 او اضافه می‌کند: «ساموئل جردن یکی از آن میسیونرهای سرشناس بود که همراه با همسرش به تهران سفر کرد و مدرسه‌ای به نام «تهران» در منطقه دروازه قزوین راه‌اندازی ساخت. این مدرسه که ۴۰ سال توسط آنها اداره شد، در سال اول ۱۰ دانش‌آموز ثبت نام کرد اما در اواسط همان سال شمار دانش‌آموزان ثبت نامی آن به ۴۰ نفر رسید.»

آل عوض ادامه می‌دهد: «وقتی شمار دانش‌آموزان زیاد شد، آنها ساختمان جدیدی در خیابان سی تیر با ۱۵ کلاس ساختند و همه دانش‌آموزان را به این ساختمان منتقل کردند. محصلان این مدرسه بعدها با افزایش شمارشان به کالج آمریکایی‌ها منتقل شدند و این کالج هم بعدها البرز فعلی نام گرفت.»

کد خبر 790753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha