دو ماه پس از آنکه سازمان غذا و داروی آمریکا شیرین‌کننده مصنوعی آسپارتام را بی‌خطر اعلام کرد، این بار به دلیل تأثیر منفی احتمالی بر یادگیری و حافظه، این ماده خبرساز شده است.

آسپارتام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیو اطلس، محققان کالج پزشکی دانشگاه ایالتی فلوریدا طی آزمایشات حیوانی دریافته‌اند که موش‌های نر مصرف کننده آسپارتام، نارسایی‌های یادگیری و حافظه را به فرزندان خود منتقل کردند. این علائم ارثی در گروه کنترلی که در معرض آسپارتام نبودند وجود نداشت.

این یافته‌ها نتیجه مطالعه سال ۲۰۲۲ محققان است که مصرف آسپارتام را با رفتارهای ارثی شبه اضطرابی که دو نسل را در بر می‌گرفت، مرتبط می‌کرد. رادیپ باید از دپارتمان علوم بیومدیکال دانشگاه فلوریدا، می‌گوید: در یادگیری، حافظه و اضطراب همپوشانی وجود دارد، به این معنا که اغلب یک مؤلفه احساسی در یادگیری ما وجود دارد. وقتی تأثیر عاطفی وجود دارد، شما یک اتفاق را بهتر به یاد می‌آورید. اما این یک عملکرد و شبکه مغزی کاملا متمایز است. همچنین متوجه شدیم، این اتفاق در نوه موش‌ها هم رخ داد و این یکی دیگر از راه‌های حمایتی است که نشان می دهد این نوع انتقال‌ها به دلیل تغییرات اپی ژنتیکی در اسپرم اتفاق می‌افتد.

در طی ۱۶ هفته، یک گروه از موش‌ها آب مخلوط شده با ۷ درصد آسپارتام، معادل دو نوشابه رژیمی ۲۳۷ میلی‌لیتری در روز را مصرف کردند و به گروه دیگر دوز بالاتر، یعنی ۱۵ درصد داده شد. گروه کنترل هم فقط آب مصرف می‌کرد. موش‌ها در هفته‌های چهارم، هشتم و دوازدهم بر روی کارهای شناختی مختلف مورد آزمایش قرار گرفتند. در آزمایش نهایی، حیوانات باید می‌آموختند که یک جعبه فرار ایمن از میان ۴۰ گزینه را در یک فضای دایره‌ای پیدا کنند. موش‌های گروه کنترل بدون آسپارتام جعبه را سریع پیدا کردند. هر دو گروه ۷% و ۱۵% آسپارتام، زمان زیادی برای یادگیری لازم داشتند. سپس، هنگامی که نرها با ماده‌هایی که در معرض آسپارتام نبودند پرورش یافتند، فرزندان نر و ماده نسل اول دارای کمبودهای مشابهی در یادگیری و حافظه بودند.

بیشتر بخوانید:

دیدر مک کارتی یکی از نویسندگان این تحقیق، از دپارتمان علوم زیست پزشکی و مرکز ترمیم مغز، گفت: ما می‌بینیم که آنها از استراتژی متفاوتی استفاده می‌کنند، اما در نهایت جعبه فرار را پیدا می‌کنند. موش‌هایی که آسپارتام مصرف کرده‌اند دوباره می‌توانند کار کنند، اما به زمان بیشتری نیاز دارند، یا ممکن است نیاز به کمک بیشتری داشته باشند. محققان امیدوارند به بررسی تغییرات اپی ژنتیکی ناشی از آسپارتام در اسپرم بپردازند. جالب اینجاست که نقص یادگیری و حافظه به نسل دوم موش منتقل نشده است.  

کد خبر 790261

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha