همشهری آنلاین: جوایز برترین‌های دهمین دوسالانه عکس ایران در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران اهدا شد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مراسم را مجتبی آقایی که تاکنون دبیری چهار دوره‌ نمایشگاه سالانه و دوسالانه‌های ایران را عهده‌دار بوده، آغاز کرد.

او گفت: این نمایشگاه متعلق به جامعه‌ی عکاسان ایران است و نباید آنرا محدود کرد، بلکه ضروری است امکان ورود و ظهور در آن‌را فراهم کرد.

درپی گفته‌های آقایی با نمایش فیلمی، گزارش تصویری از روند چگونگی سیاست‌گذاری، داوری و برپایی نمایشگاه ارایه شد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم جامعیت و تنوع موضوعات را از ویژگی‌های خاص دهمین دوسالانه عکس دانست و گفت: هنر عکس به‌خاطر ویژگی که دارد، مسیر گسترده‌تری را به خود می‌تواند اختصاص دهد‌.

به اعتقاد محمدحسین ایمانی خوشخو، حضور همه جانبه‌ی هنرمندان و پیشکسوتان به‌خوبی در جریان دوسالانه‌ی امسال مشهود بوده است.

وی از سرپرست موزه‌ی هنرهای معاصر خواست تا در یک تور ایرانی، نمایشگاه این دوسالانه در دیگر استان‌های کشور نیز به‌نمایش درآید تا مردم ایران بتوانند از آن استفاده کنند.

به‌گمان ایمانی، عکاسی ایران پس از گذشت 20 سال، اکنون به مرحله‌ای رسیده است که می‌بایست یک دبیرخانه‌ی دایمی داشته باشد تا نظرات استادان، پیشکسوتان و هنرمندان در آن متمرکز باشد و به‌عنوان یک مرجع حقوقی با دوسالانه‌ها و گالری‌های خارج از کشور ارتباط بتواند برقرار کند.

او گفت: بحث اکسپوی عکاسی در حال پی‌گیری است و ما اکنون جایگاهی برای معرفی و خرید آثار هنرمندان نداریم و این اکسپو به‌عنوان قدم اول می‌تواند باشد و کمک کند.

وی خواست که جایزه‌ی جهانی عکس مقاومت طراحی شود، چرا که هنرمندان عکاسی ایران و مردم به‌خوبی در آن می‌توانند ظاهر شوند.

ایمانی که به‌خاطر شرکت در جشنواره‌ی فرهنگی هنری رضوی عازم شهر مشهد بود، پیش از ترک این مراسم عنوان کرد: خوشبختانه عکاسان نشان دادند که در تمام صحنه‌ها حضور داشتند و هم در دوران دفاع مقدس و هم حوادث دیگر کشورها، برای مستندسازی پیش‌قدم بودند.

سرپرست موزه‌ی هنرهای معاصر تهران نیز در سخنانی عنوان کرد: به‌عنوان یک هنرمند، نظارت دقیقی بر هیأت علمی و شیوه‌ی داوری آثار داشتم تا نتایج به‌صورت عادلانه اعلام شوند.

حبیب‌الله صادقی گفت:‌ عکاسان در طول دفاع مقدس کارهای بزرگی انجام دادند و شهیدانی چون قشقایی،‌ آذرنیا،‌ جانبزرگی در این راه فداکاری کردند که نکوداشت آنها را نیز برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: عکاسان ایرانی بی‌واسطه، شجاعانه و آزاد عکاسی و فداکارانه و سالم مسائلشان را مطرح می‌کنند و هر یک ماه یک‌بار عکاسان ایرانی جایزه‌هایی جهانی را کسب می‌کنند.

صادقی خبر داد که آژانس‌هایی بین‌المللی درخواست همکاری با موزه‌ی هنرهای معاصر را برای تشکیل دایرة‌المعارف عکاسی جهان داده‌اند که امیدواریم نام عکاسان برجسته‌ی ایرانی در آن کتاب دیده شود.

او در پایان از طرح‌های جدی برای تشکیل دبیرخانه‌ی دایمی دوسالانه‌ی عکس، ماه هنر عکاسی و مجلات تخصصی هنری یاد کرد.

مجتبی آقایی بیانیه‌ی هیات داوران را نخواند و دلیل آن‌را ترک مراسم از سوی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد که باعث شد برنامه غیررسمی و دوستانه شود.

وی گفت که این بیانیه به همراه بیانیه‌ی فرهنگستان هنر در خبرنامه‌ی دوسالانه منتشر خواهد شد!

در ادامه‌ی مراسم با حضور داوران هر بخش جوایزی به برترین‌ها اهدا و تنها نام تقدیرشدگان خوانده شد.

بنا بر اعلام، مهدی قاسمی، ساتیار امامی، جلیل حسینی زهرایی، حسن قائدی و جواد مقیمی برترین‌های بخش خبری مطبوعاتی معرفی شدند. در این بخش محسن صالحی، مجید سعیدی و فواد رهنما، تقدیری بودند.

حسن قائدی جایزه‌ی خود را به استادش - حسین پرتوی - به‌خاطر عکس "دیدار همافرها با حضرت امام خمینی (ره)، هدیه کرد و درپی آن انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، هدیه‌ی دیگری را معادل جایزه‌اش به او اعطا کردند.

در ادامه‌ی این برنامه، در بخش آثار برتر معماری نیز همایون امیریگانه، ابراهیم سیسان، ارشاد فتاحیان، مهرداد افسری و کریم متقی معرفی شده و از رکن‌الدین حجازی و علیرضا فخری‌زاده، تقدیر شد.

طبق اعلام، بر اساس آرای هیات داوران، رامیار منوچهرزاده، صدرا وجدانی، امیرحسین ابن‌الدین حمیدی، مجید کورنگ بهشتی و مرتضی خاکی برترین‌های بخش خلاقه بوده و از محسن جزایری، الهام رفیعی و آرش خورشیدی، تقدیر شد.

در بخش صنعتی و تبلیغاتی نیز امیرسعید گرجی، سعید اسکندرزاده، فریدون قیصری‌پور، محمد کرور و مهدی قنبرپور، برتر شناخته شده و سحر استواری نیز قدردانی شد.

همچنین، علی بخشی، مهدی منعم، رومین محتشم، مژده فقانی و غلامحسن غفاری برترین‌های بخش پرتره و مهدیه سجادیان، آتیه نوری، محمدعلی صباغی و حمید جانی‌پور، تقدیری‌های این بخش بودند.

در بخش طبیعت و منظره‌نگاری نیز نادر سماواتی، بهمن زارعی، بهزاد ترکی‌زاده، داوود عامری و گلریز فرمانی، برتر و پیمان هوشمندزاده، حمیدرضا فرامرزی، کوروش عسگری و علی شکری، تقدیرشد‌گان بودند.

بنا بر این گزارش، مژگان رمضانی، رکن‌الدین حجازی، نادر دوودی، محمد ورزنده و جواد مقیمی، برترین‌های بخش مستند اجتماعی معرفی شده‌اند. طبق اعلام این بخش تقدیری نداشته است.

در بخش ویژه نیز، رضا سیدپایداری، محمدرضا شریف‌زاده، یدالله عبدی، حامد نیرومند قوچانی‌نژاد و محسن راستانی، برتر و غلامحسین غفاری و علی آقاربیع تقدیر شدند.

برگزارکنندگان اعلام کردند عکاسان برتر به‌طور هم‌سان و بدون قید رتبه است، اما میزان جوایز یک‌سان آنها اعلام نشد.

به گزارش ایسنا، آرش اصغریان، هوتن نوریان، سعید اسکندرزاده، مجید سعیدی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏،‏‏‏‏‏‏‏‏ علی‌اکبر شیرژیان، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏عباسعلی فرهادی، علی سراج همدانی، جاوید تغزلی، مهدی قاسمی، مژده فقانی، آتیه نوری، محمدرضا حاج فتحعلی، شهرام ناصری، مسعود ابراهیم مقدم، مجید کشوری، بابک حبیبی‌فر، محمود نوروزی، مهدی اسکندری، ابراهیم سیسان و مهدی یارمحمدی نیز به‌عنوان منتخبان فرهنگستان هنر و موزه‌ی هنرهای معاصر تهران، اعلام شدند، اما میزان جوایز آنها نیز اعلام نشد.

کد خبر 7897

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز