جمعه ۱۰ آذر ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: کاظم بایرام بخش، ‌عکاس و مستندساز ایرانی مقیم فرانسه،‌ در میان 900 شرکت‌کننده،‌ گوزن طلایی جشنواره جهانی عکاسی زیر آب را از آن خود کرد.

آن طور که ایسنا گزارش کرده، در این جشنواره که هر سال در فرانسه برگزار می‌شود،‌ جشنواره‌ای بسیار معتبر است و شرکت‌کنندگانی بسیار حرفه‌ای از نشریات و رسانه‌هایی چون نشریه تخصصی نشنال جئوگرافی و بی‌بی‌سی در آن شرکت می‌کنند.

بایرام بخش اگر چه 27 سال پیش برای ادامه تحصیل  به اروپا رفت، همواره ایرانی بوده است؛ 13 سال پیش وقتی که دیگر 14 سال از زمان کوچش گذشته بود،‌پوستر تحریف شده ترک‌ها را دید که در آن،‌ خلیج فارس با نام خلیج عربی نقاشی شده بود.

بایرام بخش همان موقع مقاله هزار و یک شب زیر آب‌های خلیج فارس را نوشت،به ایران بازگشت و ‌تصاویر منحصر به فردی از دنیای شگفت‌‌انگیز زیر آب را به فرانسه برد و به دنیا نشان داد.

اما بایرام بخش، کار را رها نکرد. سال 2000 میلادی،‌ یک بار دیگر، این بار، با کمک شیلات و برخی دوستانش، ‌سفری سه ساله و سخت را در زیر آب‌های دریای خزر آغاز کرد.

حاصل این سفر 16 هزار اسلاید و 25 ساعت فیلم بود که تا امروز بارها در کشورهای مختلف جهان با زبان‌های مختلف، پخش و منتشر شده است. این گزارش تصویری زیبا، ‌زندگی ماهیان خاویاری دریای خزر را به تصویر می‌کشد.

او را بهتر بشناسیم

کاظم بایرام‌بخش را ورزشکاران قدیمی و علاقه‌مندان رشته قایقرانی حتماً به خاطر دارند.

او حدود 27 سال پیش، قهرمان تیم ملی قایقرانی ایران بود. همان سال‌ها عکاسی هم می‌کرد،‌ اما بیشتر برای دل خودش که برای آب و زیر آب می‌تپید.

اما شاید همکاری نصفه نیمه‌اش با خبرگزاری فرانس پرس فرانسه، عاملی شد که سرخورده از شرایط نامناسب قایقرانی و غواصی در ایران، راه اروپا را در پیش گیرد و همان جا تحصیل و کار را ادامه دهد.

بایرام بخش لیسانس بیولوژی دریا و پس از آن،‌ فوق‌لیسانس تربیت بدنی را در فرانسه گرفت و سپس، غواصی،‌ عکاسی و مستندسازی زیر آب را به عنوان پیشه همیشگی‌‌اش برگزید.

حالا این هنرمند،‌ پژوهشگر و ورزشکار ایرانی موفق، اگر چه سال‌هاست که در فرانسه زندگی می‌‌کند، اما همواره آب‌های ایران را برای کار و تحقیق برگزیده است.

او عضو گروه «نیکون» و استاد دانشگاه «لومیر» است و با مجلات معتبری چون فیگارو و فوکوس همکاری دارد.

جالب آن که هنوز عکاسی با دوربین‌های آنالوگ را ترجیح می‌دهد و همواره نگران محیط زیست و حفظ منابع طبیعی است. می‌گوید: «از همه چیز استفاده می‌کنیم، اما آیا حفاظت هم می‌کنیم؟ برای نسل آینده هم چیزی داریم؟ بچه‌هایمان از ما نمی‌پرسند  موهای سرتان را چرا سفید کرده‌اید؟ می‌ترسم فردا صیادان حتی نتوانند صید کنند.»‌

کد خبر 9841

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز