دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

گروه اجتماعی- زهرا رفیعی: رئیس ستاد مبارزه با مواد‌مخدر میزان کشفیات مواد‌مخدر در سال 87 را 723‌هزار و 600 کیلو اعلام کرد.

سردار اسماعیل احمدی مقدم در نشست مطبوعاتی خود اعلام کرد: این رقم با افزایش 18 درصدی نسبت به سال قبل به حدود 723 تن رسیده است. اگر مواد افیونی را که منشأ تریاک دارند با تریاک حساب کنیم به عدد هزار و 28‌تن خواهیم رسید که در سال گذشته کشف شده است.

وی در مورد زندانیان معتاد نیز گفت: از آنجایی که سیاست کلی بر عدم‌دستگیری معتادان است، در سال گذشته 98 درصد کاهش دستگیری داشته‌ایم. به عبارت دیگر 227 هزار زندانی در سال 86 که به خاطر اعتیاد در زندان بودند به 5 هزار نفر کاهش یافته است.

در سال گذشته 248 هزار نفر-بار از قاچاقچیان خرده و عمده فروش دستگیر شده‌اند که نسبت به سال گذشته 67 درصد افزایش داشته است. شهدای مبارزه با مواد‌مخدر از 43 نفر در سال 86 به 14 نفر در سال 87 تقلیل یافته است.

در بخش پیشگیری از اعتیاد با 150 درصد افزایش آموزش‌های توجیهی 2 میلیون و 900 هزار نفر- بار آموزش در قالب آموزش‌های کاری، مدارس محلات، بسیج و مساجد ارائه شده است.

سردار اسماعیل احمدی مقدم در مورد اقدامات بین‌المللی ستاد در سال گذشته گفت: در سال‌های گذشته ایران را در بخش مبارزه با مواد‌مخدر بعد از کلمبیا و چند کشور دیگر قرار می‌دادند ولی بعد از جلسه CND در وین، ایران به‌عنوان پیشتاز مبارزه با مواد‌مخدر شناخته شد.

یکی از مسائلی که در اجلاس گذشته مورد بررسی قرار گرفت مسئله کشفیات ایران بود. یک فرمول نانوشته‌ای وجود دارد که می‌گوید فقط 10 تا 12 درصد از مواد قابل کشف است. در حالی که ما به آنها اعلام کردیم اگر 10 تا 12 درصد از مواد قابل کشف باشد و همه مواد هم به ایران آمده باشد افغانستان بایستی بیش از 12 تن مواد‌مخدر تولید کرده باشد، در حالی که ایران در سال گذشته حدود هزار‌تن مواد کشف کرده است.

وی با رد فرمول سازمان ملل برای کشف مواد‌مخدر در ایران بیان کرد: حداکثر مواد قاچاق شده از افغانستان به ایران 39 درصد از تولید مواد در افعانستان بوده است و با مبنای تولید 7700 تن تریاک در سال 2008، حدود 3هزار تن مواد‌مخدر وارد ایران شده است، بنابراین ما توانسته‌ایم یک‌سوم مواد قاچاق شده را کشف و ضبط کنیم.

این بالاترین رکورد تاریخی کشف است که در اجلاس اخیر مورد پذیرش سازمان ملل قرار گرفت. در نتیجه از 7 هزار و 700 تن تریاک و مشتقات آن‌که در سال 2008 در افغانستان تولید شده است حدود 3هزار تن آن وارد ایران می‌شود و ایران توانسته 33 تا 35 درصد از مواد را کشف کند.

وی در مورد برنامه‌های سال 1388 ستاد مبارزه با مواد‌مخدر گفت: در سال جدید پروژه انسداد مرزهای سیستان و بلوچستان که به خاطر بدی آب و هوا به تاخیر افتاده است در اردیبهشت امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

امسال قرار است در ادامه طرح نجات -که در سال‌های قبل معتادان ولگرد را با هدف سالم‌سازی‌ محیط و منظر شهری جمع‌آوری می‌کردند- معتادان ولگردی را که در منظر عمومی نیستند و در دخمه‌ها وجود دارند نیز جمع‌آوری کرده و نسبت به ترک اعتیاد اجباری آنها اقدام کنند.

سردار احمدی‌مقدم در مورد مواد فروشان خردی که قرار است به اردوگاه‌های کار اجباری فرستاده شوند، اظهار کرد: این اردوگاه‌ها به‌عنوان جایگزین زندان برای مواد فروشان در نظر گرفته شده است. اثر بخشی زندان برای کسانی که می‌دانند چطور با حمل مقدار کمی مواد‌مخدر خود را از آن مجازات رهایی بخشند بسیار کم است.

وی در پاسخ به این سؤال همشهری که آیا مهارت کاری جدید به این افراد داده می‌شود، عنوان کرد: مهارت این افراد پول مفت درآوردن و محیط را آلوده کردن است.

اینها اصولا اهل کار کردن نیستند به همین دلیل آنها را به زندان که جای گرم و نرمی برایشان است نمی‌فرستیم. در اردوگاه کار اجباری امیدواریم به اصلاح رفتار این قشر کمک کرده باشیم. پلیس مواد‌مخدر با همکاری سازمان زندان‌‌ها این کار را انجام خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه به‌زودی از نحوه کار این اقامتگاه‌ها اطلاعات بیشتری داده خواهد شد، گفت: 11 مرکز در سراسر کشور که فقط مربوط به موادفروشان نیست و اشرار، اراذل و اوباش را نیز شامل می‌شود، راه‌اندازی خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در مورد مین‌گذاری در مرزها برای قاچاقچیان مواد و کالا ابراز کرد: در هیچ‌یک از مرزها مین‌گذاری صورت نگرفته است و فقط در مرزهای شرقی تعدادی تله انفجاری بر سر راه کاروان‌های مواد‌مخدر گذاشته شده است. 

وی در مورد ابهام قانون در برخورد با فروشندگان ماده مخدر شیشه گفت: در قانون فعلی ماده مخدر شیشه گنجانده نشده است و برخی معتقد‌ند که مجرمان آن بایستی در دادسرای جرایم پزشکی محاکمه شوند ولی به‌زودی این بخش از قانون مبارزه با مواد‌مخدر تدوین و اصلاح خواهد شد.

وی درمورد قیمت مواد‌مخدر در ایران خاطرنشان کرد: در افغانستان قیمت مواد‌مخدر 30‌درصد کاهش یافته ولی در ایران این قیمت تغییر نداشته است. ما همه ماهه قیمت تمام مناطق ایران را استخراج می‌کنیم و اگر بخواهید قیمت عمده و خرده فروشی را در ماه‌های مختلف در سایت قرار می‌دهیم.

ممکن است در یک مقطعی یک ماده 4- 5 درصد افزایش یافته باشد و ماده دیگر کم شده باشد ولی قیمت مواد‌مخدر در سال 88 تورم نداشته است ولی ارزانی هم نداشته‌ایم.

کد خبر 78950

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز