گرانقیمت‌ترین خانه جهان را باید در قلب تهران جست‌وجو کرد. خانه‌ای قدیمی که معماری سنتی ایرانی نمایی زیبا به آن بخشیده و وجود اشیا گرانبهای بسیار، آن را به گرانقیمت‌ترین خانه وقفی ایران و جهان تبدیل کرده است.

محله 12

همشهری آنلاین حسن حسن‌زاده: اینجا گرانقیمت‌ترین خانه وقفی جهان است. عمارتی هرچند کوچک اما چشم‌نواز و البته مملو از اشیاء و آثار هنری گرانبها.   «علیرضا زمانی» تهرانشناس می‌گوید: «خانه موزه مقدم توسط محسن مقدم از بنیان‌گذاران دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۱ وقف این دانشگاه شد. مقدم سال ۱۳۶۶ درگذشت و اداره خانه به عهده همسرش قرار گرافت. اما همسر او نیز ۳ سال بعد از دنیا رفت  و تولیت این خانه به طور کامل در اختیار دانشگاه تهران قرار گرفت. این خانه موزه، اشیای متعدد فرهنگی و تاریخی را در خود جای داده که آن را به گرانقیمت‌ترین خانه وقفی جهان تبدیل کرده است.» برخی از مهمترین آثار این خانه که اکنون به موزه تبدیل شده شامل نقاشی‌های رنگ و روغن از بناهای باستانی و معماری دوره‌ی اسلامی ایران و نیز طبیعت ایران و جهان نقاشی پشت شیشه، پارچه، لباس، فرش، ظروف سفالی، فلزی و شیشه‌ای، مهر و اسناد و فرامین و... است.»

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

استفاده از سبک معماری سنتی ایرانی در طراحی و ساخت این خانه نیز به زیبایی بصری آن افزوده است. خانه مقدم از سه بخش شامل خانه‌ای بزرگ، حیاطی وسیع و باغی زیبا تشکیل شده که در فصول مختلف سال نمایی متفاوت و زببا به آن می‌بخشد.  بخش مسکونی این عمارت با ایوان‌ها، ستون‌ها و تاق‌های هلالی شکل به دو بخش اندرونی و بیرونی تقسیم شده. و بخش بیرونی و یا بخش رسمی آن نیز سالنی بزرگ برای پذیرایی، اتاق نشیمن، راهروهای ورودی به اتاق نشیمن، اتاق آتلیه و اتاقی در پشت سالن پذیرایی دارد.

نام: محسن مقدم

سال: ۱۳۵۱

عنوان: وقف خانه

موقعیت: خیابان امام خمینی(ره)، بعد از خیابان شیخ هادی، پلاک ۲۵۱ 

گرانقیمت‌ترین خانه وقفی جهان کجاست؟ | تصاویر این خانه را ببینید

گرانقیمت‌ترین خانه وقفی جهان کجاست؟ | تصاویر این خانه را ببینید

کد خبر 789187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha