امروز محله منیریه تهران به نام اوست. «منیرالسلطنه» یکی از همسران ناصرالدین‌شاه قاجار را می‌گوییم؛ کسی که نامش علاوه بر محله منیریه تهران با سنت حسنه وقف نیز گره خورده و اماکن مختلفی در پایتخت هنوز به نام او شناخته می‌شود.

محله 1

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: منیرالسلطنه که دختر محمدتقی خان معمارباشی، از معماران سرشناس دوران قاجار بود به نیکوکاری و موقوفات بسیار در تهران شهرت داشت. نشان به این نشان که علاوه بر مدرسه منیریه در محدوده محله منیریه که اکنون به سفره‌خانه تبدیل شده، اماکن دیگری در تهران را نیز هنوز با نام او می‌شناسیم.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

مسجد امامزاده سید ناصرالدین و مدرسه علمیه‌ای در جوار بقعه مبارکه امامزاده ناصرالدین از معروف‌ترین موقوفات منیرالسلطنه در پایتخت به شمار می‌روند. پیش از ساخت مسجد امامزاده سید ناصرالدین که برخی آن را مسجد منیریه نیز می‌نامند، تکیه‌ای در جوار امامزاده قرار داشت که قدمت آن به دوران زندیه می‌رسید.  پس از آنکه «محمدابراهیم‌خان معمارباشی» برادر منیرالسلطنه درگذشت، چون فرزندی نداشت اموال او به منیرالسلطنه رسید. این بانوی واقف نیز به دلیل علاقه به برادرش اموال او را وقف خدمات عام‌المنفعه کرد.

منیرالسلطنه در سال ۱۳۱۱ هجری قمری از محل ارث برادر، تکیه قدیمی جوار امامزاده را به مسجدی برای برگزار مجالس مذهبی و اقامه فرایض دینی تبدیل کرد. همچنین او زمین دیگری در کنار بقعه امامزاده را نیز وقف ساخت مدرسه علمیه کرد. مدرسه‌ای که به نام واقفش به مدرسه علمیه منیریه معروف شد و تا پیش از توسعه آن محدوده در زمان رضا شاه و تخریب بخشی از بنای مدرسه، محل تحصیل طلاب و برگزاری مجالس علمی و مذهبی بود.

«علیرضا زمانی» تهران‌شناس می‌گوید: «منیرالسلطنه همچنین ۲۰۰ باب مغازه در تیمچه معینیه بازار صندوقدار، بازار پاچنار، بازار مسگرها و... را از محل اموال خود وقف مسجد و مدرسه علمیه کرد تا درآمدهای حاصل از آنها برای اداره مسجد و برقراری کلاس‌های درس حوزه عملیه، پرداخت مقرری مدرسان، هزینه‌های رایج طلاب و... هزینه شود.»

به دنبال رد دختر معروف معمارباشی در تیمچه معینیه

به دنبال رد دختر معروف معمارباشی در تیمچه معینیه

نام: منیرالسلطنه

موقوفه: مسجد، مدرسه علمیه و ۲۰۰ باب مغازه

محل وقف: اداره امور مسجد و برگزاری کلاس‌های درس

سال وقف: ۱۲۷۲ هجری شمسی

کد خبر 789148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha