سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

سیدرضا رحیمی: مسئله 1: دانش‌آموزی را در نظر بگیرید که با وجود نمره‌های نامطلوب در ترم اول، از تعطیلات نوروزی برای جبران درس‌هایش به خوبی استفاده نکرده است.

 حال با این وضعیت برنامه درسی او چگونه باید باشد تا در فرصت باقی‌مانده (نزدیک به یک ماه) بتواند نتیجه قابل قبولی بگیرد.

راه‌حل: نمره نامطلوب از نگاه هر دانش‌آموزی متفاوت است، شاید فردی نمره 17 را نامطلوب بداند و فرد دیگر نمره 14 را. حتی در درس‌های مختلف نیز این مفهوم متفاوت است؛ چرا که در درس‌های آسان و سخت نمره نامطلوب با هم فرق دارد. بنابراین در اولین گام باید با توجه به نمره نامطلوب، وضعیت درسی را بررسی کرده و متناسب با آن و توانایی فردی هدف خود را مشخص کنیم. در نظر داشته باشیم که هدف‌ ما دور از دسترس نباشد. در قدم بعدی منابع مطالعاتی خود را تکمیل و از بی‌اشتباه بودن آن مطمئن شویم. به عبارتی دفترها و جزوه‌های خود را کامل کنیم. مرحله بعد تنظیم برنامه‌ای است که طبق آن در روز و ساعت مشخص مطالعه و مرور درس ضعیف خود را به انجام می‌رسانیم.

مسئله 2: دانش‌آموزی کنکوری را در نظر بگیرید که هنوز درس‌های پایه خود را به پایان نرسانده و روی تست هم خوب کار نکرده است. این دانش‌آموز چگونه می‌تواند وضعیت خود را بهبود ببخشد.

راه‌حل: از آنجا که درس‌های دوره پایه اهمیت خاصی در پرسش‌های کنکور دارد، نمی‌توان به سادگی از مطالعه آنها دست کشید. مضاف بر این‌، فردی که تا امروز پایه را به سرانجام نرسانده، حتماً در دوره پیش‌دانشگاهی وضعیت ‌چندان مناسبی ندارد. این دانش‌آموز از طرفی با موضوع قبولی در دوره پیش‌دانشگاهی روبه‌روست که باید تمام تلاش خود را برای موفقیت در آن به کار گیرد و از سوی دیگر موضوع کنکور برای او مطرح است، بنابر این در کنار یادگیری دقیق درس‌های دوره پیش در ترم دوم، برنامه مطالعاتی خود را باید طوری تنظیم کند که مطلب‌های مهم پایه را که سؤال‌های بیشتری از آنها مطرح است، به خوبی یاد گرفته و از آنها به مقدار زیاد تست بزند. البته برای راه‌حل عملی‌تر شایسته است که به مشاور مراجعه کرده و جزئیات را با راهنمایی‌های او جویا شود.

کد خبر 78911

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز