شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

ستاره حمیدیان - ‌گروه سلامت: محققان ژاپنی موفق به کشف واکسن جدیدی شدند که علیه جهش‌های احتمالی ویروس آنفلوانزای مرغی عمل می‌کند و بدین ترتیب این فاجعه را کنترل می‌کند.

این گروه، واکسن خود را ابتدا روی یک موش که ژن‌های انسانی در او جای داده شده بود، امتحان کردند. دکتر «‌تتسویا اوچی وا» محقق انستیتو ملی بیماری‌های واگیر در ژاپن گفت که این واکسن درواقع می‌تواند جلوی جهش احتمالی این ویروس را گرفته و از بروز این بیماری واگیردار به انسان جلوگیری ‌کند.

اگر ویروس از آنفلوانزای مرغی به‌صورتی به انسان منتقل شود، باعث ترس میلیون‌ها نفر از مرگ در اثر ابتلا به این بیماری خواهد شد.

به گفتۀ سازمان بهداشت جهانی، واکسن‌های متداول و رایج علیه این بیماری روی پروتئینی که باعث پیشرفت این ویروس می‌شود کار‌کرده است ولی این پروتئین اغلب تمایل به جهش نشان می‌دهد که در این صورت، واکسن‌های تولید شده کاملا بی‌فایده خواهند بود.محققان ژاپنی واکسن را براساس پروتئین‌های داخلی این ویروس، که گرایش به جهش دارند،  ساخته‌اند. آقای«‌اوچی‌وا» اعلام کرد که با این کشف امکان استفاده از این واکسن وجود خواهد داشت.

این واکسن قبل از اینکه روی انسان‌ها مورد آزمایش قرار گیرد، برای اطمینان از تاثیر آن، ابتدا روی موش‌ها و سایر حیوانات آزمایش شده است. محققان بیان کردند که نتیجه تزریق این واکسن روی انواع ویروس‌های آنفلوانزای پرندگان به ویژه ویروس اولیه و اصلی این بیماری با موفقیت همراه بوده است.

برای اندازه‌گیری مقاومت این ویروس، این تحقیق، امسال در فصل زمستان در ژاپن و در آمریکا به‌صورت همزمان انجام شد. واکسن فوق توسط گروه دارویی سوئیس به نام«‌رش‌» تهیه شده است.

کار محققان ژاپنی با همراهی مشترک انستیتوی ملی بیماری‌های واگیر هوکایدو و دانشگاه سیاماتا و شرکت داروسازی « ان او اف‌» در توکیو صورت گرفته است.لازم به ذکر است که بنا به اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال 2003 حدود 250 نفر به‌دلیل ابتلا به این بیماری کشته شدند که از این تعداد، 115 نفر اندونزیایی بودند. در ژانویه 2008 نیز 5 نفر در کشور چین در اثر ابتلا به این ویروس جان سپردند.

چین به‌عنوان یک کشور حساس در برابر این بیماری واگیردار اعلام کرده است مرغ‌هایی که در کنار انسان‌ها زندگی می‌کنند یکی از عوامل مهم انتقال این بیماری به انسان‌ها هستند زیرا اغلب با پرندگان بیمار در ارتباط  و در واقع قربانیان این ویروس هستند.

کد خبر 78744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز