همشهری آنلاین: چین شنبه 24 ژانویه (5 بهمن) اعلام کرد که با مرگ یک زن 31 ساله در این کشور، موارد مرگ و میر ناشی از این بیماری در این کشور در سال میلادی جدید است

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرگزاری دولتی شین‌هوا این زن در 10 ژانویه پس از رفتن به بازار فروش طیور دچار بیماری شد، و روز جمعه در منطقه شمال غربی شین ژیانگ  در گذشت.

آزمایش‌ها ثابت کرد که این زن دچار گونه مرگبار ویروس H5N1، عامل آنفلوآنزای پرندگان، است.

 این زن سومین قربانی آنفلوآنزای پرندگان در هفت روز گذشته در چین است- دو مورد دیگر یک  پسر 16 ساله که سه‌شنبه در ایالت مرکزی هونان در گذشت و یک زن 27 سال  که  شنبه گذشته در ایالت شرقی شاندونگ فوت کرد، بودند.

آخرین موارد مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزای پرندگان، ترس‌هایی را در مورد شیوع این بیماری در طول تعطیلات سال نو قمری در چین که این هفته آغاز شده و طی آن ده‌ها میلیون نفر از چینی هابرای بازگشت به زادگاه‌‌های‌شان برای برگزاری جشن‌ مسافرت می‌کنند، برانگیخته است.

 دولت چین انتظار دارد که رقم بی‌سابقه  188 میلیون نفر با قطار و 24 میلیون نفر دیگر با هواپیما پیش و پس از سال نو مسافرت کنند، که بزرگترین رقم جابجایی سالانه مردم در جهان محسوب می‌شود.

 وزیر کشاورزی چین، در ابتدای این هفته در مورد افزایش فروش طیور در آستانه ایام تعطیلات، که به طور سنتی زمان برگزاری مهمانی‌هاست، هشدار داد.

آب و هوای سرد گسترش این ویروس را تشدید می‌کند و درجه حرارت در پهنه‌های بزرگی از چین در روزهای اخیر به زیر صفر رسانده است.

 وزیر بهداشت چین در تلاش برای برطرف کردن ترس‌ها در مورد شیوع این بیماری گفت: "رابطه‌ای اپیدمیولوژیک (همه‌گیرشناختی) میان این موارد آنفلوآنزای پرندگان وجود ندارد. این موارد اسپورادیک (تک‌گیری) بوده‌اند.

اولین مرگ ناشی از آنفلوآنزای پرندگان در چین در سال جدید میلادی در 5 ژانویه رخ داد، هنگامی یک زن 19 ساله در پکن به علت این بیماری درگذشت.

دانشمندان مدت‌هاست که نگران بوده‌اند که این ویروس یه شکلی جهش یابد که به آسانی قابل انتقال از انسان به انسان باشد، و بالقوه باعث رخ دادن همه‌گیری جهانی مرگباری شود.

کد خبر 73973

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز