سبلان سومین قله‌ بلند ایران است که نمادی شبیه به عقاب دارد؛ عقابی که در غرب قله لانه کرده و به ‌سمت شرق نگاه می‌کند. سبلان در مجموع ۳ قله مشهوردارد که بزرگ‌ترین قله آن «سلطان» و ۲ قله‌ دیگر نیز «هرم» و «کسری» نام دارند. محلی‌ها معتقدند زرتشت در قله‌ سبلان، زیر تخته‌سنگی در کنار دریاچه آرمیده است.

كوه هاي شمال تهران

همشهری -مهدیه تقوی راد : عشایر شاهسون و محلی‌ها  به سبلان سوگند می‌خورند و آن را مقدس می‌دانند. دریاچه سبلان هم که در دهانه آتشفشانی کوه قرار گرفته بسیار زیبا و دیدنی است. این دریاچه بیضی‌شکل که آب آن ۲۵ متر پایین‌تر از لبه‌های مخروط آتشفشانی قرار گرفته آبی زلال دارد که از بارش برف تامین می‌شود. عمق دریاچه کوه سبلان در بعضی نقاط به ۴۰ متر هم می‌رسد و در فصل گرم تابستان دمایی نزدیک به صفر درجه سانتی‌گراد دارد. اطراف دریاچه نیز سنگ‌هایی با ابعاد بزرگ جای گرفته‌اند که از جنس بازالت، آندزیت و تراکیت هستند و گستره آنها تا درون دریاچه امتداد می‌یابد. پیست اسکی آلوارس در ۱۲ کیلومتری روستای آلوارس است و بالابر و تله‌سی‌یژ دارد. در دامنه‌ کوه هم چندین چشمه‌ آب گرم هست که یکی از معروف‌ترین آنها چشمه ‌شابیل است. از آنجایی که آفتاب به بخش جنوبی دریاچه نمی‌رسد، این قسمت در تمام سال پوشیده از برف است.

راه‌های صعود:  

۲ مسیر برای دسترسی به قله وجود دارد که مسیر اصلی صعود از کنار چای‌گوزی و منطقه قره‌مسجد می‌گذرد و حدود ۵ تا ۶ ساعت زمان لازم است تا به قله برسید. مسیر جبهه غربی قله سبلان نیز از دریاچه‌ قاراگول آغاز می‌شود و پس از عبور از هرم چال و یخچال بزرگ، به پناهگاه غربی و در نهایت به قله‌های سبلان منتهی می‌شود.

چشم در چشم عقاب ایران



  

کد خبر 786003
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha