همشهری آنلاین: رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران گفت: کوه‌های ایران در معرض خطر جدی بسیاری همچون انباشت زباله قرار دارند.

زباله کوه‌های ایران را تهدید می‌کند

به گزارش ایرنا، دکتر رضا زارع روز یکشنبه در بازدید از پناهگاه  کوه سبلان در استان اردبیل افزود: بزرگ‌ترین خطر نه از طرف بیگانگان بلکه از سوی عاشقان کوهستان به‌ویژه کوهنوردان بروز می‌کند.

او گفت: تخریب‌ گسترده کوه‌های کشور و آلوده کردن محیط زیست آن‌ها به ویژه دماوند، علم کوه و سبلان ما را به نسل‌های آینده بدهکار خواهد کرد.

او تشریح کرد: وظیفه حفظ محیط کوهستان تنها بر عهده عوامل پناهگاه، هیات و فدراسیون کوهنوردی نیست، این یک هشدار است و باید آن را جدی گرفت.

زارع با تقدیر از فعالیت‌های هیات کوهنوردی مشگین‌شهر افزود: به سهم خود بابت ساماندهی پناهگاه شمال شرقی سبلان از هیات شهرستان مشگین‌شهر و عوامل خدمتگزار پناهگاه قدردانی می‌کنم و خرسندم که کوهنوردان و دلسوزان سبلان متولی منطقه هستند.

کوه ۴۸۱۱ متری سبلان که در غرب شهر اردبیل واقع شده، در دامن خود موجب تشکیل شهرهایی مثل اردبیل، نیر، سرعین، سراب و مشگین‌شهر شده است.

رهاسازی زباله در سبلان و آلوده کردن محیط توسط گردشگران و کوهنوردان یکی از معضلات این پدیده طبیعی ارزشمند است. میزان و حجم زباله‌ها در این کوهستان که معمولا توسط کوهنوردان متعهد پاکسازی می‌شود به چندین تن نیز می‌رسد.

دامنه‌های سبلان که سومین کوه مرتفع ایران بعد از دماوند و علم کوه محسوب می‌شود، در طول قرن‌ها همواره محل زیست جامعه شهری، روستایی به‌ویژه عشایر منطقه بوده است.

همچنین دامنه‌های شمالی، شرقی و جنوبی کوه سبلان که در زمان‌های دور آتشفشانی بوده، دارای بیش از صد چشمه آبگرم است و همین جاذبه در کنار برف نشسته بر یال‌ها، همواره جاذبه‌ای برای ورزش‌های زمستانی و کوهنوردی در کوه سبلان بشمار می‌رود.

سبلان به خاطر آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی آلوارس مورد توجه گردشگران است.

همچنین برخی کوه سبلان را محل ظهور و زیست زرتشت می‌دانند و از این نظر مکانی مقدس و مورد احترام است که حتی در میان بومیان و عشایر منطقه به نام آن قسم یاد شود.

برای این کوه عظیم ۶۰ کیلومتر طول و ۴۵ کیلومتر پهنا تخمین می‌زنند و وسعت تقریبی آن نزدیک به ۶ هزار کیلومتر مربع است.

کوهستان سبلان سه قله معروف دارد که قله بزرگ آن به سلطان مشهور است و ۲ قله دیگر آن به هرم و کسری معروف هستند.

امتداد کوه سبلان شرقی ـ غربی است و از شرق و شمال و جنوب کوهی به نام قوشه داغ آن را به رشته کوه ارسباران متصل می‌کند.

در بالاترین نقطه کوه سبلان دریاچه‌ای در حد یک هکتار در نوک قله و در محل فوران گدازه شکل گرفته که تنها سه ماه از فصل تابستان آب آن ذوب شده و در مابقی ایام سال یخ می‌بندد.

کد خبر 450372

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha