سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
۰ نفر

در تاریخ تهران قدیم از چند بانوی خیر به عنوان بانی ساخت مسجد نام برده شده و بانو فخری فخامی، که نیم قرن قبل بانی ساخت مسجد الفاطمه در محله هرندی شد، یکی از آنهاست.

مسجد الفاطمه

همشهری آنلاین- حمیدرضا رسولی: روی کاشی‌های سردر مسجد الفاطمه نام بانو فخری فخامی به‌عنوان‌ بانی ساخت آن حک شده است. اینکه یک بانوی متمول تهرانی چطور می‌تواند به تنهایی‌ بانی ساخت مسجدی در جنوب شهر شود، داستانی به‌غایت خواندنی دارد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

روای داستان محمد یاوری، معتمد محله هرندی، است که ۵۵ سال قبل از سوی اهالی محله برای ساخت مسجد انتخاب شد. او که نودمین بهار زندگی‌اش را سپری کرده روایت می‌کند که وقتی مجوز ساخت مسجد را گرفت دست به دعا شد و از خداوند خواست برای ساخت بنای مسجد بیش از یک یا دو نفر مشارکت نداشته باشند: «وقتی اهالی از من خواستند مسئولیت ساخت مسجد را بپذیرم یک مراسم مذهبی در محله ما برپا می‌شد و اهالی تصمیم گرفته بودند برای تامین هزینه در آن مراسم گلریزان برگزار کنند. من با این پیشنهاد مخالفت کردم چون باورم این بود که مسجد قداست دارد و برای ساخت آن نباید دستمان را جلوی هر کسی دراز کنیم. بعد از این ماجرا دنبال مجوز ساخت رفتیم. آن موقع در مساحت زیر ۵۰۰ متر مربع مجوز ساخت مسجد نمی دادند و قطعه زمینی که ما داشتیم حدود ۳۰ متر تا ۵۰۰ کم داشت. وقتی کارشناسان برای متر کردن زمین آمدند، متر را به گونه‌ای گرفتیم که دست آخر همان ۵۰۰ متری که می خواستیم ثبت شد.»

قصه بانویی که بانی ساخت مسجدی در جنوب شهر شد

دعایی که مستجاب شد

محمد یاوری بعد از کش و قوس‌های فراروان مجوز ساخت مسجد الفاطمه را گرفت و همان طور که به اهالی محله وعده داده بود برای جذب یک یا دو خیر آستین‌ها را بالا زد. او ملاقات با یکی از دوستان قدیمی‌اش در بازار تهران را نقطه آشنایی با بانو فخامی و ورود او به ماجرای ساخت مسجد می‌داند: «چند روز بعد از دریافت مجوز ساخت، برای ملاقات با یکی از دوستانم به بازار تهران رفتم و آنجا بانویی را به من معرفی کردند که در پی ساختن مسجد در یکی از محله‌های جنوب شهر بود. چند روز بعد خانم فخامی تماس گرفت و درباره هزینه‌های ساخت مسجد سوال کرد. او بانوی ثروتمندی بود که مبلغ زیادی را از شوهر مرحومش به ارث برده بود و می‌خواست آن را صرف امور خیر کند. او به تنهایی همه هزینه‌ها را پرداخت کرد و به همین سادگی دعا و خواست قلبی من و اهالی برای مشارکت یک یا دو نفر در ساخت مسجد مستجاب شد.خانم فخامی هزینه نمای مسجد را که بخش پایانی کار بود پرداخت کرد تا به تنهایی همه هزینه را تقبل کرده باشد.»

قصه بانویی که بانی ساخت مسجدی در جنوب شهر شد

هزینه ۹۰۰ تومانی

آنطور که محمد یاوری روایت می کند، بانو فخامی به عنوان تنها بانی ساخت مسجد الفاطمه ۹۰۰ تومان پرداخت کرد و ساخت مسجد در سال ۱۳۵۲ به پایان رسید. او درباره معماری این مسجد می گوید: «مسجد صحن نسبتاً بزرگ و محراب زیبایی دارد و معماری آن کار حاج حسین احمدی است که از قم به تهران آمده بود. به همین دلیل معماری مسجد الفاطمه کاملاً به مساجد قم شباهت دارد. روحانیون زیادی تاکنون در محراب مسجد الفاطمه نماز را اقامه کرده‌اند و حاج آقا برهان، فرزند شیخ علی‌اکبر برهان، معروف‌ترین آنها بوده است.»

قدمت: ۵۰ سال

بانی: فخری فخامی

نشانی: مولوی، خیابان بادرخت

کد خبر 785729

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha