پر از انگیزه و انرژی هستند و دوست دارند هرکاری که از دستشان بر می‌آید برای خانم‌های محله انجام دهند. برنامه‌هایشان هم پرو پیمان است و تا احساس می‌کنند بانوان هم‌محله‌ای‌شان به برنامه و دوره آموزشی خاصی نیاز دارند، با هر زحمتی شده، مقدمات آن را فراهم می‌کنند.

خانه همدلي

همشهری آنلاین- رابعه تیموری:  جلسات و مجالسی که خانم شرفی و دوستانش برای بانوان محله باغ خزانه برگزار می‌کنند، فرصتی است برای دور هم جمع شدن اهالی و باخبر شدن از حال یکدیگر. نرجس شرفی از معتمدان محله است که پس از سال‌ها فرماندهی پایگاه بسیج، فعالیت در شورایاری و مسجد منیریه، مشکلات و نیازهای خانم‌ها را که رکن اصلی خانواده‌ها هستند، شناخته است و با کمک تعدادی از بانوان فعال محله برای رفع این کمبودها تلاش می‌کند. در حسینیه بیت‌الحسین(ع) که در منزل شرفی بنا شده، مهمان این جمع کوچک و دوستانه شدیم تا درباره فعالیت‌های آنها بیشتر بدانیم.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

 خدمت بی‌شائبه

سال ۱۳۷۶ که نرجس شرفی، فرمانده پایگاه بسیج خواهران حوزه ۲۴۸ ایمان بود، با دیدن زندگی فقیرانه خانواده‌های نیازمند محله باغ خزانه تصمیم گرفت به کمک هیئت امنای مسجد منیریه، نیازمندان و افراد خیّر را شناسایی و پل ارتباط آنها شود تا شرایط نیازمندان سرو سامانی پیدا کند. بسیاری از خیّران که به بانو شرفی اعتماد داشتند، در کنار او قرار گرفتند و برای تأمین معیشت و خورد و خوراک یا فراهم کردن هزینه‌های درمان و به خانه بخت فرستادن جوانان این خانواده‌ها تلاش کردند. ‌

ام‌کلثوم طوقی، حشمت ناسوتی، شمسی صادقی، اعظم فراهانی و مهری دهروان از بانوان محله بودند که با دیدن این تلاش و جنب و جوش شرفی و دیگر خیران، علاقه‌مند شدند آنها هم در این مسیر قدمی بردارند. هر یک از این خانم‌ها دارای استعداد و توانایی‌هایی بودند که اگر در خدمت به اهالی محله به کار می‌رفت، منشأ گره‌گشایی و خیر بسیاری می‌شد. آنها می‌خواستند دوره‌های آموزش قرآن، کمک‌های اولیه، سوادآموزی، کلاس‌های هنری دایر کنند و نیاز به فضایی مناسب داشتند.

جلب موافقت و همکاری هیئت امنای مسجد منیریه برای باز بودن در مسجد در طول روز برای استفاده خانم‌ها، ساده نبود. قرار گرفتن حجت‌الاسلام سینایی در سِمَت امام جماعت مسجد، سبب شد تلاش‌های آنها به نتیجه برسد و پس از آن مسجد که فقط در زمان برگزاری نمازهای یومیه باز بود، به پایگاه فرهنگی و مذهبی فعال و پویای محله باغ خزانه تبدیل شد.  

 نیکوکاری به هر بهانه

بانو طوقی، شرفی و دوستانشان صندوق قرض‌الحسنه‌ای برای بانوان محله تشکیل داده‌اند که اقساط ماهانه‌ای از اعضای آن جمع‌آوری و به‌صورت قرض‌الحسنه در اختیار یکی از اعضا قرار می‌گیرد. صندوق قرض‌الحسنه دیگری هم که با روی هم گذاشتن کمک‌های این گروه و چند خیّر دیگر شکل گرفت، به نیازمندان اختصاص پیدا کرد تا با بازپرداخت طولانی و اقساط ناچیز، کمک‌حال مستمندان آبرودار شود.

اگر ضرورت پیش آید که برای جبهه مقاومت کشورهای مسلمان و جنگ‌زده، کمک جمع‌آوری شود، کافی است اعضای این گروه، به بانوان محله ندایی بدهند تا مثل روزهای دفاع‌مقدس با جان و دل به میدان بیایند و از پخت‌وپز و دوخت‌ودوز تا هر خدمت دیگری لازم باشد انجام دهند. دیگر در محله باغ خزانه، اگر یکی از اهالی بیمار شود یا از سفر و زیارتی برگردد، هیچ‌کسی بی‌خبر نمی‌ماند و خانم‌ها دسته‌جمعی به استقبال یا عیادتش می‌روند. اگر هم یکی از خانم‌ها سفره برای مجلس روضه و میلاد ائمه(ع) نذر کند، همه خانم‌ها در مخارج و زحمات آن سهیم می‌شوند. گاهی هم بانوان محله برنامه‌ریزی می‌کنند تا به شیرخوارگاه شهید ترکمانی بروند و با کمک در نگهداری کودکان معصوم و بی‌سرپرست مجتمع روحی صفا دهند و قدم خیری بردارند.

در فعالیت‌های بانوان فعال محله باغ خزانه، دلجویی از خانواده شهدا اهمیت خاصی دارد و هر هفته در منزل یکی از شهدای محل جمع می‌شدند تا با خواندن زیارت عاشورا و مرور خاطرات شهید، عرض ادب و ارادتی به خانواده شهدا کنند و دین شهدا بر گردن خود را از یاد نبرند. حاج آقا سینایی که معتقد است مساجد ظرفیتی مغتنم برای بهبود سطح فرهنگ و معیشت مردم هستند، حتی پس از تبدیل مسجد به حوزه علمیه هم تلاش می‌کند خانم‌ها در استفاده از فضای مسجد بی‌بهره نباشند و هیئت امنای مسجد هم با او همراه شده‌اند اما تداخل زمان برگزاری کلاس‌های حوزه و دوره‌های آموزشی خانم‌ها مشکلات زیادی ایجاد کرده است.  

همراهی‌مان کنید

با وجود محدودیت‌های فضا باز هم خانم‌ها سرسختانه فعالیت‌های مختلفشان را دنبال می‌کنند و قسمتی از کلاس‌ها را در سرای محله یا حسینیه بیت‌الحسین(ع) که در منزل بانو شرفی قرار دارد، برگزار می‌کنند. در طول ۴ سال بازسازی ساختمان مسجد منیریه، خانم‌ها برای کمک به ساخت مسجد، دفترچه‌های اقساطی تهیه کردند و از پس‌اندازهای کوچک زندگی‌شان ماهانه مبلغی را به آن واریز می‌کردند تا بنای مسجد پا بگیرد.

شاید این پس‌اندازهای کوچک یا بزرگ مبالغ کلانی نبود، اما خانم‌ها با حس تعلق نسبت به مسجد محله در بازسازی آن مشارکت می‌کردند و انتظار دارند با همکاری خیّران و شهرداری، در زمین بایر جنب مسجد که به تازگی مالکیت آن از سوی مدیریت شهر به مسجد واگذار شده، مکان امن و مناسبی برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بانوان محله پابگیرد.

بانو شرفی که نخستین بانوی منطقه است که به‌عنوان معتمد محله انتخاب و سابقه ۳ دوره فعالیت در شورایاری محله را دارد، مداح اهل‌بیت(ع) است. بانو طوقی هم که مجوز فعالیت‌های قرآنی را دارد، به بسیاری از بانوان بی‌سواد و کم‌سواد محله قرائت و ترجمه قرآن را آموزش داده است. با آنکه چند سالی است طوقی در منطقه ۹ سکونت دارد، نمی‌تواند از محله و همسایه‌های قدیمی‌اش دل بکند و مانند گذشته از پایه‌های ثابت فعالیت‌های بانوان باغ خزانه است.

خانم‌ها دهروان، فراهانی، صادقی و ناسوتی هم که در بسیج محله مشارکتی فعال دارند، نه تنها در مربیگری دوره‌های قرآنی و فرهنگی توانا و آموزش‌دیده هستند، با برگزاری کلاس‌های آموزشی در منزلشان تلاش می‌کنند قسمتی از مشکل کمبود فضای تشکیل کلاس‌ها را جبران کنند. بانو شرفی و دوستانش قدردان حاج آقا مطلبی، مسئولان حوزه علمیه علی‌ابن‌ابیطالب(ع)، شورایاری محله، بسیج پایگاه منیریه حوزه ۲۴۸ ایمان و هیئت امنای مسجد منیریه هستند که هر یک به سهم خود در دستگیری از نیازمندان و فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی، بانوان محله را همراهی می‌کنند.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

*منتشر شده در همشهری محله منطقه ۱۷ در تاریخ ۱۳۹۵/۰۸/۱۸

کد خبر 776510

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha