همشهری آنلاین: یک روزنامه آمریکایی می‌گوید جاسوسان سایبر به شبکه برق آمریکا نفوذ کرده‌اند و برنامه‌های نرم‌افزاری روی آن سوار کرده‌اند که می‌تواند این سیستم را مختل کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز وال‌استریت ژورنال چهارشنبه 8 آوریل (19 فروردین)  به نقل از مقامات قبلی و فعلی امنیت ملی آمریکا نوشت این ‌جاسوسان از چین، روسیه و سایر کشورها بوده‌اند و به اعتقاد این کارشناسان ماموریت یافته بودند که به سیستم برق آمریکا و کنترل‌کننده‌های آن راه یابند. [مفاهیم: انواع حمله‌های کامپیوتری چیست؟]

وال استریت ژورنال در مقاله‌ای که روی وب‌سایت آن منتشر شده است می‌گوید تصور نمی‌رود این نفوذکنندگان به شبکه نیرو یا سایر زیرساخت‌های اصلی آسیب رسانده باشند، ‌اما مقامات امنیتی می‌گویند ممکن است این جاسوسان در جریان یک بحران یا جنگ برای انجام این کار سعی کنند.  یک مقام ارشد اطلاعاتی به وال استریت ژورنال گفت: ‌"چینی‌ها سعی کردند از زیرساخت‌ها از جمله شبکه برق نقشه‌برداری کنند."[چین اتهام جاسوسی رایانه‌ای را رد کرد]

یک مقام سابق وزارت امنیت داخلی آمریکا نیز گفت که ظاهرا این جاسوسی در سراسر آمریکا انجام گرفته و شرکت یا ناحیه بخصوصی را هدف قرار نداده است.

این مقام سابق اطلاعاتی با اشاره به شبکه برق آمریکا به روزنامه گفت:‌ "نفوذهایی انجام شده و در حال افزایش بوده است. موارد متعددی در سال گذشته انجام گرفته است."

مقام ارشد اطلاعاتی گفت مقاماتی که این نفوذها را بررسی می‌کرده‌اند، دریافته‌اند که ابزارهای نرم‌افزاری که نفوذکنندگان به جای گذاشته‌‌اند،‌ می‌تواند اجزای زیرساخت را تخریب کند. او افزود:‌"اگر جنگی بین ما و آنها درگیرد، ممکن است آنها سعی کنند که این نرم‌افزارها را به کار اندازند."

این مقامات اطلاعاتی می‌گویند فاضلاب و سایر سیستم‌های زیرساختی نیز ممکن است در معرض خطر باشند. [نفوذ جاسوسان سایبر به کامپیوترهای 103 کشور]

به گفته متخصصان امنیت سایبر پیچیدگی نفوذهایی که به شبکه‌ها در آمریکا انجام گرفته  و سیستم برق و سایر سیستم‌های زیرساخت را دربرمی‌گیرد، بیانگر آن است که دولت‌های مانند چین و روسیه و نه گروهایی مانند القاعده، ممکن است در آن نقش داشته باشند.

کد خبر 78544

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز